وزیر خارجه ترکیه: اجرای نخستین نیروگاه انرژی هسته‌ای برای ما مهم است

وزیر خارجه ترکیه گفت: ترکیه به منظور بهبود روابط دو جانبه با روسیه در زمینه اقتصادی و سیاسی اقدامات گوناگونی را انجام می‌دهد و قصد دارد این روابط را به سطح کیفی جدیدی برساند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، مولود چاووش اغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد: در مجموع روابط ما (با روسیه) در جهت درستی حرکت می‌کند ما در نظر داریم نه تنها به سطح پیش از بحران برگردیم بلکه آن را به اوج برسانیم.

او که در آستانه سفر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به ترکیه با این خبرگزاری به گفت‌وگو پرداخت اضافه کرد: ما از گفت‌وگوها برای حل اختلافات در برخی از مسایلی که بر سر آن‌ها ما با طرف روسی اختلافاتی داریم حمایت می‌کنیم. در چارچوب این گفت‌وگو مکانیزم‌های موثری وجود دارد که ما آن را به جریان انداخته‌ایم. برای مثال ما در حال حاضر تلاش‌های‌مان را بر صلح سوریه متمرکز می‌کنیم. از سوی دیگر ما گام هایی را برای افزایش روابط اقتصادی و سیاسی به سطحی جدید و پیشرفته‌تر بر می‌داریم.

دیدار بین پوتین و همتای ترک او، رجب طیب اردوغان در 10 اکتبر برگزار می‌شود.

وزیر خارجه ترکیه درباره بهبود روابط دو جانبه با روسیه در زمینه انرژی گفت: ترکیه در نظر دارد در زمینه انرژی به ویژه در رابطه با نیروگاه انرژی هسته‌ای آک کویو و پروژه خط لوله استریم روابطش با روسیه را بهبود بخشد.

او اضافه کرد: اجرای نیروگاه انرژی هسته‌ای آک کویو و اولین خط لوله پروژه استریم ترکیه برای ما بسیار مهم هستند. ترکیه می‌خواهد که به منابع انرژی‌اش تنوع بخشد.

روسیه و ترکیه در ماه مه 2010 توافق‌نامه ساخت و اداره نخستین نیروگاه انرژی هسته‌ای ترکیه در محوطه آک کویو در جنوب استان مرسین را امضا کردند. انتظار می‌رود این نیروگاه حدود 35 میلیارد کیلو وات ساعت انرژی در هر سال تولید کند.

206/201

کد خبر: 684872

وب گردی

وب گردی