کمترین میزان شاخص شدت انرژی در جهان مختص به ژاپن و انگلیس/ ایران پنج برابر متوسط جهان

مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: شاخص مصرف انرژی در ایران 9 برابر ژاپن و انگلیس و پنج برابر متوسط میزان این شاخص در جهان کمترین میزان شاخص شدت انرژی در جاست.

به گزارش ایسکانیوز،حامد حوری جعفری که به منظور شرکت در چهارمین نشست گفت وگوی انرژی به مشهد سفر کرده افزود: 'شاخص شدت مصرف انرژی' به معنای برآورد کل سامانه از لحاظ کارایی انرژی به ازای یک واحد تولید ناخالص داخلی است.

وی ادامه داد: کمترین میزان شاخص شدت انرژی در جهان را کشورهای ژاپن و انگلستان با حدود یک دهم به خود اختصاص داده اند.

مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: ایران جایگاه نخست ذخایر گاز طبیعی و جایگاه دوم منابع نفت جهان را در اختیار دارد که خود این وضعیت باعث شده وضعیت مصرف انرژی در کشورمان نامناسب باشد.

وی سامانه انرژی ایران را از مرحله تولید تا مصرف نهایی مبتنی بر نفت و گاز و مقدار خیلی کمی ذغالسنگ ذکر و بیان کرد: 99.3 درصد حاملهای اولیه انرژی در کشور نفت و گاز هستند و بر این اساس سامانه انرژی در ایران وابستگی مطلق به نفت و گاز دارد.

جعفری افزود: روند تولید تا مصرف نهایی انرژی در ایران تلفات بسیار زیادی دارد. متوسط سوخت و ضایعات پالایشگاههای نفت در کشور ما 8.5 درصد اما این میزان در دنیا چهار درصد و در برخی از کشورها زیر یک درصد است.

وی ادامه داد: متوسط بازده کل در نیروگاههای حرارتی ایران نیز 36.3 درصد و همین شاخص در دنیا 45 درصد و برای نیروگاههای سیکل ترکیبی 55 درصد است.
مسئول هماهنگی قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی گفت: در سامانه های انتقال برق نیز تلفات انرژی به ویژه در مرحله توزیع زیاد است.

وی متوسط تلفات انرژی را در شبکه انتقال برق ایران 19 درصد اعلام و بیان کرد: هم اکنون بخاطر بهسازی اعلام می شود این تلفات تا 15 درصد پایین رفته اما همین متوسط تلفات انرژی برای شبکه برق استاندارد اروپا 7.5 تا 8 درصد است.

جعفری افزود: در بخش مصرف نهایی انرژی، متوسط مصرف در بخش ساختمان و مسکن ایران نیز به ازای هر مترمربع در سال حدود 500 کیلووات ساعت اما این رقم در دنیا 160 کیلووات ساعت است.

وی ادامه داد: در بخش ساختمان با راهکارهای بسیار کم هزینه مثل کاربرد سامانه هوشمند برای موتورخانه یا تغییر رفتار ساکنان ساختمانها زندگی توانسته ایم 50 تا 60 درصد ذخیره انرژی داشته باشیم.

مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: در حوزه حمل و نقل و خودروهای تولید ایران نیز متوسط مصرف سوخت 10.7 لیتر به ازا هر 100 کیلومتر مسافت است.

وی افزود: این رقم در ژاپن 4.5 لیتر و در اروپا 5.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است و با توسعه موتورهای سه سیلندر این رقم به زیر چهار لیتر به ازا هر 100 کیلومتر می رسد.

جعفری وضعیت مصرف انرژی را در بخش صنعت ایران بهتر از بخشهای حمل و نقل و ساختمان ذکر و بیان کرد: مصرف انرژی در صنایع غذایی که بهترین صنعت کشورمان است 25 درصد و در صنایع آجر که بدترین صنایع می باشد 130 درصد با معیارهای جهانی فاصله دارد.

وی گفت : از جمله علل بالا بودن مصرف انرژی در ایران می توان به فرسودگی ماشین آلات و انرژی بر بودن ذاتی صنایعی آلومینیوم، فولاد و سیمان اشاره کرد.

منبع: ایرنا

404/602

کد خبر: 685292

وب گردی

وب گردی