یارانه شما درحال قطع شدن است/ماجرای یک کلاهبرداری جدید از یارانه‌بگیران!

قطع یارانه، این روزها دستاویز کلاهبرداری پیچیده و هوشمندانه‌ای در سطح شهر تهران شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند «صدور «رفاه کارت» و استفاده از تسهیلات آن تنها با پرداخت ١٩٠‌ هزار تومان، شیوه تازه این کلاهبرداری تلفنی است. «با دریافت رفاه کارت تا سقف ٣٠‌ میلیون تومان از تسهیلات مختلف رفاهی، اجتماعی، درمانی به مدت یک‌ سال استفاده کنید.» متن مکالمه تلفنی‌ کوتاهی است که ادعا می‌شود از «سازمان رفاه و تأمین‌اجتماعی» به یارانه‌بگیران مخابره می‌شود. شروع مکالمات آنها هم معمولا با دو جمله‌ای است که یارانه‌بگیران علاقه‌مند به شنیدن‌شان نیستند. «یارانه‌ شما قطع شده است» یا «در حال قطع شدن است». پس از این دو جمله آنها پیشنهاد کلاهبردارانه خود را با شما در میان گذاشته و می‌گویند، با پرداخت ١٩٠‌ هزار تومان برایتان «رفاه کارت» صادر می‌کنیم که جبران‌کننده یارانه قطع‌ شده افراد است. این در حالی است که احمد میدری، معاون وزیر کار به «شهروند» می‌گوید، وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی به هیچ عنوان کارتی با عنوان رفاه کارت نداشته و برای صدور هیچ نوع کارت خریدی هم کارمزد دریافت نمی‌کند. به نظر می‌رسد رفاه کارت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه که به صورت هدیه به پرسنل ارگان‌های مختلف داده می‌شود، دستاویز اصلی این گروه برای کلاهبرداری شده است. امروز چند و چون این کلاهبرداری تازه را در «شهروند» بررسی کرده‌ایم.

داستان از چه قرار است؟

یک تماس ناشناس و وسوسه‌کننده از سازمانی به نام رفاه! پشت خط خانمی است که می‌گوید، سازمان رفاه تسهیلات ویژه‌ای برای سرپرستان خانواری که از دریافت یارانه محروم شده‌اند، در نظر دارد از خدمات‌درمانی بیمه با سقف ٧٠ درصد تخفیف گرفته تا ارایه انواع تسهیلات خرید قسطی لوازم خانگی و تخفیف‌های ٥٠‌درصدی باشگاه‌های ورزشی، استخرها و مراکز مختلف توریستی. وعده و وعیدهای اپراتور تمامی ندارد؛ ارایه بیمه تکمیلی در کنار رایگان بودن کلیه ویزیت‌های پزشک‌های عمومی، استفاده از بیمه شخص ثالث تا یک‌ سال و بن خرید کالا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ٥٠‌درصد تخفیف از دیگر تسهیلاتی است که در صورت تهیه رفاه کارت مشمول حال‌ متقاضی می‌شود. اپراتور سازمان عجیب رفاه تأکید می‌کند: البته افراد می‌توانند تا سقف ٣٠‌ میلیون تومان از این تسهیلات استفاده کنند تا موضوع را منطقی‌تر جلوه دهند. این اپراتور پایگاه اینترنتی refah.ir را سایت سازمان رفاه معرفی کرده و چهارراه‌ خاقانی، ایستگاه ابوریحان را به‌ عنوان آدرس این سازمان اعلام می‌کند.

البته ادعای جالبی هم دارد که می‌گوید: اگر به این تخفیف‌ها نیاز ندارید، احتمال قطع‌ شدن یارانه شما وجود دارد و ادامه می‌دهد، اگر هم یارانه‌تان قطع شده، این سازمان تلاش می‌کند با ایجاد این تسهیلات جبران مافات کرده و امکانات رفاهی ویژه‌ای در اختیار این خانواده‌ها قرار دهد . وقتی از او نحوه دریافت رفاه کارت را می‌پرسم، پاسخ می‌دهد: پیک سازمان مدارک و دفترچه‌های تخفیف و رفاه کارت را به آدرس مشتری می‌آورد و درصورت تأیید او، ١٩٠‌ هزار تومان برای حق صدور، در محل از مشتری دریافت می‌کند.

وزارت کار «رفاه کارت» ندارد

ایجاد ابهام یکی از بهترین شگردهای کلاهبرداری است. معاون رفاه وزیر کار به «شهروند» می‌گوید: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چیزی به نام «رفاه کارت» صادر نمی‌کند. احمد میدری تأکید می‌کند: این مسأله صددرصد کلاهبرداری است و تنها کارت رفاهی که توسط این وزارتخانه در اختیار مردم قرار گرفته، «کارا کارت» است که صرفا از طریق بانک رفاه و بعد از طی کردن مراحل قانونی برای بازنشستگان صادر می‌شود. کارتی که با آن امکان خرید کالا به صورت قسطی فراهم شده است و هیچ بانکی برای اعطای آن به بازنشستگان به در منازل افراد مراجعه نمی‌کند. به گفته میدری بابت صدور کارا کارت هم هیچ مبلغی از مردم گرفته نمی‌شود. معاون رفاه وزیر کار از مردم خواست که به راحتی در دام نیفتند و آگاه باشند که در صورت ارایه هرگونه خدمات رفاهی توسط وزارتخانه برای مردم، بارها و بارها از طریق رسانه‌های ملی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رفاه کارت فروشگاه رفاه چیست؟

بازی با کلماتِ «سازمان»، «رفاه»، «کارت» و «تسهیلات» شگرد این کلاهبرداران تازه است. استفاده از واژه‌های آشنایی که بارها و بارها در رسانه‌های عمومی اعلام شده و مخاطب به واسطه تکرار در رسانه‌ها با آن واژه‌ها آشنایی دارد، ترفند تازه این کلاهبرداران است. از «کارا کارت» بانک رفاه که بگذریم «رفاه کارت» نام یک کارت اعتباری الکترونیکی است که به صورت با نام و بی‌نام، فقط و فقط برای خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه صادر می‌شود. کارشناس فروش فروشگاه‌های رفاه به «شهروند» می‌گوید: رفاه‌کارت‌های ما در واقع نوعی کارت هدیه است که سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف برای هدیه دادن به پرسنل خود در تعداد بالا تهیه می‌کنند و هیچ ارگانی برای فروش آن به مردم اقدام نمی‌کند. او تأکید می‌کند: ارگان‌ها رفاه‌کارت را صرفا از طریق شعب بانکی برای کارکنان خود تهیه می‌کنند و خرید با این کارت‌ها هم فقط و فقط در شعب زنجیره‌ای رفاه و با کارتخوان‌های این فروشگاه امکان‌پذیر است.

رفاه‌کارت‌های فروشگاه رفاه هزینه صدور ندارند

کارشناس فروش رفاه‌کارت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه می‌گوید: صدور رفاه‌کارت‌های این فروشگاه هیچ کارمزدی ندارد. به گفته این کارشناس اگر درخواست صدور این کارت‌ها چه به صورت بی‌نام و چه با نام و چه فردی و گروهی را دارید، نیاز به هیچ پیش پرداختی نیست. برای درخواست صدور هم باید به دفتر مرکزی فروشگاه واقع در میدان فلسطین، خیابان سرپرست مراجعه کنید. به گفته این کارشناس، کارت‌های خرید این فروشگاه که با نام رفاه‌کارت عرضه می‌شود، تنها با اعداد رند شارژ می‌شوند و امکان صدور کارت ١٩٠‌ هزار تومانی وجود ندارد. این کارشناس فروش تنها هزینه احتمالی برای این کارت‌ها را، ٢٥٠٠ تومان در صورت مفقودی برای صدورالمثنی اعلام می‌کند.

بازی با یک حرف الفبا شگرد دیگر کلاهبرداران

آنها حتی در انتخاب آدرس سایت سازمان غیرواقعی خود از ترفند به اشتباه انداختن و آدرس آشنای دیگری استفاده کرده‌اند. وقتی از آنها درخواست می‌کنم که آدرس اینترنتی سازمان‌شان را بدهند، پایگاه اینترنتی‌شان را refah.ir معرفی می‌کنند. کافی است که بدانید سامانه ثبت‌نام یارانه‌ها refahi.ir است و تنها یک «i» از پایگاه اینترنتی اعلام‌ شده توسط کلاهبرداران کمتر دارد؛ اتفاقی که نوعی اثبات دوپهلو برای ادعاهای این گروه در مورد یارانه‌های قطع‌ شده یا در حال قطع به شمار می‌رود. از این تشابه اسمی که بگذریم، اگر آدرس پایگاه اینترنتی را درست وارد کنیم، به سامانه فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه هدایت می‌شویم. هوشمندی این کلاهبرداران برای سر کیسه کردن قربانیان خود تا آنجا می‌رسد که اگر گزینه رفاه‌ کارت را از پایگاه اینترنتی سامانه فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه انتخاب کنیم، نقاط مشترکی بین تسهیلات خرید کالای رفاه‌کارت‌های فروشگاه‌های رفاه و تسهیلات وعده داده شده توسط کلاهبرداران پیدا می‌شود.

سازمان رفاه و تأمین‌اجتماعی نداریم!

کمتر کسی به بازی واژه‌ها دقت می‌کند و این بهترین دستاویز کلاهبرداران است. اپراتور این گروه خود را کارشناس فروش سازمان رفاه و تأمین‌اجتماعی معرفی می‌کند؛ سازمانی که وجود خارجی ندارد و به نظر می‌رسد این سازمان خیالی ترکیبی از کلید واژه‌های «رفاه»، «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «تأمین‌اجتماعی» است؛ همان‌طور که خدماتی ارایه می‌دهد، هیچ خط و سوی مشخصی نداشته و همه مشکلات اجتماعی، رفاهی و درمانی یک ایرانی را حل می‌کند!

هیچ وزارتخانه یا سازمانی پرداخت درِ منازل ندارد

نخستین جایی که باید دچار تردید در صحت ادعاهای این گروه شوید، درخواست پرداخت حضوری درِ منازل از مشتری است. بنا به اعلام مکرر مسئولان سازمان‌ها و پلیس هیچ وزارتخانه، ارگان دولتی یا سازمانی برای دریافت هیچ نوع هزینه یا حق صدور و کارمزدی به صورت حضوری اقدام نمی‌کند. تنها راه‌های معتبر پرداخت واحد امور مالی سازمان‌ها و شعب بانک‌های کشور هستند و البته درباره این نوع خدمات بارها و بارها از طریق رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی می‌شود.»

105/602

کد خبر: 684707

وب گردی

وب گردی