برنامه وزارت بهداشت برای راه اندازی 300 رشته جدید

دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، از برنامه‌ریزی وزارت بهداشت برای راه اندازی 300 رشته جدید علوم پزشکی در دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: وزارت بهداشت صرفا به دنبال گسترش کمی رشته‌ها نیست، بلکه تمامی رشته‌ها بر اساس نیاز جامعه و امکانات آموزشی راه اندازی می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر سید منصور رضوی اظهار کرد: در دنیا بیش از 20 هزار رشته ، گرایش و دوره های کوتاه مدت در حوزه‌های مختلف آموزش علوم پزشکی و غیرپزشکی وجود دارد که حدود 5 هزار رشته، دوره و گرایش آن به حوزه پزشکی اختصاص دارد که تعداد این رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف دنیا متفاوت است و ما در کشور متناسب با نیازهای جامعه این رشته‌ها را انتخاب کرده ایم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رشته‌هایی که در کشور را اندازی می شوند باید نیازهای علم و فناوری حال و آینده جامعه را تامین و برای کشور ارزش افزوده اقتصادی و اجتماعی ایجاد کنند، تصریح کرد: کمک به استقلال و خودکفایی کشور، عدم دامن زدن به مدرک گرایی، تسهیل پاسخگویی اجتماعی، کاهش بار بیماری ها، کاهش عوارض، ناتوان و مرگ و میر در جامعه، مشخص شدن جایگاه شغلی دانش آموختگان آن رشته در نظام سلامت، فراهم کردن شرایط ارتقای سبک زندگی ایرانی اسلامی مردم، اثر بخش بودن هزینه‌ها، محصول محور یا خدمت محور بودن ، عامل تسهیل ارتباط با صنعت، اتکا به منابع و امکانات بومی، سودجویی های اقتصادی، عدم دامن زدن به تنش های صنفی و بین رشته ای و خطاهای حرفه ای از جمله شاخص‌هایی است که برای راه اندازی رشته‌ باید به این موراد توجه شود.

دکتر رضوی خاطر نشان کرد: به طور کلی حدود 1000 رشته در دو وزارت علوم و بهداشت وجود دارد (البته با احتساب گرایش‌ها و دوره های کوتاه مدت این تعداد بسیار بیشتر خواهد بود). در حال حاضر ، تعداد رشته ها بدون احتساب گرایش ها و دوره های کوتاه مدت، 350 رشته است.

به گفته دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، این وزارت خانه طی سه سال گذشته مبتنی بر نقشه جامع علمی و سلامت کشور، مطالعه دو طرح استراتژیک را نهایی کرده ایم. در یکی از این دو طرح 320 رشته ، گرایش و دوره و در دیگری نیز 280 رشته ، گرایش و دوره جدید میانگین 300 رشته ، گرایش و دوره پیشنهاد شده است که باید به تدریج در دانشگاه‌های علوم پزشکی بسترسازی و راه‌اندازی شوند.

دکتر رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر راه‌اندازی 300 رشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی عملیاتی شده و طی چند سال گذشته، حدود 60 رشته، گرایش و دوره جدید نیز در مقاطع مختلف علوم پزشکی راه‌اندازی شده که رشته های سایبرنتیک پزشکی، پدافند غیر عامل، زیست پزشکی سامانه‌ای، دوره های MBA، کارآفرینی ، علوم سلولی کاربردی ، مهندسی بافت، دوره های فلوشیپی بالینی متعدد و ...... از جمله این رشته‌های جدید هستند که متناسب با نیاز جامعه و امکانات موجود آموزش وزارت بهداشت در دانشگاه‌ها راه اندازی شده اند.

دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی تاکید کرد: لزومی ندارد ما بدون توجه به نیازهای جامعه به دنبال گسترش کمی رشته‌ها باشیم. بنابراین برای راه‌اندازی هر رشته ، باید آینده‌سنجی صورت می‌گیرد و اعتبارات لازم آن نیز تامین ‌شود.

وی همچنین نقش بودجه و اعتبار در راه اندازی رشته‌های جدید را موثر دانست و گفت: اگرچه نیاز ها تنها با بودجه و اعتبار رفع نمی‌شود و بعضا مدیریت، اجرا و ارزشیابی مناسب می‌تواند در انجام امور موثر تر باشند ، ولی ما می‌توانیم با مدیریت خوب از امکانات و نیروی انسانی فعلی در وزارت بهداشت بسیاری از کارهایی که پتانسیل انجام آن را داریم را به سرانجام برسانیم.

دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی در پایان آموزش، بهداشت و درمان را سه مقوله وابسته به بودجه توصیف کرد و گفت: متاسفانه مشکل کمبود بودجه مشکلی عمومی کل جامعه است و فقط به وزارت بهداشت اختصاص ندارد. امید آن است که این معضل با تدابیر مسئولین مرتفع شود تا کارها روان‌تر و کیفی‌تر انجام شود.

101/105

منبع : ایسنا

کد خبر: 684725

وب گردی

وب گردی