جای خالی آموزش و کسب  مهارت های فردی و اجتماعی در زندگی

زهره حاجیان*

این روزها افزایش آمار طلاق باعث بروز نگرانی هایی در میان مسئولان ،جاممعه شناسان و اگراغراق نباشد میان همه مردم شده است .

برای این مشکل دلایل زیادی عنوان شده است که فقر ، عدم تفاهم ،نداشتن اطلاعات در موردمسائل زناشویی و مشکلات جنسی،اعتیاد زوج ،خیانت و...ازآن جمله است اماآنچه کمتربه آن توجه شده این است که جوانان آموزش هایی برای تشکیل خانواده نمی بینند و جای خالی آموزش و کسب مهارت های فردی و اجتماعی در زندگی ها کاملا مشهود است .

نمی توان به راحتی ازکنار ارائه آماری مبنی بر اتفاق یک طلاق در هر سه ازدواج گذشت به ویژه اینکه بر اساس بررسی های انجام شده ازهر چهار ازدواج در کشور یک ازدواج در سال اول زندگی به طلاق منتهی شده باشد. این آمار و آمارهای مشابه نشان از عدم توجه سازمان ها و نهادها و حتی خانواده ها به مهارت ها و راهکارهای زندگی دارد و باید راه هایی برای آموزش دختران و پسران در این زمینه جدی گرفته شود .

آموختن مهارت های زندگی،شرط اول ازدواج

اینکه در جامعه ما انجمن یا نهادی دغدغه آموزش قبل از ازدواج به جوانان را جدی نمی گیرد بحثی نیست اما مشکلاتی که در زندگی زوج های جوان بوجود می آید نشان می دهد که نیاز به آموزش هر روز بیش از پیش احساس می شود .

در گذشته مادران،خواهران بزرگتر و حتی اقوام درجه دو مانند عمه و خاله ها درآموزش های اولیه و سفارش هایی برای داشتن زندگی آرام و بدون تنش به دختر و پسران نقش عمده ای داشتند و معمولا مشکلات احتمالی هم با پا در میانی آنها و به روش کدخدامنشی حل می شد.

هر چندنمی توان توجه سازمان هایی مانند بهزیستی را در زمینه آموزش نادیده گرفت امااین نیاز به حدی است که باید همه نهادها و سازمان ها در حرکتی منسجم دست به دست داده و آموزش های تخصصی را ارائه دهند .

عدم وجود این آموزش ها وقتی در کنار نبود امکانات لازم زندگی و مشکلات اقتصادی و تورم و گرانی قرار می گیرد شرایط بسیار نامناسبی را برای جوانان به وجود می آورد که درنهایت به جدایی و طلاق منجر می شود.

تقابل دو فرهنگ

اگر مشکلات اقتصادی را هم نادیده بگیریم نمی توانیم به راحتی از تقابل دو فرهنگ و تربیت بگذریم زمانی که دو انسان با دو فرهنگ، منش، خانواده و نگرش های متفاوت در زیر یک سقف زندگی مشترک خود را آغاز می کنند نیاز به زمان دارند تا با فرهنگ و نوع تربیت خانوادگی یکدیگر آشنا شوندو اگر در کنار این مهارت های کافی برای ادامه زندگی مشترک وجود داشته باشد شاهد زندگی خوب و آرام جوانان خود خواهیم بود و دیگر آمار نگران کننده طلاق نگران مان نخواهد کرد .

توجه به این نکته هم ضروری است که این روزها تعدادی از ازدواج ها به صورت شتاب زده انجام می شود و به دلیل اینکه خانواده ها و زوجین نسبت به هم آشنایی ندارند ممکن است پس از ازدواج با مشکلاتی روبرو شوند و در صورتی که مهارت های کافی و کامل را برای تشکیل و ادامه یک زندگی کسب کرده باشند می توانند در کمال آرامش با فرهنگ و منش و تربیت خانوادگی هم آشنا شده و زندگی آرام و موفقی را تجربه کنند .

بررسیها نشان می دهد درصد بالایی از طلاقها در سال اول زندگی رخ می دهد و این در حالی است که در مناطق مرفه نشین این میزان آمار بالاتر است.

*روزنامه نگار

105602

کد خبر: 685682

وب گردی

وب گردی