انتشار 6 هزار عنوان کتاب در سازمان انتشارات/دسترسی آنلاین به کتب جهاددانشگاهی

رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی و پایان‌نامه‌های برتر را از جمله اقدامات این سازمان دانست و گفت: در جشنواره‌های کتاب سال دانشجویی تاکنون 447 عنوان کتاب و در جشنواره‌های پایان‌نامه‌های برتر تاکنون 359 اثر برتر معرفی شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، سازمان انتشارات جهاددانشگاهی تشکیلاتی وابسته به جهاددانشگاهی است که به منظور سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، نظارت، ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در امور نشر جهاددانشگاهی راه‌اندازی شده است.

این نهاد با سابقه گسترده در زمینه نشر آثار علمی و دانشگاهی فعالیت خود را از سال 1360 آغاز کرده و تاکنون بالغ بر 6 هزار عنوان کتاب اعم از چاپ اول و چاپ مجدد منتشر کرده است. این سازمان در حال حاضر یکی از مراکز معتبر در نشر، توزیع و معرفی کتاب‌های دانشگاهی است که با همراهی اساتید و مؤلفان به افتخارات بسیاری دست یافته است.

عادل تقوی، رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ارکان سازمان انتشارات، اظهار کرد: شورای مرکزی یکی از ارکان این سازمان به شمار می‌رود که با هدف سیاستگذاری، تصویب و نظارت بر برنامه و طرح‌های سازمان در سطح کلان تشکیل شد و از جمله فعالیت‌های این شورا می‌توان به بررسی و تصویب برنامه و بودجه سالانه سازمان، بررسی گزارش عملکرد سالانه سازمان و ارائه آن به هیات امنای جهاددانشگاهی و تصویب گروه‌های تخصصی برای بررسی و صدور مجوز چاپ کتاب اشاره کرد.

وی تصویب آیین‌نامه‌های مورد نیاز سازمان در چارچوب مقررات و ضوابط جهاددانشگاهی و نظارت بر حسن اجرای اساسنامه را از دیگر وظایف این شورا نام برد.

تقوی، شورای علمی بررسی کتاب را از دیگر ارکان سازمان انتشارات جهاددانشگاهی ذکر کرد و یادآور شد: این شورا به منظور بررسی و اعلام‌ نظر درباره ابعاد محتوایی و اقتصادی تمامی کتاب‌هایی که از سوی واحدها، پژوهشکده‌ها، مراکز، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های وابسته به جهاددانشگاهی تقاضای انتشار دارند، فعالیت می‌کند.

رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با اشاره به وظایف شورای مشورتی این سازمان به عنوان یکی از شوراهای فعال خاطرنشان کرد: به منظور بهره‌مندی موثر از ظرفیت‌ها و تجربه‌های موجود در حوزه نشر جهاددانشگاهی و در جهت رونق هرچه بیشتر فعالیت‌های انتشاراتی در جهاددانشگاهی با استفاده از نظرات کارشناسی و تخصصی مدیران انتشاراتی شعب فعال جهاددانشگاهی، شورای مشورتی سازمان انتشارات با حضور این افراد در قالب عضو شورا و به ریاست سازمان انتشارات جهاددانشگاهی تشکیل شد و به صورت ادواری اقدام به برگزاری جلسات می‌کند.

برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی

وی با اشاره به اقدامات این سازمان در حوزه‌های تبلیغی و ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی، از برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف شناسایی و معرفی دانشجویان مؤلف و مترجم از سال 1373 فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون 22 دوره آن به صورت مداوم برگزار شده و در حال برگزاری بیست و سومین دوره آن هستیم.

تقوی برگزاری این جشنواره را در دو بخش «اصلی» و «ویژه» دانست و اظهار کرد: در بخش اصلی آثار رسیده در تمام رشته‌های دانشگاهی و در بخش ویژه نیز آثار رسیده در موضوعات و مسائل مهم کشور و جامعه پذیرفته می‌شود.

وی، زمان برگزاری این جشنواره را در هفته کتاب اعلام کرد و ادامه داد: در این جشنواره آثار چاپ شده دانشجویی مرتبط با موضوعات تعیین شده، توسط اساتید دانشگاه مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و طی مراسمی از برترین آثار نگارش یافته دانشجویان تقدیر به عمل می‌آید.

به گفته این مقام مسؤول در 22 دوره گذشته، تعداد 7 هزار و 805 عنوان کتاب به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که از این تعداد، 447 کتاب تحت عنوان اثر برگزیده به جامعه دانشگاهی معرفی شده است.

جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی

رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی برگزاری جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی را از دیگر اقدامات این سازمان نام برد و یادآور شد: این جشنواره با هدف شناسایی و معرفی پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های برتر در رشته‌های گوناگون و ارج نهادن به تلاش‌های ارزشمند دانشجویان پژوهشگر و معرفی آنها به مجامع علمی و جامعه اسلامی، از سال 1374 آغاز شده و تاکنون 15 دوره این جشنواره برگزار شده است.

به گفته وی، شانزدهمین دوره جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی در حال برگزاری است.

وی این جشنواره را شامل سه بخش «اصلی»، «جنبی» و «ویژه» دانست و افزود: در بخش اصلی پایان‌نامه‌ها در تمام رشته‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته می‌شوند و بخش جنبی نیز به پژوهش‌های برتر دانشجویی اختصاص دارد که شامل تحقیقات، طرح‌ها و پژوهش‌های تدوین شده ضمن تحصیل دانشجویان است.

تقوی موضوعات بخش ویژه این جشنواره را متناسب با مسائل روز دانشگاه‌ها، جامعه و جهان دانست و ادامه داد: در طول 15 دوره برگزاری در این جشنواره 7 هزار و 329 اثر به دبیرخانه رسید و هیات داوران جشنواره، 116 اثر در مقطع دکتری و 243 اثر در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب و به مجامع علمی معرفی کرده‌اند.

راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی

رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با اشاره به راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی در این سازمان خاطرنشان کرد: این پایگاه به آدرس www.isba.ir علاوه بر معرفی جشنواره‌های کتاب سال و پایان‌نامه سال دانشجویی و دسترسی به اطلاعات آثار رسیده در هر دوره،‌ امکان جست‌وجوی پیشرفته کتب منتشر شده از سوی جهاددانشگاهی را بر اساس کلیدواژه‌های مختلف مانند نام کتاب، مؤلف، مترجم، سال نشر، موضوع و ناشر و همچنین اطلاع رسانی خبر و رویدادهای فرهنگی حوزه کتاب و کتابخوانی را فراهم کرده است.

وی، پذیرش پیشنهاد و یا درخواست‌های ارائه شده برای چاپ کتاب‌های دانشگاهی و دسترسی به متن کامل برخی از کتاب‌های جهاددانشگاهی را از دیگر قابلیت‌های این پایگاه عنوان کرد.

تلاش برای تجهیز کتابخانه‌های مراکز علمی

تقوی با اشاره به همکاری‌های سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با دستگاه‌های مختلف، گفت: با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه ساله نسبت به تجهیز کتابخانه‌های واحدها و مراکز دانشگاهی اقدام می‌شود، بر این اساس از ابتدای تاسیس سازمان انتشارات بیش از 150 هزار عنوان کتاب به واحدهای جهاددانشگاهی و کتابخانه‌های فرهنگی در سراسر کشور اهدا شده است.

تولید 475 عنوان کتاب

تقوی، چاپ کتاب دانشگاهی و منابع علمی و دانشگاهی برای دانشجویان را از رسالت‌های محوری واحدهای جهاددانشگاهی دانست و افزود: بر این اساس از ابتدای تشکیل جهاددانشگاهی تاکنون حدود 6 هزار عنوان کتاب اعم از چاپ اول و مجدد توسط مجموعه انتشارات جهاددانشگاهی به چاپ رسیده است. بر اساس آمار موجود، این کتاب‌ها با میانگین شمارگان 1500 نسخه برای هر عنوان، منتشر شده‌اند.

وی با تاکید بر این که در پایان سال 94 در 30 واحد و پژوهشکده جهاددانشگاهی 475 عنوان کتاب منتشر شده است، ادامه داد: در مدت 7 سال اخیر، به طور متوسط در هر روز از سال یک عنوان کتاب توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و شعب سراسر کشور منتشر شده و در اختیار جامعه دانشگاهی کشور قرار داده شده است.

تعداد کتاب‌های منتشر شده از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی از 1381 تا 1393

سال انتشارتعداد کتاب‌های منتشر شده

سال انتشار تعداد کتاب‌های منتشر شده
1381 129
1382 143
1383 177
1384 238
1385 248
1386 275
1387 313
1388 324
1389 376
1390 342
1391 334
1392 409
1393 430
1394 475

وی، چاپ کتب واحدها، پژوهشکده‌ها و مراکز جهاد دانشگاهی را از دیگر اقدامات این سازمان ذکر و اظهار کرد: سازمان انتشارات با همکاری معاونت‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی مراکز و دانشگاه‌های تابعه جهاددانشگاهی اقدام به چاپ و نشر کتاب‌های علمی و دانشگاهی برگرفته از پژوهش‌های این مراکز کرده است که از آن جمله می‌توان به چاپ کتب اساتید دانشگاه علم و فرهنگ، پژوهشکده برق جهاددانشگاهی، پژوهشکده توسعه تکنولوژی، سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، واحدهای زنجان، مازندران، اراک، اردبیل و کردستان اشاره کرد.

وضعیت توزیع و عرضه کتاب

وی به وضعیت فروشگاه‌های کتاب توزیع کننده کتاب‌های منتشر شده از سوی این سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد فرهنگی علاوه بر فعالیت‌های گوناگون فرهنگی در بخش توزیع کتاب، در تامین منابع درسی مورد نیاز دانشجویان نیز فعالیت گسترده‌ای دارد. از این رو تاکنون 16 واحد جهاددانشگاهی با 16 کتاب‌ فروشی در حوزه و عرصه توزیع کتاب دانشگاهی فعال شده‌اند.

ایجاد فروشگاه اینترنتی کتاب

تقوی با اشاره به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب سازمان انتشارات از سال 1392، افزود: این فروشگاه به نشانی www.jdbook.ir شامل تمامی کتب موجود در فروشگاه‌های کتاب جهاددانشگاهی است.

وی ادامه داد: مراجعه‌کنندگان به این وب‌سایت می‌توانند کتاب مورد نظر خود را انتخاب و به صورت online هزینه کتاب را پرداخت و از طریق پست، کتاب مدنظر خود را دریافت کنند.

تقویت فعالیت‌های پژوهشی در حوزه کتاب وکتابخوانی

تقوی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های پژوهشی در حوزه انتشارات، تاکید کرد: علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی، این سازمان اقداماتی را برای اجرای فعالیت‌های پژوهشی و تشکیل گروه‌های علمی و پژوهشی جهت انجام فعالیت‌های پژوهشی و تولید محتوا در دست اجرا دارد.

وی در پایان اضافه کرد: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با همکاری معاونت آموزشی این نهاد و واحدهای تابعه اقدام به تولید و توزیع منابع آموزشی مورد نیاز دوره‌های آموزشی کوتاه مدت جهاددانشگاهی کرده و تاکنون 30 عنوان کتاب در این زمینه منتشر کرده است.

101/107

منبع : ایسنا

کد خبر: 686153

وب گردی

وب گردی