رشد مثبت اقتصاد کشور متاثر از رشد اقتصادی 5.4 درصدی بخش کشاورزی

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس گفت: رشد اقتصادی بخش کشاورزی در سال گذشته 5.4 درصد بود که همین عامل، رشد یک درصدی اقتصاد کل کشور را رقم زد.

به گزارش ایسکانیوز از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، خلیل آقایی در مراسم آغاز به کار ناوگان جدید مکانیزه در کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: در حالی که تولید محصولات کشاورزی استان اردبیل در سال ۹۲ کمتر از پنج میلیون تن بود، این میزان امروز به بالای ۱۱,۵ میلیون تن رسیده است. به عبارتی، افزایشی بیش از دو برابر را تجربه کرده است.
وی با اشاره به اینکه لطف الهی، همت کشاورزان و تلاش مسوولان در این توفیق دخیل بوده است، افزود: رشد اقتصادی بخش کشاورزی در سال گذشته 5.4 درصد بود که همین عامل، رشد یک درصدی اقتصاد کل کشور را رقم زد.
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس با یادآوری مشکلاتی که در آغاز کار دولت تدبیر و امید، در بخش کشاورزی وجود داشت، خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ انبارهای کشور کمتر از ۵۰ هزار تن کود ذخیره داشت، در حالی که فصل زراعی نزدیک بود و مقدمات کار هنوز کاستی داشت؛ اما امروز وزارتخانه اعلام کرده که هر کس هر چقدر نهاده بخواهد، در اختیارش قرار خواهد گرفت.
به گفته آقایی، در آن سال، تنها ۱۰۰ کمباین و تراکتور در کشور توزیع شده بود، در حالی که امروز برای تأمین ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی هیچ محدودیتی وجود ندارد.
وی ادامه داد: به یاد دارم که سال ۹۲ کمباین سازی اراک، ۵۰ عدد کمباین تولید کرده بود که آن هم فروش نمی‌رفت، اما امروز همین شرکت به واسطه افزایش مشتری، کار خود را توسعه داده است.
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس معتقد است: امروز وضعیت کشور در عرصه کشاورزی، از تمام لحاظ، بهتر و امیدوار‌کننده‌تر شده است، چراکه حدود ۶۰۰ هزار تن بذر مورد نیاز کشور توسط بخش خصوصی داخلی و با نظارت دولت تامین شده و اگر هم بذری وارد می‌شود برای آشنایی محققان با ارقام جدید است. از سویی دیگر، تا همین چند سال پیش، کشور واردکننده مرغ و تخم‌مرغ بود، اما اکنون پتانسیل صادرات ۵۰۰ هزار تن از این محصولات از کشور وجود دارد.
آقایی عنوان کرد: بهتر است که تولید صیفی‌جات و سبزیجات برای استفاده بهینه از آب، از فضای باز به گلخانه انتقال یابد. این سیاستی است که وزارتخانه به شدت آن را پیگیری کرده و از کشاورزان داوطلب در این زمینه حمایت می‌کند.
وی با بیان اینکه امروز مشکلی برای تولید وجود ندارد، یادآور شد: اکنون نگاه تولیدکنندگان باید کیفیت‌محور باشد. زیرا این کیفیت است که در بازار و رقابت‌های بین‌المللی حرف نخست را می‌زند. بنابراین به نظر می‌رسد شرکت کشت و صنعت مغان، یکی از شرکت‌هایی است که می‌تواند در این امر پیشرو باشد.
توانایی تأمین شیر مدارس استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی از کشت و صنعت مغان
در این مراسم، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان نیز گفت: این شرکت به نوعی اعتبار استان اردبیل به شمار می‌شود و مهم‌ترین و معتبرترین شرکت تولیدی در بخش کشاورزی این منطقه است.
عروجعلی محمدی با اشاره به اینکه تجهیزات و امکانات شرکت کشت و صنعت مغان، کهنه و فرسوده است، افزود: مدیریت یا هر نامی که روی آن می‌گذارید تنها یک راه برای ارتقا و احیای این شرکت پیش رو دارد و آن سرمایه‌گذاری است.
به گفته وی، اکنون بخش کشاورزی از نبود سرمایه‌گذار رنج می‌برد و در سطح کلان، اگر کشور با موج بیکاری روبه‌رو است، دلیل آن را باید در نابرابری و ناهمخوانی رشد جمعیت با میزان سرمایه‌گذاری جست‌وجو کرد.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان معتقد است: از سال ۹۲ شرکت کشت و صنعت مغان، تنها ۱۱۰ تراکتور و ۶۰ کمباین داشت که همگی فرسوده بوده و نمی‌تواند جوابگوی فعالیت‌های شرکت باشد؛ بنابراین یکی از اهداف اصلی، تعویض و نوسازی ادوات مورد استفاده است.
محمدی تصریح کرد: شرکت کشت و صنعت مغان توانایی تامین شیر مدارس استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی را دارد و همچنین دیگر محصولات لبنی مانند کره نیز توسط این شرکت، تولید و عرضه می‌شود.
وی ادامه داد: برای نوسازی ۱۷ هزار هکتار از باغ‌های شرکت، با همکاری یک شرکت ایتالیایی،‌ ۶۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که به‌زودی محقق خواهد شد.
محمدی هوای مطلوب و مدیترانه‌ای منطقه را از الطاف الهی دانست و بیان کرد: شرکت کشت و صنعت مغان، می‌تواند حداقل ۱۲۰ نوع بذر هیبرید شده ذرت را برای کشاورزان تامین کرده و در این راه از هیچ سرمایه‌گذاری متناسب با امکانات موجود، دریغ نخواهد کرد.

402/602

کد خبر: 685227

وب گردی

وب گردی