فرجی راد: می توان به تسریع رفع تحریم ها پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امیدوار بود/ رفع بخشی از تحریم های مربوط به دلار امتیاز خوبی برای کشور است

سفیر سابق ایران در بلژیک گفت: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سرعت رفع تحریم ها را تحت الشعاع قرار داده است و رفع تحریم استفاده از دلار آمریکا در روابط اقتصادی بین ایران و سایر بانک های خارجی امتیاز خوبی محسوب می شود.

ایسکانیوز- مجتبی اسماعیلی: وزارت خزانه داری آمریکا طی بخشنامه ای اعلام کرده است تحریم های بانکی مربوط به دلار این کشور که توسط این نهاد و در قبال ایران تعیین شده بود، از این پس فاقد اعتبار می باشند. البته دو تبصره برای این بخشنامه قرار گرفته است که نشان از ادامه تحریم های نهاد ها، بانک ها و اشخاص مرتبط با صنایع نظامی ایران و ادامه تحریم ها برای بانک های داخلی و بانک های مرتبط با بانک های این کشور است.

به دنبال رفع بخشی از تحریم های ایران توسط وزارت خزانه داری آمریکا و گمانه زنی هایی که این روز ها درباره این موضوع انتشار یافته است، خبرنگار ایسکانیوز با عبدالرضا فرجی راد سفیر سابق کشورمان در بلژیک به گفت و گو نشست تا نظر وی را درباره تاثیر رفع این تحریم ها جویا شود.

مشروح گفت و گوی خبرنگار ایسکانیوز با عبدالرضا فرجی راد در ادامه آورده می شود:

بخشنامه اخیر وزارت خزانه داری آمریکا در عمل به چه معنایی خواهد بود و شرایط را چگونه ارزیابی می کنید؟

تحریم های بانکی در حال برداشته شدن هستند و بانک های کوچک بین المللی می توانند با ایران کار کنند. بعضی از این بانک ها خواهان تضمین آمریکایی ها هستند که این موضوع کار را کمی مشکل می کند. بعضی از معاملات بانکی نیز می بایست با دلار آمریکا انجام می شدند و نیاز به تایید خزانه داری دولت آمریکا داشتند و با توجه به تحریم ها، قبل از رفع این مسئله بانک ها نمی توانستند با ایران کار کنند. اما امروز بانک های خارج از آمریکا می توانند بدون نیاز به تایید خزانه داری ایالات متحده آمریکا، برای معامله با ایران از دلار آمریکا نیز استفاده کنند. اگر بخواهند در داخل آمریکا نیز با ایران کار کنند، لازم است قوانین مربوط به ممنوعیت های داخلی نیز لغو شود. دلیل بسیاری از این تحریم ها تیره و تار شدن روابط دو کشور و وضع قوانینی علیه ایران در طی سی و چند سال گذشته است. اما با توجه به حرکت به سوی رفع تحریم ها می توان امیدار بود که در آینده تحریم های دیگری نیز رفع شوند. هرچند که سرعت رفع تحریم ها کند است، اما ایران به تعهدات خود عمل کرده است و اعضای 5+1 نیز حرفی در جهت نقض این موضوع نداشته اند و پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می توان به رفع سریع تر تحریم ها از سوی دولت آمریکا امیدوار بود.

چرا بعضی از تحریم های مربوط به مسائل نظامی و بانک های آمریکا کماکان بر قوت خود باقی مانده است؟

بعضی از تحریم ها مربوط به قبل از بحث از هسته ای است. مثلا تحریم های تسلیحاتی که بعضی از آن ها به ابتدای انقلاب و بحث بستن سفارت این کشور در تهران باز می گردد. از طرفی رفع آن ها نیز در توافق هسته ای نیامده است.

چرا روند رفع تحریم ها به کندی پیش می رود؟

کنگره آمریکا با فشار بر دولت این کشور تلاش می کند این موضوع را انتخاباتی کرده و با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و زمانی که تا برگزاری آن باقی مانده است می توان در انتظار رفع بسیاری از تحریم ها تا پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بود. دیدیم که پس از پرداخت پول هایی که سال ها توسط این کشور فریز شده بود و متعلق به ایران بود، چه سر و صدایی توسط کنگره، رسانه های آن ها و اسرائیل ایجاد شد و دموکرات ها را متحمل فشار بالایی در جریان انتخابات ریاست جمهوری کردند.

چه زمان می توان امیدوار بود تحریم های اقتصادی مرتبط با بخش نظامی رفع شوند؟

تحریم های مربوط به بخش نظامی طبیعتا در بخش آخر معاملات خواهد بود. ما و آمریکا کماکان مشکلات و اختلافاتی جدی داریم و در منطقه رقیب یکدیگر محسوب می شویم. برای مثال در عراق و سوریه هنوز هم رقیب یکدیگر محسوب می شویم.

در نهایت تاثیر رفع این تحریم را چگونه ارزیابی می کنید؟

قطعا رفع این تحریم تاثیر فروانی خواهد داشت. خارجی ها تا امروز دو مشکل جدی با ایران داشتند. یکی بحث پولشویی بود که ایران عضو FATF شد و امروز تهران در حال برداشتن گام هایی مثبت در این زمینه است و یکی از مشکلات هم بحث دلار بود که هر معامله ای که یک سوی آن ایران بود، نیاز به تایید خزانه داری آمریکا داشت. این رفع تحریم ها دست ما را باز‌تر خواهد کرد. مثلا اگر بانکی در کره جنوبی 50 میلیارد انباش سرمایه دارد، حالا می تواند سرمایه خود را در ایران سرمایه گذاری کند و در موضوع سرمایه گذاری و انجام معاملات، این امتیاز خوبی محسوب می شود.

/201304

کد خبر: 684949

وب گردی

وب گردی