سلطانی فر: مذاکرات گردشگری در پسابرجام جنبه اجرایی گرفت/ ورود 40 شرکت خارجی به بازار گردشگری ایران

جاذبه های خوبی برای مردم ایران در مالزی وجود دارد، برای مردم مالزی هم جاذبه های فرهنگی، تاریخی و مذهبی زیارتی در ایران وجود دارد که مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز شنبه، از ورود بیش از 40 شرکت خارجی به بازار گردشگری کشور خبر داد و گفت که این شرکت ها پس از اجرای برجام و دوران پساتحریم به این نتیجه رسیدند بازار گردشگری ایران با توجه به رشد آن توجیه سرمایه گذاری دارد.

'مسعود سلطانی فر' رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در قالب هیات همراه رئیس جمهوری اسلامی ایران به مالزی سفر کرده است تاکید کرد پس از برجام مذاکرات در مورد گردشگری جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا کرده است.

او گفت: مذاکرات با طرف های خارجی به ویژه سرمایه گذاران و هلدینگ های هتل سازی، تا زمان اجراشدن برجام در حد مذاکره باقی می ماند.

معاون رئیس جمهوری در ادامه به همکاری های گردشگری ایران و مالزی اشاره کرد و گفت: ارتباطات گردشگری بین دو کشور در یکی دو دهه گذشته گسترده شده است. روند ورود گردشگران ایرانی به مالزی روز به روز افزایش می یابد و همچنین آمار گردشگرانی که از مالزی عازم ایران می شوند نیز افزایش داشته و می تواند از جهات مختلف در این حوزه تعادل ایجاد شود.


اوگفت: ضمن اینکه جاذبه های خوبی برای مردم ایران در مالزی وجود دارد، برای مردم مالزی هم جاذبه های فرهنگی، تاریخی و مذهبی زیارتی در ایران وجود دارد که مورد توجه قرار گرفته است.

سلطانی فر با اشاره به اینکه در برخی از ساختمانی های تاریخی و بناهای بزرگ مالزی نیز نشانه های از هنر ایرانی وجود دارد، تصریح کرد که مالزی یکی از چهل بازار هدف ما است که برای جذب گردشگر برنامه ریزی گسترده ای را روی آن انجام داده ایم.

به گفته وی، دفتر جذب و اطلاع رسانی در این زمینه فعال شده و دفتر دوم نیز در آینده با استفاده از امکانات بخش خصوصی راه اندازی می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه تصریح کرد: این دفتر از سال گذشته با استفاده از امکانات بخش خصوصی در مالزی راه اندازی شده و حدود 30 درصد جذب گردشگر از مالزی رشد داشته است.
وی اعلام کرد که سال گذشته حدود چهار هزار گردشگر از مالزی به ایران سفر کردند که این رقم سال قبل از آن بیش از دو هزار نفر بود.
سلطانی فر گفت: اگر موفق شویم از طریق این مراکز و شبکه های تلویزیونی جاذبه های گردشگری را بهتر معرفی کنیم، می توان سالیانه میزبان تعداد بیشتری از مردم مسلمان مالزی در کشور بود.


وی اعلام کرد تاکنون 21 دفتر جذب و اطلاع رسانی گردشگری راه اندازی شده و تا پایان سال آینده در 40 کشوری که هدف اصلی جذب گردشگری است؛ این دفاتر راه اندازی می شود.به گفته وی، در سه سال گذشته روند ورود گردشگر خارجی به ایران سالیانه حدود 10 درصد رشد داشته که این رقم بیش از دو برابر میانگین جهانی است که در کشورهای مختلف 4.6 درصد بوده است.

معاون رئیس جمهوری افزود: ورود گردشگران از تعدادی از کشورهای اروپایی به ایران رشد 100 درصد داشته است. از اروپایی غربی متقاضیان زیادی قصد دارند با جاذبه های گردشگری ایران آشنا شوند.

او گفت: اگر موفق شویم جاذبه های گردشگری ایران را به مردم مالزی معرفی کنیم، با توجه به اینکه جمعیت مسلمان این کشور ترجیح می دهند اوقات فراغت خود را در یک محیط سالم بگذرانند، ایران با توجه به سرویس های خوب خود می تواند مقصد این گردشگران باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از برنامه ریزی برای دعوت از 10 تا 15 نفر از فعالان گردشگری مالزی به کشور طی دو سه ماه آینده خبر داد و گفت این فعالان گردشگری در ایران با جاذبه های گردشگری آشنا می شوند.

وی گفت که از طریق سفارت ایران در کوالالامپور نیز در حال هماهنگی برای سفر گروهی فیملبردار و تهیه کننده گزارش از شبکه های تلویزیونی پرمخاطب مالزی به ایران هستیم تا جاذبه های گردشگری ایران به مرور از شبکه های تلویزیونی مالزی پخش شود.

معاون رئیس جمهوری افزود: مالزیایی ها قول دادند در نمایشگاه گردشگری ایران که بهمن ماه سال جاری برگزار می شود شرکت کنند و امیدواریم در مذاکراتی که با وزیر گردشگری این کشور داریم بتوانیم به راه های عملیاتی و اجرایی در زمینه توسعه گردشگری برسیم.

به گفته وی، در نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران در سال گذشته 15 کشور شرکت کردند و پیش بینی می شود امسال بیش از 20 کشور شرکت کنند.

سلطانی فر در خصوص برخی مشکلات حوزه گردشگری نیز گفت: ما به ویژه در فصل افزایش گردشگر خارجی کمبود هتل داریم. در برخی از شهرها مثل اصفهان با کمبود هتل مواجه هستیم. در سه سال گذشته تلاش هایی انجام شده و حدود 35 هتل چهار تا پنج ستاره به مجموعه هتل های کشور اضافه شده است.

وی اعلام کرد براساس برنامه پنجساله ششم باید تا پایان این برنامه 300 هتل چهار تا پنج ستاره جدید ساخته شود که 170 مورد آن تاکنون توسط بخش خصوصی در حال ساخت است که پیشرفت فیزیکی آن حدود 10 تا 90 درصد گزارش شده است.

رئیس سازمان گردشگری اظهار امیدواری کرد که ایران تا پایان برنامه پنجساله ششم به اهداف خود در جهت ایجاد هتل ها و اماکن اقامتی دست یابد. ضمن اینکه تسهیلات صدور روادید گسترش یافته و اکنون برای اتباع 190 کشور دنیا روادید سه ماهه فرودگاهی صادر می شود که این امتیاز بزرگی است.

او گفت که صدور روادید الکترونیک نیز تا پایان سال راه اندازی می می شود، شبکه حمل و نقل هوایی در حال نوسازی و گسترش است و از طریق آموزش های کوتاه مدت و بلندمدت تلاش می شود سطح خدمات گردشگری ارتقاء یابد.

معاون رئیس جمهوری در پایان ابراز امیداوری کرد مجموع این سیاست ها بتواند باعث شود کشور در فرایند رشد اقتصادی و فرهنگی از ظرفیت گردشگری استفاده کند.

602/109

کد خبر: 684647

وب گردی

وب گردی