طراحی شناور هوشمند برای شرکت در چهارمین دوره مسابقات شناورهای هوشمند/منتشر نشود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ از درباره چگونگی طراحی و ساخت پروژه شناور هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی این واحدگفت: طراحی و ساخت این شناور برای شرکت در چهارمین دوره مسابقات شناورهای هوشمند که به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

محسن واعظ زاده گفت: شناور هوشمند واحد خارگ با هدف طراحی و ساخت شناور تندرو و هوشمند در کلاس «کاتاماران» و عملکرد چندمنظوره برای عملیاتی بودن در خشکی، سطح آب و زیر آب از سوی دانشجویان این واحد به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: ایده اولیه این طرح با هدف طراحی و ساخت شناور تندرو و هوشمند در کلاس «کاتاماران» و عملکرد چندمنظوره برای عملیاتی بودن در خشکی، سطح آب و زیر آب، مرسوم به شناورهای دو و سه‌زیست مطرح شد تا بتواند نیازهای مربوط به چالش‌های چهارمین دوره مسابقات شناورهای هوشمند را پاسخ‌گو باشد.

واعظ زاده اظهار : ایده اولیه این طرح با هدف طراحی و ساخت شناور تندرو و هوشمند در کلاس «کاتاماران» و عملکرد چندمنظوره برای عملیاتی بودن در خشکی، سطح آب و زیر آب، مرسوم به شناورهای دو و سه‌زیست مطرح شد تا بتواند نیازهای مربوط به چالش‌های چهارمین دوره مسابقات شناورهای هوشمند را پاسخ‌گو باشد.

معاون پژوهش و فناوری واحد خارگ درباره کاربرد شناور هوشمند تصریح کرد: شناورهای هوشمند از نظر نظامی و تحقیقاتی می‌توانند مورد استفاده‌های فراوان قرار گیرند. با توجه به اینکه این شناورها بدون سرنشین بوده و نیاز به اپراتور برای کنترل ندارند، می‌توانند مانند یک ربات با قدرت مانور و سرعت بالا در سطح آب برای هر نوع ماموریت در شرایط مختلف جوی و محیطی مورد استفاده قرار بگیرند.

وی افزود: نمونه‌های متعددی از این نوع شناور در داخل و خارج از کشور ساخته شده است. این شناورها همچون هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان هستند با این تفاوت که گستره عملیاتی آنها در دریاست و از آنجا که ایران مرزهای آبی گسترده‌ای دارد، در رشد و توسعه این شناورها دستاوردهای خوب و قابل قبولی در کشور موجود است.

102/101

کد خبر: 684913

وب گردی

وب گردی