فیلم گمشده نخستین جادوگر سینما پیدا شد

فیلم «مسابقه تردستی» ژرژ ملی‌یس که در سال 1904 ساخته شده بود،‌ در کشور چک پیدا شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، فیلمی از «ژرژ ملی‌یِس» کارگردان نوآور فرانسوی ملقب به «نخستین جادوگر سینما» که تصور می‌شد برای همیشه گم شده، در آرشیو فیلمی در جمهوری چک پیدا شد.

فیلمی دو دقیقه‌ای و صامت از «ملی‌یس» است که جزو تاریخی‌ترین کارهای سینمایی محسوب می‌شود و با برچسبی اشتباهی در آرشیو چکی نگهداری می‌شده است. «مسابقه تردستی» شعبده‌بازی را نشان می‌دهد که خودش را به دو نیم تقسیم می‌کند، چند تردستی انجام می‌دهد و دوباره به صورت یک آدم معمولی درمی‌آید.

سخنگوی این مرکز فرهنگی چکی گفت که قصد دارد پس از جمع‌آوری مجموعه‌ای از کارهای «ملی‌یس»، آن‌ها را به نمایش بگذارد. این آرشیو دربردارنده ۲۲ فیلم از کارگردان «سفر به ماه» است. «ملی‌یس» این فیلم را که اکنون در همین آرشیو نگهداری می‌شود، در سال ۱۹۰۲ ساخت. بسیاری «سفر به ماه» را اولین فیلم علمی ـ تخیلی تاریخ سینما می‌دانند. سال ۲۰۱۱ جشنواره فیلم کن نسخه‌ای از این اثر را به نمایش درآورد.

نمایی از فیلم‌های «ژرژ ملی‌یس»

«ژرژ ملی‌یس» شعبده‌باز و فیلمساز فرانسوی بود که نوآوری‌هایش هم در شیوه روایت فیلم و هم در تکنیک‌های نوین فیلمسازی در سال‌های اولیه ظهور سینما او را به شهرت رساند. «ملی‌یس» نوآوری‌های فراوانی در استفاده از جلوه‌های ویژه داشت. در سال ۱۸۹۶ او به صورت اتفاقی استاپ‌تریک را کشف کرد.

«ملی‌یس» نقش مهمی در ابداع و تکمیل برخی از نخستین نمونه‌های جلوه‌های ویژه داشت؛ نوردهی چندگانه، تصویربرداری زمان‌گریز، دیزالو و فیلم رنگی (رنگ‌آمیزی دستی فریم به فریم فیلم‌ها) از تکنیک‌هایی بودند که این فیلمساز فرانسوی در کارهایش استفاده می‌کرد. به سبب توانایی غیرقابل انکار «ملی‌یس» در دستکاری کردن واقعیت در فیلم‌هایش، او را «نخستین جادوگر سینما» دانسته‌اند. بین سال‌های ۱۸۹۶ و ۱۹۱۲ بیش از ۵۰۰ فیلم ساخت. «ژرژ ملی‌یس» که «مارتین اسکورسیزی» هم در فیلم «هیوگو» به او پرداخته،‌ در سال ۱۹۳۸ درگذشت و بسیاری از فیلم‌هایش پس از درگذشت او از بین رفتند و یا گم شدند.

504

کد خبر: 685836

وب گردی

وب گردی