ایران و چین نیازمند سرعت بخشیدن به اجرای توافق های مشترک هستند

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در دیدار با وزیر دارایی چین در واشنگتن، بر لزوم عملیاتی کردن سریع تر توافق های دو کشور و تفاهم های اخیر در کمیسیون مشترک تاکید کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایسکانیوز، از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «علی طیب نیا» در حاشیه اجلاس سالیانه بانک جهانی در واشنگتن، در دیدار با «لو جی وی» وزیر دارایی چین به اعلام تمایل این کشور برای ارتقای همکاری ها بویژه در بخش تجارت و سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: رفع تحریم ها و نتایج سازنده برگزاری کمیسیون مشترک میان دو کشور از جمله موضوع هایی است که می تواند در تسریع روند همکاری ها موثر باشد.
وی گفت: پیشتر دو تفاهم نامه با اگزیم بانک و بانک توسعه چین برای تامین مالی پروژه های ایرانی در پکن امضا شد؛ هرچند روابط کارگزاری بانک های ایران و چین رو به رشد است اما برای افزایش چشمگیر همکاری ها نیازمند سرعت بخشیدن به اجرای توافق ها هستیم.
وزیر اقتصاد تاکید کرد، چین به عنوان شریک راهبردی کشورمان، همکاری مناسبی با ایران در زمان تحریم ها داشته و تلاش می کنیم این روابط حفظ شده و ارتقا یابد.

** آمادگی چین برای تامین مالی پروژه های ایرانی و انتقال دانش فنی
وزیر دارایی چین نیز در این دیدار گفت: اکنون روابط اقتصادی بویژه بانکی دو کشور به حالت عادی برگشته و ما باید این موضوع را در همکاری هایمان در نظر داشته باشیم.
«لو جی وی» به سابقه همکاری های خوب دو کشور اشاره کرد و افزود: چین برای تامین مالی پروژه های ایرانی و انتقال دانش فنی آمادگی کامل دارد و امید می رود از این پس شاهد سرعت گرفتن همکاری ها باشیم.
به گزارش ایرنا، تجارت نفتی ایران و چین پس از رفع تحریم ها روبه افزایش گذاشته به طوری که کشورمان اکنون در جایگاه ششمین صادرکننده نفت به این کشور قرار دارد.
چین در دوران تحریم، با خرید 40 درصد نفت صادراتی ایران (حدود 400 هزار بشکه در روز) بزرگترین خریدار نفت ایران به شمار می رفت که البته اکنون نیز این جایگاه را حفظ کرده است.
هر چند با اجرایی شدن برجام، میزان صادرات نفت ایران به هند و کره جنوبی افزایش یافته و کشورهایی اروپایی نیز خرید نفت از کشورمان را آغاز کردند، اما چین با خرید بیش از 600 هزار بشکه نفت در روز همچنان به عنوان بزرگترین مشتری نفت ایران شناخته می شود.
براساس آمار گمرک ایران، 23 درصد تجارت خارجی کشورمان در سال 2015 در واردات، صادرات و ترانزیت با کشور چین بوده است.

602/403

کد خبر: 685220

وب گردی

وب گردی