ضرورت تلفیق شور و شعور حسینی

طبیعتا از چنان شخصیتی و چنین قیامی ،کمترین توقع و انتظار آن است که برداشت های صحیح و ماندگاری در عزاداران حسینی حاصل آید

دهه اول محرم 1437 به اتمام رسید. دهه ای سرتاسر سیاهپوش ، توام با برگزاری عزاداریهایی پرشور والبته همراه با تفاوت‌هایی متاثراز فرهنگ نقاط مختلف کشور...

طبیعتا هر حرکت جمعی وحتی فردی باید آثاری داشته باشد و شناسایی و پاسداشت آن دستاوردها یک وظیفه قطعی متدنین به حرکت خواهد بود لذا بررسی آثار عزاداریهای این دهه یک ضرورت است. بر این اساس با نگاهی به آنچه امسال گذشت ، همه امیدوار هستیم سال آتی ، سالی سرشار از راستگویی ،فداکاری و آزادگی داشته باشد.

بدون تردید امام حسین علیه السلام ، از نوادر وشخصیت­های برجسته ای است که تاثیرات بسی عمیقی بر تاریخ بشریت و جامعه انسانی برجای گذاشته است.

آن بخش از زندگانی امام سوم شیعیان که روح آزادگی ، جوانمردی ، تلاش و فداکاری را به عنوان آموزه ای انسان ساز بر جهانیان به یادگار گذاشته است ، برگرفته از بزنگاه عاشوراست. بزنگاهی که در مسیر کوفه و در دشت کربلا به حماسه ای جاودان تبدیل شد ، از گستره زمان و مکان مشخص درنوردید و به واقعه ای تاریخ ساز تبدیل شد. حماسه ای که محوری ترین هدف و آرمان آن ، آزادگی انسان از یوغ ستم است.

ناگفته پیداست که حماسه عاشورا و قیام امام حسین (ع) در مقابل ظلم و ستم حاکم جائر ، از چنان اهمیت و جایگاهی برخوردار بود که آن امام عزیز برای رسیدن به این اهداف نه تنها جان خود ، بلکه خانواده خویش را نیز فدا کرد.

صرف نظر از دستاوردهای برشمرده و درس ها آزادگی برجای مانده از راه امام حسین (ع) ، این قیام ، در حفظ و بقای تفکر شیعی نیز تاثیر عمیقی داشت ، آنچنانکه علاقه مندی شیعیان را ، از مراسم ها و بزرگداشت هر ساله واقعه کربلا طی قرن های متمادی می توان دریافت .

طبیعتا از چنان شخصیتی و چنین قیامی ،کمترین توقع و انتظار آن است که برداشت های صحیح و ماندگاری در عزاداران حسینی حاصل آید و از علاقمندان این اسطوره جهانی توقع مظاعفی وجود دارد که ماندگاری این تاثیرات را طی سال به ظهور برسانند و بعنوان شیعیان امام حسین علیه سلام درحد خود تبدیل به الگوهای کوچکی از آن بزرگ مرد تاریخ باشند و این محقق نخواهد شد مگر با تلفیق شور و شعور حسینی.

مجید نصیرپور سردهائی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی،

منبع: قانون

201/201

کد خبر: 686024

وب گردی

وب گردی