آیین عزاداری به سبک کربلایی های مقیم تهران در چهارراه گلوبندک در روز تاسوعا که منتسب به قمر بنی هاشم است، سوگواران حسینی را از نقاط دور و نزدیک تهران به سوی خود می کشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا یک هزارو 377 سال از واقعه عاشورا می گذرد اما همچنان عزاداری برای سالار شهیدان و یاران باوفای آن حضرت در جای جای جهان بر پا است.
حال و هوای روز تاسوعای چهار راه گلوبندک، با روزهای دیگر تفاوت زیادی دارد؛ امروز کسی برای خرید به این منطقه قدیمی تهران، در چند قدمی بازار بزرگ، نرفته است.
سراسر این محله در عزای پسر فاطمه (س ) سیاه پوش است و کربلایی های مقیم تهران خیمه عزای حسینی بر پا کرده اند تا نشانه ای از عرض ارادت این شیعیان دل سوخته به ساحت مقدس ابا عبدالله الحسین (ع) باشد.
اینجا نه تنها ایرانی ها، بلکه کربلایی های مقیم تهران در کنار یکدیگر به سوگ می نشینند و به سبک خود به سرور و سالار شهیدان اظهار ارادت می کنند و در مصائب وارد شده بر آن حضرت و خاندان گرامی اش اشک اندوه و ماتم می ریزند.
رسم حلوا پزان که زمانی در بین زنان عرب و بانوان سوگوار عراقی رواج داشته امروز، در روز تاسوعا، اینجا در قلب تهران، پایتخت ایران نیز به جا آورده می شود و بسیاری از بانوان ایرانی و عراقی برای برآورده شده حاجات خود با توسل به حضرت ابوالفضل العباس (ع) در این محل حلوا می پزند.
این زنان با حداقل امکانات در گوشه و کنار خیابان ابوسعید حد فاصل ضلع شرقی میدان منیریه و بازار بزرگ تهران به تهیه حلوا برای ادای نذرشان مشغول هستند.
این بانوان بر این باورند که با تهیه حلوا و توزیع آن به صورت گرم و تازه میان عزاداران حاجاتشان برآورده می شود و دعاهایشان به معرض اجابت می رسد.
در موکب ها ( خیمه های عزاداری ) و سقاخانه ها با حلیم عربی، شیر و چای شیرین از عزاداران پذیرایی می شود، این پذیرایی در فضای آمیخته با نوحه ها و آواهای ویژه عزاداری به زبان عربی فضا را بسیار محزون کرده است و به خوبی می توان سنگینی سوگ و ماتم را در آن احساس کرد.


اما بیرون از موکب ها فضا دگرگون است. در میان شلوغی و ازدحام عزاداران در خیابان ابوسعید، کاروانی یاد آور کاروان کربلا در حال حرکت است که روایاتی از ورود امام حسین ( ع ) و همراهانش را به دشت کربلا به تصویر می کشد.
همراه با ورود کاروان نمادین کربلا به این محل، صدای طبل، سنج و نوای نی به گونه ای غم افزا به گوش می رسد و عزای حسینی را برای حاضران و بینندگان تداعی می کند.


عزاداران با نزدیک شدن به اذان ظهر تاسوعا، مهیای برپایی نماز جماعت می شوند تا با اقامه نماز، نشان دهند که پیام عاشورا و واقعه کربلا را که توحید، یگانه پرستی، کرنش فقط در برابر حق تعالی و حرکت آگاهانه در چارچوب دین مداری است، درک کرده اند و با تمام وجود آماده اند که در راستای رسالت حسینی گام بر دارند.

105/602

کد خبر: 685523

وب گردی

وب گردی