پوتین: کاهش تولید نفت تنها تصمیم درست برای حفظ ثبات بخش انرژی در جهان است

بیست و سومین کنگره جهانی انرژی در حالی در شهراستانبول ترکیه آغاز به کار کرده که رسیدن به جزئیات کاملی برای کاهش تولید نفت بر این اجلاس سایه انداخته است.

به گزارش ایسکانیوز،ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در این نشست گفته کشورش آماده پیوستن به اقدام برای محدود کردن تولید نفت است.

آقای پوتین گفته است" قیمت پایین نفت باعث کاهش سرمایه‌گذاری جهانی در بخش انرژی شده که این روند بنوبه خود در مقاطعی به کسری بودجه و همچنین جهش غیرمنتظره قیمتها منجر می‌شود".

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفته "بهمین دلیل، کاهش تولید نفت و تعیین سقف تولید احتمالا تنها تصمیم درست برای حفظ ثبات بخش انرژی در جهان است."

یک هیئت ۸ نفره ایرانی به سرپرستی 'آرش کردی' مدیر عامل شرکت توانیر هم در این اجلاس حضور یافته است.

وزرای انرژی کشورهای امارت متحده عربی، الجزایر، ونزوئلا و قطر در این اجلاس حضور دارند، اما یک منبع که نامش ذکر نشده به خبرگزاری رویترز گفته که وزرای نفت ایران و عراق در نشست استانبول حضور نخواهند داشت.

کنگره جهانی انرژی (WEC) هر سه سال یکبار برگزار می شود و این دوره اولین کنگره جهانی انرژی پس از سال ۱۹۷۷ میلادی است که در ترکیه برگزار می شود.

در این کنگره نمایندگان ۸۲ کشور حضور دارند و همزمان نمایشگاهی نیز برپا شده تا شرکت های انرژی ظرفیت های خود را در آن به نمایش بگذارند.

شرکت ملی گاز ایران نیز در این نمایشگاه غرفه ای برپا کرده است.

بازار نفت در انتظار خبر از استانبول

بازار بین المللی نفت امروز در حالی آغاز به کار کرد که چشم این بازار به گفت و گوهای نشست استانبول دوخته شده است.

قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا دوشنبه با شش سنت افزایش به ۴۹ دلار و ۸۷ سنت رسید ولی نتوانست مرز ۵۰ دلار را رد کند.

دو هفته پیش (۲۸ سپتامبر) اعضای کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، در نشست انرژی الجزایر برای کاهش تولید نفت به حدود ۳۳ میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند که این اولین کاهش تولید پس از بحران جهانی در سال ۲۰۰۸ میلادی بوده است.

هنوز جزئیات این کاهش مشخص نیست و چگونگی اجرای احتمالا آن در نشست رسمی ماه آینده اوپک در شهر وین در اتریش مشخص خواهد شد.

خالد فلیح، وزیر انرژی عربستان دوشنبه ۱۰ اکتبر، درباره توافق نفتی در اجلاس ماه نوامبر اعضای اوپک اظهار "خوشبینی" کرده است.

اعضای اوپک امیدوارند که با روشن شدن جزئیات توافق در اجلاس ماه آینده وین بتوانند ثبات را به بازار نفت برگردانند.

602/403

کد خبر: 685329

وب گردی

وب گردی