از اتهاماتی که به طرح تحول سلامت وارد می شود  افزایش تقاضای القایی است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به آمار های اعلام شده توسط وزارت بهداشت و مرکز آمار ایران می توان دریافت طرح تحول سلامت نه تنها موجب تشدید تقاضای القایی نشده است بلکه باعث کاهش آن نیز شده است.

به گزارش خبرنگار سلامت ایسکانیوز سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به پدیده تقاضای القایی در نظام پرداخت فی فرسرویس گفت: تقاضای القایی پدیده ای مذموم است و باید به حداقل ممکن برسد و در نظام های فی فر سرویس شیوع قابل قبولی دارد و یکی از اتهاماتی که به طرح تحول سلامت وارد می شود این است که باعث افزایش تقاضای القایی شده است.

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی برگزار شد با اشاره به تقاضای القایی گفت: این نوع پرداخت در نوع پرداخت فی فر سرویس(پرداخت در ازای ارائه خدمت) بیشتر اتفاق می افتد و به گونه ای است که خدمت مازاد نیاز مریض در آن صورت می گیرد. در کشور ژاپن فی فر سرویس به صورت موفقی انجام می گیرد و انتهای آن بسته و بودجه مشخص است در نتیجه اگر خدمت اضافه انجام دهد ضرر می دهد و درکشور هایی که تعرفه آزاد است احتمال تقاضای القایی در این نظام های فی فر سرویس بیشتر می شود.
او در پاسخ به این سوال که آیا در طرح تحول سلامت تقاضای القایی وجود دارد گفت: یکی از خصوصیت های ذاتی نظام فی فر سرویسایجاد تقاضای القایی است. در این حال 2 بحث مطرح می شود که آیا تقاضای القایی در کشور وجود دارد؟ و آیا طرح تحول سلامت باعث ایجاد تقاضای القایی شده است؟ در این صورت باید بررسی کنید آیاتعداد بار مراجعه و سرپایی افزایش پیدا کرده است یا خیر.
او ادامه داد: طبق آمار مرکز آمار و وزارت بهداشت در سال 93 بار مراجعه کلی 10.3 بوده است یعنی هر ایرانی به طور متوسط در سال 10.3 بار به پزشک، دندانپزشک و... مراجعه کرده است. در سال 94 تعداد بار مراجعه به 9.2 کاهش پیدا کرد به صورتی که 2.3 به پزشک عمومی و خانواده ، 2.10 به پزشک متخصص، 0.3 دندانپزشک، 0.06 ماما، 0.6 طب سنتی، 1.4 داروخانه 3.17 آزمایشگاه 1 روانشناس 0.4 و تغذیه 0.05 بوده است در این حالت دسترسی افزایش یافته و پزشکان و ماما افزایش پیدا کرده اند. طبق آمار های موجود بار مراجعه نسبت به کشور های توسعه یافته به طرز معنی دار کمتر است و در کشور های برابر خودمان برابر یا کمی کمتر هستیم اما در مراجعه سرپایی در کشور های برابر خود به طرز معنی داری بیشتر هستیم.
حریرچی تاکید کرد: در خدمات بستری بار مراجعه در سال 94 نسبت به سال 93 ، 4 درصد افزایش داشته است.

همچنین در سیستم ها و نهاد ها سیستم خود مراقبتی و خود نظارتی به وجود بیاید.
حریرچی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کودکان کار گفت: یکی از مشکلات ما رسیدگی به کودکان کار است و درخواست ما از دستگاه های مربوطه و ان جی او ها این است که به مسائل آن ها رسیدگی شود اما ما در بحث های بهداشتی درمانی تلاش خود را می کنیم تا اقداماتی در جهت بیمه این افراد صورت بگیرد.
او در باره نحوه خدمات رسانی در عاشورا و تاسوعاگفت:ما در این زمینه آمادگی لازم جهت ارائه خدمات را داریم و علاوه بر استقرار نیروها در مراکز درمانی در مکان های پر تردد هم ناوگان اورژانس و آمبولانس مستقر شده و نظارت های لازم بر نذورات صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره روغن پالم گفت: مالزی یکی از تولید کنندگان آن است و ساکنان آن مصرف کننده اصلی هستند روغ پالم انواع مختلفی دارد و عمدتا در مالزی و اندونزی تولید می شود.33 درصد روغن های مصرفی جهان از روغن های پالم است. مصرف پالم در برخی کشور ها 5 درصد و برخی 90 درصد است و قبل از اقدامات ما روغن پالم در ایران 50 درصد بود زیرا ارزان تر بود.روغن پالم دارای ویژگی های مثبت و منفی است و پایداری بالا دارد و در برابر حرارت مقاوم است همچنین قوام بالایی دارد و صنعت و مصرف کننده به آن علاقه دارند.

او با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت برای راهپیمایی اربعین گفت: تقسیم بندیهای کلی در داخل و خارج کشور توسط دستگاه ها صورت گرفته که شامل آموزش به زائرین، ارائه خدمات پیشگیری و... است.امیدواریم مانند سال گذشته بتوانیم خدمات خوبی را ارائه کنیم.


او با اشاره به عوارضی که ممکن است در اثر واکسن آنفولانزا ایجاد شود گفت: هیچ دارویی عارضه اش صفر نیست ولی عوارض برخی از داروها کم است مصرف یک دارو به گونه ای است که ممکن است از یک میلیون نفر یک نفر را دچار عارضه کند در این حالت دو انتخاب داریم یا کسی دارو را مصرف نکند در این صورت افراد بیمار خواهند شد یا با وجود ایجاد عارضه برای یک نفر این دارو را مصرف کنند.

105/602

کد خبر: 685095

وب گردی

وب گردی