عزاداری به سبک سنتی /هیئتی که نیم قرن سابقه دارد

همه چیز ازچادر مشکی همسایه مان خدیجه خانم شروع شد. گوشه های چادر را که به داربست کناربانک ملت خیابان اصلی 17 شهریور بستند چند پسر بچه شروع به سینه زنی کردند و پایه های هیات محبان علی اکبر(ع) به همین سادگی گذاشته شد. هیاتی که این روزها تبدیل به یکی از بزرگترین و قدیمی ترین هیات تهران شده و با گروه موزیک 22 نفره اش در تهران شناخته شده است.

نیوشا یعقوبی : 45 سال که ازتاسیس هیات گذشته باشد هیات و اعضای آن دیگر جزیی از زندگی مردم می شوند و مگر نه اینکه اعضای هیات همان اهالی هستند که هنوز ساکن همان محله اند و اگر هم به دلایلی در مناطق دیگر سکونت دارند می آیند و عزاداری محرم درمحله قدیمی را با هیچ کجای تهران عوض نمی کنند.
عباس همتیان بانی اصلی هیات با بیان اینکه بیشتر هیات های بزرگ از جمع شدن چند نفر کودک و نوجوان در محلات تشکیل شده می گوید:10 ساله بودم که با چندنفر ازدوستان و همکلاسی هایمان تصمیم گرفتیم هیات بزنیم اول به نظر غیر ممکن و حتی خنده دار می آمد اما حمایت های خدیجه خانم مادر یکی از دوستان و پشتکار و اصرار بچه ها باعث شد هیات پا بگیرد خدا بیامرزد خدیجه خانم را که با جدی گرفتن بچه ها و با پختن عدس پلو در روز عاشورا، به تاسیس و جان گرفتن هیات کمک کرد و امروز بیش از250 نفرعضو ثابت ونزدیک به 2هزارو 500 نفر در مراسم عزاداری شرکت می کنند.


شهدای محله بانیان اصلی هیات بودند
حاج عباس با تاکید بر اینکه شهیدان محله بانیان هیات بودند می گوید: شهید داود رجبی ازبانیان و مداح هیات بود که 24 سال پیش به شهادت رسید و هنوز هیات بدون تابلوی شهید رجبی حرکت نمی کند واز دیگر شهیدان هیات شهید جهانگیر فصاحت؛ شهید رسول فرجی ،شهید حسن علی بیگلو؛شهید علی اصغر اولیایی ؛شهید حجت حقانی و ... هستند.


هیاتی خاص؛ گروهی خاص تر
حالا چند سالی است که هیات محبان علی اکبر(ع) را بیشتر تهران می شناسند . این هیات با گروه موزیکی 22 نفره اش در بیشتر مراسم عزاداری ها و مناسبت های مذهبی شرکت می کند.
همتیان با بیان این مطلب می گوید: نواختن مارش عزا از ابتکارات هیات بود که از 27سال پیش اجرا می شود و سال های متوالی در مناسبت های مذهبی در مسجد بلال برنامه داشتیم .
محمود توکلی موسیقیدان و آهنگساز مارش های عزا و موسیقی های مذهبی با اشاره به اینکه برای اجرای مارش های عزا در ایام محرم باید تمرین های مستمرداشت می گوید: این گروه با تمرین های زیاد ولباس های متحد الشکل از روز پنجم ماه محرم به اجرای برنامه می پردازد و هر سال مارش جدیدی را اجرا می کند.
یکی از حرکت های خودجوش گروه کر و موسیقی هیات محبان علی اکبر (ع) اجرای برنامه در زمان تشییع پیکر شهدا در محله بود و در سال های اخیردر تشییع شهدای مدافع حرم یا در صورت فوت جوانی در محله گروه به صورت رایگان در مراسم تشییع شرکت می کنند.
محمود توکلی با بیان این مطلب می گوید:هیات علامت و چلچراغ ندارد و هفت پرچم به دست 7 نوجوان در اول دسته حرکت می کند همه زیبایی هیات به سادگی اش است مخصوصا زمانی که بیش از 2 هزار نفر از اهالی محله واعضای هیات سینه می زنند و با نوای مارش عزا زمزمه می کنند.
حرکت تابلوی شهیدان محله در اول دسته و نظمی که به صورت خودجوش رعایت می شود از شاخصه های هیات محبان علی اکبر(ع)است و زمانی که میاندار هیات در بلندگو می خواهد که صف را تشکیل دهند دیگر نیازی به تکرار نیست و بیش از 700 نفر به صف می شوند و باناله مداح و نوای موزیک عزا بر سر و سینه می زنند و در طول مسیر به تعداد سینه زنان اضافه می شود.
تا به چشم خود نبینید باور نمی کنید که جز اهالی محله که ازاعضای ثابت هیات هستند هر کدام از بانیان و اعضای اصلی از محله ومنطقه و حتی شهر و کشور می‌آیند و در عزاداری شرکت می کنند.


احسان به شکل سنتی !
مثل این روزها نبود که ظروف یکبارمصرف بازار را اشغال کرده باشند و در مراسم و مناسبت ها بهترین و راحت ترین گزینه باشد شاید هم به نظر برسد که با استفاده از ظروف یکبار مصرف بهداشت رعایت و در مصارف آب صرفه جویی قابل ملاحظه ای می شود اما اگر از زاویه دیگری به توزیع احسان در ایام سوگواری نگاه کنیم می بینیم که ارتباط ها و حس مهربانی و همدلی ها بیشتر بود.
محمود توکلی با بیان این مطلب می گوید:در سال های اول دهه 50 احسان امام حسین (ع) شکل دیگری داشت که ممکن است امروز کسی نپسندد آن روزها 4 پرس غذا در یک سینی گذاشته می شد و اعضای هیات گاهی حتی بدون قاشق غذا می خوردند و گاهی قاشق از منزل را در جیبشان می گذاشتند و می آوردند بعدها به مرور بشقاب های روحی خریداری شد که با فاصله کمی جایش را به ملامین و استیل داد و چند سالی است که غذا در ظروف یکبارمصرف بین عزاداران و مهمانان توزیع می شود.


اینجا تهران است محله 17 شهریور
ساعت 10 شب یکی از شب های خنک پاییزی است و برخی از اعضای هیات با شال و کلاه آماده برگزاری مراسم هستند بیشتر زنان وکودکان در پیاده رو های خیابان اصلی به نوحه سرایی و نواختن گروه کر و موسیقی مذهبی نگاه می کنند و غریبه ها به هارمونی میان دستگاه های موسیقی و تبحر افرادی که با لباس های یک شکل گروه موزیک خیره شده اند .
زنی با ویلچر کنار دسته نشسته و بابغض به جمعیتی که یکصدا یاحسین می گویند نگاه می کند. قطره های اشک صورت زنان رامی پوشاند و زیر چادر دست هایشان به سینه می زنند .
هیات محبان علی اکبر (ع) از همه خیابان هایی که با نام 15 متری اول ودوم و سوم نامگذاری شده اند می گذرد و هر لحظه به تعداد افرادی که به خیابان ها آمده اندو با گوشی های همراه و دوربین های فیلم برداری لحظات را ثبت می کنند اضافه می شود .
مردی در بلند گو ذکرمصیبت می کند و ...فضای غم آلودی است و بوی اسپند در میان صدای بلند طبل و سنج و دهل گم می شود.یکی برای تعجیل در فرج امام زمان دعا می کند...

105/106

کد خبر: 684645

وب گردی

وب گردی