ابتلا  به ایدز و هپاتیت  با  قمه زنی/پزشکان هشدار دادند

قمه زنی در ظهر عاشورا علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در میان عزاداران حسینی می تواند سبب ابتلای فرد قمه زن به بیماری هپاتیت و ایدز شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، قمه زنی در ظهر عاشورا از سال های دور در برخی نقاط ایران و بعضی کشورهای دیگر رواج داشته است. اگر چه این امر به شدت نفی شده اما همچنان در برخی از نقاط کشور شاهد قمه زنی برخی از عزاداران حسینی هستیم.

افرادی که اقدام به زدن قمه می کنند، معتقد هستند که به تاسی از شهادت امام حسین (ع) و شهیدان کربلا این کار را انجام داده و برای خون دادن و گذشتن از سر خود آماده هستند.

از لحاظ تاریخی نیز گفته می شود قمه زنی در ایران پیش از دوران صفویه رواج نداشته اما بعد از آن و از دوران قاجاریه قمه زنی در ایران گسترش یافته است.

امیرکبیر، نخستین فردی بوده که برای جلوگیری از قمه زنی اقداماتی را در دستور کار قرار داده و آن زمان تلاش کرده که با کمک فتوای امام جمعه وقت تهران، نشان دهند که عمل قمه زنی مخالف شریعت اسلام است.

در حال حاضر نیز با هر گونه قمه زنی برخورد شده و به افراد توصیه می شود که از زدن قمه خودداری کنند.

از نظر پزشکی نیز قمه زنی به شدت تقبیح شده است. پزشکان معتقدند که این عمل می تواند سبب خونریزی و عفونت های موضعی در فردی شود که اقدام به زدن قمه می کند. قطع شدن عروق و عصب های افراد نیز از دیگر مضرات قمه زنی اعلام شده است.

دکتر جعفر صدری، جراح مغز و اعصاب در این رابطه به میزان می گوید: وارد شدن ضربه به سر می تواند سبب خونریزی مغزی شود و به همین خاطر قمه زدن عمل بسیار خطرناکی تلقی می شود.

او می گوید: گردش خون در سر بسیار زیاد است و زمانی که ضربه ای هر چند کوچک به سر وارد شود، می تواند با خونریزی زیادی همراه باشد.

این جراح مغز و اعصاب به عواقب خطرناک قمه زنی اشاره می کند و می گوید: افرادی که اقدام به قمه زنی می کنند، معتقد هستند که خون سر آنها در مدت زمان محدودی بند می آید اما در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که زخم سر افراد به درستی جوش نمی خورد. همین موضوع نیز سبب عفونت های خطرناک نظیر کزاز و یا مننژیت در افراد می شود.

صدری می گوید: در بسیاری از مواقع دیده می شود که افراد برای قمه زنی از یک قمه استفاده می کنند. همین موضوع نیز می تواند سبب انتقال برخی بیماری ها نظیر هپاتیت شود.

این جراح مغز و اعصاب در خصوص مرگ سلول ها در پی قمه زنی می گوید: افرادی که به سر خود قمه می زنند در بسیاری از مواقع سبب شکستگی استخوان جمجمه خود شده و دیده شده که سلول های آنها نیز آسیب می بیند.

همچنین محمد رستگاری، متخصص پوست و مو نیز در رابطه با مضرات قمه زنی می گوید: افراد پس از قمه زنی، مقدمات نابودی پوست سر خود را فراهم می کنند. بر اثر اصابت قمه با پوست سر، پوست دچار آسیب دیدگی شدید شده و در بسیاری از مواقع جوش خوردن مجدد آن به صورت درست امکان پذیر نیست.

او با اشاره به امکان ورود مو و سایر اجسام خارجی به سر بر اثر اصابت ضربات قمه می گوید: ضربات قمه باعث می شود پوست آسیب دیده و در پی برخورد جسم نوک تیز با سر این امکان وجود دارد که برخی اجسام نظیر مو وارد سر شوند. در این شرایط، افراد دچار عفونت شده و مشکل آنها حاد می شود. همچنین عفونت در محلی که مورد اصابت ضربات قمه بوده، محرز است.

این متخصص پوست و مو با ارائه هشداری به افرادی که اقدام به زدن قمه می کند می گوید: افراد باید توجه داشته باشند که ابتلا به هپاتیت B و C و همچنین ایدز می تواند از عوامل زدن قمه باشد. عمدتا افراد برای قمه زنی از یک قمه مشترک استفاده می کنند و به علت آلوده شدن قمه به خون، احتمال انتقال چنین بیماری هایی به افراد بسیار زیاد است.

علاوه بر آسیب های جسمی وارد شده به افرادی که اقدام به قمه زدن می کنند، این عمل برای سایر کسانی که این عمل را تماشا می کنند نیز می تواند مشکلات روحی را در پی داشته باشد.

علی طبری، روانشاس نیز با اشاره به آسیب روحی وارد شده به افرادی که عمل قمه زنی را تماشا می کنند، به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می گوید: پس از وارد شدن ضربات قمه به سر، خون زیادی در مسیر جاری شده و تماشای آن می تواند بر روحیه افراد تاثیر گذار باشد.

او می گوید: ایجاد وحشت در افراد از دیگر ضررهای قمه زنی است. فردی که این عمل را مشاهده می کند تحت تاثیر قرار گرفته و از نظر روحی دچار بهم خوردگی می شود.

این روانشناس با ارائه توصیه ای به خانواده ها می گوید: درخواست ما از خانواده ها این است که در صورت مشاهده هر گونه قمه زنی در کمترین زمان ممکن کودکان خود را از این محل دور کرده و اجازه ندهند آنها این صحنه ها را تماشا کنند.

105/602

کد خبر: 685388

وب گردی

وب گردی