ضرورت تدوین استراتژی توسعه کشور برای آمایش اصولی آموزش عالی

رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر این مطلب که آمایش آموزش عالی به نحو اصولی آمایشی است که بر مبنای وضعیت ایده‌آل و استراتژی توسعه و پیشرفت کشور طراحی و اجرا شود، گفت: البته آمایش فعلی نیز به عنوان کاری برای کوتاه مدت لازم است، اما اگر آمایش اصولی بر مبنای استراتژی‌های کشور در مسیر پیشرفت اتفاق نیفتد، اقدامات کنونی هم نمی‌تواند به نتیجه و نقطه مطلوب برسد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به جریان یافتن بحث آمایش آموزش عالی، ضمن تأکید بر ضرورت و اهمیت این موضوع، گفت: آن چه در حال حاضر محل توجه است و در راستای آن برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد آمایش آموزش عالی بر مبنای وضعیت فعلی کشور است، که هر چند اقدامی ضروری است اما برای سامان دادن رشته‌های دانشگاهی بر اساس امکانات، توانمندی‌ها و نیازها کافی نیست.

دکتر طیبی با تأکید بر این مطلب که آمایش آموزش عالی به نحو اصولی آمایشی است که بر مبنای وضعیت ایده‌آل و استراتژی توسعه و پیشرفت کشور طراحی و اجرا شود، اظهار کرد: ابتدا باید استراتژی توسعه کشور مشخص شود تا ما بدانیم که نقطه ایده‌آل در هر کدام از رشته‌ها چیست و برای مثال در صنعت نفت به کجا می‌خواهیم برسیم؟ در کانی‌های فلزی و غیرفلزی نقطه هدف ما چیست؟در پزشکی قرار است به چه سطوحی دست یابیم؟ و ... .

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: وقتی که محورهای پیشرفت کشور مشخص شد، بر مبنای افق مورد نظر، و در برنامه‌ها باید مشخص کنیم که در هر زمینه به چه تعداد تکنیسین، کارشناس، کارشناس ارشد و دکترا نیازمندیم و اصولاً رشته‌ها را به چه نحو می‌خواهیم توسعه دهیم.

وی با بیان این که بر این اساس آمایش در هر رشته با جریان توسعه و پیشرفت کشور هماهنگ خواهد شد، گفت: این ایده‌آلی است که نمی‌توان انتظار داشت با آمایش فعلی که در وزارت علوم و وزارت بهداشت و بر مبنای وضعیت موجود کشور کلید خورده است، حاصل شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: البته آمایش فعلی نیز به عنوان کاری برای کوتاه مدت لازم است، اما اگر آمایش اصولی بر مبنای استراتژی‌های کشور در مسیر پیشرفت اتفاق نیفتد، اقدامات کنونی هم نمی‌تواند به نتیجه و نقطه مطلوب برسد.

دکتر طیبی در خصوص این که تا چه حد نسبت به این موضوع دقت نظر وجود دارد، بیان کرد: عموماً این دقت نظر وجود دارد و این مطلب مورد پذیرش است، اما آنچه مانع کار است بودجه و زمان زیادی است که لازم است برای این موضوع صرف شود.

وی در پاسخ به این پرسش که این مشکل تا چه حد برآمده از مرتبط نبودن آموزش عالی ما با بخش‌های اجرایی کشور است و آیا می‌توان برای طراحی چارچوبی که بتواند ارتباط نزدیک‌تری میان آموزش عالی و سایر بخش‌های کشور برقرار کند، از وزارت بهداشت الگو و الهام گرفت، بیان کرد: به نظر من مسئله اصلی در آمایش ارتباط نیست، چون در نهایت این ارتباط می‌خواهد به داشتن تصویری از وضعیت موجود از خلال آمارها منجر شود، در حالی که مشکل ما این است که کشور پس از 35 سال هنوز استراتژی توسعه صنعتی برای خود تدوین نکرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: این استراتژی توسعه صنعتی است که به ما می‌گوید در هر زمینه‌ای از مهندسی، کشاورزی، پزشکی و ... نیاز به چه پیشرفتی به لحاظ صنعتی داریم و می‌خواهیم در چه عرصه‌هایی و به چه میزان به توسعه فناوری دست یابیم.

دکتر طیبی گفت: تعیین این مقولات خود نیازمند آمایش سرزمینی است و با توجه به این که هیچ کدام از آنها انجام نشده، برای آمایش آموزش عالی به نحو اصولی و ناظر به وضع مطلوبی که با آن فاصله زیادی داریم، خلأ وجود دارد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی در پایان گفت: هر چند چنین آمایشی زمان‌بر و هزینه‌بر است اما نیاز ضروری ماست و با توجه به این که چنین کاری باید در سطح دولت صورت گیرد، این اراده باید در دولت ایجاد شود که این کار مهم را حتماً به انجام برساند؛ چرا که در غیر این صورت در امر توسعه صنعت کشور دچار اشکال خواهیم شد.

منبع: ایسنا

108/108

کد خبر: 684633

وب گردی

وب گردی