عنکبوت ها در تمام این مدت به حرف های ما گوش می کردند!

دانشمندان کشف کرده اند که عنکبوت ها، در میان گونه های دیگر، می توانند صحبت های ما را حتی در مسافت های طولانی تشخیص دهند.

به گزارش ایسکانیوز، در گذشته شایعات فراوانی در مورد ناشنوایی عنکبوت ها شنیده می شد با توجه به این که آنها گوش ندارند و تصور می شد که عمدتا از طریق دیدن و لمس کردن با جهان اطراف ارتباط می گیرند.

این در حالی است که دانشمندان کشف کرده اند که عنکبوت ها قابلیت شنیدن صداها را حتی در مسافت های بسیار طولانی دارند و به همین دلیل می توانند صدای دشمن خود را از کیلومتر ها دورتر تشخیص دهند.

عملکرد شنوایی بدن آنها به این شکل است که با کوچکترین تغییرات در جریان هوا و ارتعاشی که ناشی از آن است حتی در چند سانتی متر دورترو موهای بدن عنکبوت مانند سنسوری آن را دریافت و سیخ می شود. هوش این موجودات به اندازه ای است که می توانند حتی از طریق صدای جیر جیر صندلی احتمال برخورد با آن را تشخیص می دهند.

دانشمندان در دانشگاه کرنل یک آزمایش انجام داده اند که به مطالعه فعالیت سیستم عصبی عنکبوت در هنگام پریدن می پردازد به این ترتیب که با استفاده از لغزش الکترودی به اندازه یک مو که از طریق یک سوراخ کوچک به سر عنکبوت وصل شده است می تواند این ارتعاشات را بررسی کند. هنگامی که این میکرو الکترودها به عنوان سلول عصبی در مغز عنکبوت شناخته می شوند هنگام تحریک ارتعاشات مغزی داغ شده و پیام ها را ضبط می کنند.

گیل مندا، یک محقق فوق دکترا در دانشگاه کرنل، با استفاده از این روش موفق به بررسی ادراک بصری این حیوان شد، اما برایش جای تعجب بود که سلول های عصبی به طور ناگهانی پس از جیر جیر صندلی خود را آتش می زنند . او و تیم اش به این نتیجه رسیدند که عنکبوت می تواند ارتعاشات تلفن های موبایل را از فاصله ی طولانی تشخیص دهد، این فاصله چیزی حدود سه متر (9.8 فوت)، یا حدود 600 برابر طول بدن عنکبوت است.

همچنین او کشف کرد که چگونه مغز به طیف وسیعی از فرکانس های صوتی واکنش نشان می دهد،و باعث تعجب بود زیرا به نظر می رسید مغز عنکبوت به برخی از فرکانس ها حساسیت خاصی نشان می دهد.

آن چه که مشخص شد این است که عنکبوت ها هر فرکانسی را که به 90 هرتز نزدیک باشد دریافت کرده و مانند یک درنده از جا می پرند. این اتفاق می تواند بال زدن زنبوری کوچک و یا ارتعاشات تلفن همراهتان باشد.

بعلاوه این سیستم در 5گونه دیگر از عنکبوت ها یکسان بود، این شباهت ها در عنکبوت های جهنده، عنکبوت ماهیگیر، عنکبوت های گرگ، عنکبوت نتکاستینگ و عنکبوت هایی که در خانه وجود دارند بسیار نزدیک به هم بود.

به نظر محققان شاید روزی بتوان از این سیستم پیچیده و عجیب سلول های عصبی شنوایی مغز عنکبوت که ساختار مو مانند دارد سمعکی بسیار حساس ساخت.

ترجمه: ناهید سمیعی

202/200

کد خبر: 686181

وب گردی

وب گردی