شور و حال 'تاسوعا' در پاکستان

عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان حسین بن علی (ع) مرزها را در نوردیده، مسلمان و غیرمسلمان، رنگ و نژاد، فرقه و گروه و مذهب شیعه و سنی نمی شناسد؛ شور و حال روز تاسوعا، اینجا در پاکستان، حکایت غریبی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا با نزدیک شدن به روز و ساعت های اوج حادثه کربلا، دلباختگان امام حسین (ع) در پاکستان در روز تاسوعا، زن و مرد، پیر و جوان، با راه اندازی دسته های عزاداری، سینه زنی و زنجیر زنی در خیابان های اصلی شهرهای بزرگ و کوچک این کشور، برای مصیبت های سالار شهیدان، اهل بیت و 72 یار با وفایش در کربلا، سوگواری می کنند و اشک ماتم می ریزند.
پاکستان نیز همچون ایران اسلامی، در روزهای تاسوعا و عاشورا، تعطیل رسمی است و اگرچه حضور در مراسم های سوگواری امام حسین (ع) ویژه مسلمانان اهل تشیع این کشور است، اما عشق به اباعبدالله و خاندان مطهرش حد و مرزی نمی شناسد. عاشقان او نه تنها در میان جماعت اهل سنت، که در میان پیروان ادیان مختلف فراوانند و کم نیستند غیرمسلمانانی که همه ساله در ایام محرم، بر مظلومت حسین و یارانش اشک ماتم می ریزند.
بسیاری از مسلمانان اهل سنت نیز به خاطر عشق و ارادت خود به امام حسین(ع) احترام زیادی برای ماه محرم قائل هستند و ضمن همکاری برای تامین امنیت و آسایش عزاداران امام حسین(ع) در این کشور و ارایه خدمات گوناگون به آنان، به احترام این ماه و همچنین ماه صفر، معمولا مراسم جشن و عروسی در این دو ماه برگزار نمی کنند.
شیعیان پاکستان از شب اول ماه محرم در مساجد، امام بارگاه (حسینیه) ها و مراکز اسلامی در سراسر این کشور مجالس عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را آغاز کرده اند و در این ایام، هر روز و هر شب به نوحه خوانی، سینه زنی و زنجیرزنی می پردازند.
عاشقان سیدالشهدا (ع) در پاکستان با سیاه پوش کردن مراکز محل تجمع شیعیان در ماتم جانکاه شهادت امام حسین (ع)، خود را برای عزاداری تا شام غریبان حسینی و شب های سوم، هفتم و اربعین شهادت حسین (ع) آماده کرده اند.
هیات های عزاداری نیز در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در خیابان های بزرگ و اصلی شهرهای مختلف پاکستان از جمله اسلام آباد، راولپندی، لاهور، پیشاور، اسکردو، گلگیت، کراچی، کویته، حیدرآباد، مظفرآباد، جهنگ، میانوالی، لارکانا، فیصل آباد، سرگودها، چکوال و کشمیر تحت نظارت دولت پاکستان به سوگواری می پردازند.
شبکه های تلویزیونی پاکستان هم در ایام محرم بخش عمده از برنامه های خود را به پخش مراسم مذهبی و عزاداری اختصاص می دهند و به احترام این ماه عزیز و به احترام امام سوم شیعیان، از پخش برنامه های موسیقی و دیگر برنامه های شاد خودداری می کنند.
ایرانیان مقیم اسلام آباد و دیگر شهرهای پاکستان نیز با آغاز ماه محرم با برپایی مجالس عزا در غم جانسوز شهادت سومین امام شیعیان حضرت سید الشهدا (ع) این ایام غم بار را به سوگ نشسته اند و امروز نیز، در روز تاسوعای حسینی، به سوگواری و عزاداری پرداخته اند.
به رسم هرساله در تمام شبهای دهه اول محرم مراسم عزاداری، نوحه خوانی و سینه زنی، روضه و قرائت زیارت عاشورا در مسجد مجتمع مسکونی کارکنان سفارت ایران در اسلام آباد پایتخت پاکستان، با حضور پرشور خانواده های ایرانی برگزار می شود.

304/602

کد خبر: 685425

وب گردی

وب گردی