مهرآور: اوراق بدهی بازار سهام را محجور کرد

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان گفت: اوراق بدهی به دلیل سود تضمین شده ای که در بر دارد به نوعی امکان دارد جایگزین سهام در بازار سرمایه شود.

حمیدرضا مهرآور، مدیر عامل کارگزاری بانک سامان در گفت و گو با ایسکانیوز پیش بینی خود از وضعیت بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری را اینگونه بیان کرد: روند بازار سرمایه وابسته به سیاست هایی است که اتخاذ خواهد شد. طی چند روز گذشته خبری مبنی بر برطرف شدن تحریم های بانکی اعلام شد که در صورت رخ دادن چنین اتفاقی ضمن انجام مراودات بانکی، توافقاتی که در راستای برجام صورت گرفته به طور قطع عملی خواهد شد.
وی با بیان اینکه برطرف شدن تحریم های بانکی باعث ایجاد اتفاقات مثبت در اقتصاد کشور می شود، گفت: این امر بر عملکرد شرکت های صادرات محور و شرکت هایی که محصولاتشان را از خارج وارد می کنند تاثیرگذار است و همچنین باعث افزایش مراودات بین المللی می شود.
مهرآور در ادامه بیان کرد: این عوامل منجر به کاهش قیمت تمام شده ها و نیز افزایش سودآوری شرکت ها می شود. گفتنی است که این خبر تاثیر بسیار مثبتی را بر صنعت بانکداری در بازار سرمایه خواهد گذاشت.
مدیر عامل کارگزاری بانک سامان با اشاره به صنایع برتر در نیمه نخست سال جاری گفت: تمامی صنایع به صورت موقت در مقطعی از نیمه نخست سال جزو صنایع برتر بودند اما در این خصوص می توان گفت صنعت خودرو جزو صنایعی بود که بسیار مثبت عمل کرد و به اصطلاح رشدش منطقی تر از باقی صنایع بود.
وی ادامه داد: علاوه بر صنعت خودرویی ها، در دوره ای از سال پالایشگاهی ها هم مثبت بودند و با رشد خوبی همراه شدند که دلیل آن هم برمی گردد به قراردادهایی که مورد استقبال بازار قرار گرفته است.
مهرآور درباره صنایع برتر در نیمه دوم سال گفت: در صورت برطرف شدن موانع بانکی بسیاری از صنایع همانند پتروشیمی، پالایشگاهی، بانکی با رشد خوبی همراه خواهند شد.
مدیر عامل کارگزاری بانک سامان با اشاره به عملکرد 6 ماهه شرکت ها گفت: روند شرکت ها به دلیل تحریم های بانکی براساس پیش بینی ها پیش نرفت و باعث شد تا قادر به عملی کردن وعده هایی را که پیش تعیین کرده بودند نباشند. بنابراین می توان گفت شرکت ها با عملکرد مثبتی همراه نبودند و نیازهای بازار را نتوانستند برآورده کنند.
وی اذعان کرد: با توجه به اتفاقات مثبتی که در حال رخ دادن است به احتمال زیاد طی ماه های پایانی سال جاری بازار تمام ضررهای ایجاد شده را جبران و روند مثبتی را طی خواهند کرد.
مهرآور درباره راهکارهای موجود جهت بهبود بازار سرمایه گفت: در ابتدا جهت بهبود بازار سرمایه می بایست میزان معاملات اوراق بدهی را به حداقل رساند زیرا به دلیل سود تضمین شده ای که در بر دارد به نوعی امکان دارد جایگزین سهام در بازار سرمایه شود.
مدیر عامل کارگزاری بانک سامان با بیان اینکه سرمایه گذاری در بازار سهام توام با ریسک است، گفت: در اوراق بدهی و نیز اوراق مشارکت چنین ریسکی وجود ندارد و سرمایه گذار از سود منطقی که در ابتدا وعده داده شده است برخوردار خواهد شد که همین امر باعث توجه سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در اوراق ها شده است.
وی با اشاره به اینکه این عوامل در دراز مدت به نفع اقتصاد است، گفت: دولت از طریق اوراق های مذکور قادر به پرداخت بدهی های خود به پیمانکاران می شود که این امر باعث گشایش کار پیماکاران و نیز توسعه فعالیت های اقتصادی پیمانکاران می شود و تمام این عوامل در کنار یکدیگر باعث رونق اقتصادی در سطح خرد و کلان و افزایش قیمت سهام خواهد شد.
مهرآور با بیان اینکه برنامه های بلندمدت نباید باعث نادیده گرفتن برنامه های کوتاه مدت شود، گفت: اقدامات انجام شده نشانگر توجه به برنامه بلند مدت نسبت به برنامه های کوتاه مدت است که ایجاد توازن بین برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت در بهبود روند بازار بسیار موثر خواهد بود.
مدیر عامل کارگزاری بانک سامان گفت: بسیاری افراد ترجیح می دهند تا در کوتاه مدت به جای خرید سهام ، اقدام به سرمایه گذاری در اوراق بدهی کنند که در نتیجه اوراق بدهی در بلند مدت تاثیر خود را در اقتصاد نشان خواهد داد.
وی با بیان اینکه وضعیت بازار سرمایه درسال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با روند منطقی تری همراه است، گفت: نرخ بهره در سال جاری کاهش قابل توجهی داشت که این امر باعث کاهش هزینه های تولید و پرداخت مطالبات شرکت ها از طریق دولت شد، در نتیجه شرکت هایی که سال گذشته با مشکل گردش مالی مواجه بودند توانستند در سال جاری به مطالبات خود دست یابند و چشم اندازی را برای ایجاد اتفاقات مثبت در بازار ایجاد کنند.

602/401

کد خبر: 686006

وب گردی

وب گردی