دانشگاه آزاد اسلامی باظرفیت بالایی به سمت تجاری سازی فناوری نانو حرکت می کند

رییس واحد علوم دارویی و مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت : غرفه دانشگاه آزاد اسلامی هم به لحاظ شکلی و ظاهری و هم به لحاظ محتوایی مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است و با ادامه این روند و با این ظرفیت به سمت تجاری سازی حرکت می کند.

دکتر سیدمهدی رضایت در گفت و گوی اختصاصی با ایسکانیوز با اشاره به نهمین جشنواره نمایشگاه بین المللی فناوری نانو گفت:امسال ، نزدیک به 180 شرکت و نهادهای ترویجی و مراکز رشد در این نمایشگاه شرکت کردند.

او با بیان اینکه این نمایشگاه در دو طبقه به کار خود پایان داد، افزود: در طبقه پایین آن نزدیک به 100 شرکت های تولیدکننده به همراه محصولات تولیدیشان و در طبقه دوم آن که ما نیز در آن مستقر بودند، نهاد های ترویجی و پشتیبان مانند مراکز رشد و نیز تعداد محدودی از دانشگاه های فعال در حوزه فناوری نانو ،مثل موسسه خدمات فناوری تابازار حضور داشتند.
او ادامه داد : بخش دیگری در این نمایشگاه نیز تحت عنوان نانو مچ حضور داشت که در آن ایده هایی از کارهای پزوهشی ای که به " پروتوتایپ یا پیش محصول " تبدیل شده است را درمعرض دید سرمایه گذاران ،علاقه مندان و بازدید کنندگانی که ممکن است باآنها وارد تعاملات همکاری از جنس بازرگانی و تولید شوند، گذاشته شد.

مدیر کار گروه توسعه نیرو انسانی ستاد فناوری نانو با تاکید براینکه غرفه دانشگاه آزاد اسلامی چندین سال است که به صورت مستقل برپا می شود گفت: درجشنواره های قبلی ، تعداد محدودی از واحد های دانشگاه آزاد آن هم به صورت پراکنده شرکت می کردند و بستر کافی برای عرضه و نمایش توانمندیهاشان نبود ،چرا که عمدتا در غالب پوستر حضور پیدا می کردند و بدین ترتیب به خوبی دیده نمی شد .

رضایت با بیان اینکه چند سالی است که به همت معاونت پژوهشی ،هر سال مسابقات نانو فناوری در دانشگاه آزاد برگزار میشود، عنوان کرد : اکنون 3 سال است که ما تحت عنوان جشنواره نانو فن آوری به صورت مستقل ، فراخوانی با محوریت معاونت پژوهش دانشگاه آزاد به خصوص اداره کل ارتباط با صنعت میدهیم ، که در آن کلیه متخصصین و پژوهشگران فعال درحوزه مقاله ، پایان نامه ،فناوری وپروتو تایپ و محصولات ومراکز رشد ،حتی شرکت های دانش بنیان شرکت می کنند و هر سال یکی از این واحدهای فعال ،مسوولیت برگزار کردن آن را به عهده می گیرد .در دو سال گذشته واحد علوم دارویی و واحد تهران جنوب و امسال واحد یادگار امام این مسوولیت برپایی این جشنواره، را عهده دار بودند.

او با تاکید بر اینکه غرفه دانشگاه آزاد یکی از بهترین غرفه های نمایشگاه نانو بود افزود: این نمایشگاه میزبان مسئولین رده بالای دولتی همچون : دکتر ستاری, دکتر جاسبی, معاونین وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و چند تن از نمایندگان مجلس که در این جشنواره حضور پیدا کردند .

رییس واحد علوم دارویی و مسوول کمیته توسعه فناوری نانو دانشگاه آزاد با اشاره به کتب ارایه شده در غرفه دانشگاه آزاد و محصولات ارایه شده در آن گفت: غرفه دانشگاه آزاد هم به لحاظ شکلی و ظاهری و هم به لحاظ محتوایی مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است . همانگونه که دکتر ستاری نیز در بازدید از غرفه اشاره کرده بودند ،دانشگاه آزاد با این ظرفیت به سمت تجاری سازی حرکت می کند.

رضایت با تاکید بر رشد جایگا ه علمی ایران در ده سال گذشته عنوان کرد: در بحث تجاری سازی و تولید محصولات، ایران با غریب 300 محصول مستند شده و مجوز دار جایگاهی کم نظیر در نمایشگاه نانو در بین کشورهای دنیا دارد ما بیش از 160شصت شرکت تجاری و دانش بنیان کوچک و بزرگ داریم که در حوزه نانو فعال هستند.

او گریزی به گردش مالی این صنعت زد و گفت: به لحاظ عدد و رقم در سال 93 شاید گردش مالی ما به 5 میلیارد ریال هم نمی رسید ،چرا که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که تجاری شدن محصولات فناوری نانو با تعنی و سختی در یک رقابت ،جای محصولات دیگر را بگیرد .اکنون مطابق آخرین آمار مستند،در حوزه فناوری، ما نزدیک به 320 میلیارد تومان گردش مالی داشته ایم ، به عبارتی هر سال صد در صد افزایش مالی وجود داشته است. و پیش بینی من این است که در سال 95 نیز همچنان این افزایش ادامه پیدا کند.
مدیر کار گروه توسعه نیرو انسانی ستاد فناوری نانو با تاکید براینکه محصولات ایرانی نسبت به کالای مشابه خارجی بهتر هستند خاطر نشان کرد: باعث افتخار ما است که در حوزه فناوری نانو توانسته ایم محصولاتی را به کشورهای شرق آسیا و اروپا صادر کنیم و میلیون ها دلار برای کشور درآمدزایی کنیم .

رضایت در پایان با برشمردن اهمیت فناوری نانو در برخی محصولات اعلام کرد: اهمیت استفاده از فناوری نانو به حدی است که علاوه بر صرفه اقتصادی در کشور ،به بحث کارآفرینی نیز می تواند کمک شایانی کند ، چرا که از این فناوری میتوان در همه زمینه های علمی استفاده بهینه کرد.

108/105

کد خبر: 684950

وب گردی

وب گردی