به گزارش ایسکانیوز، با اجرایی شدن برجام، شرایط برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به مناطق مختلف فراهم شد که در میان این بازارها، اروپا جایگاهی ویژه دارد.
در گذشته حدود 30 درصد محصولات پتروشیمی ایران به اروپا صادر می شد اما با تشدید تحریم ها به تدریج بازار قاره سبز از فهرست مشتریان ایران خارج شد.
برای بازپس گیری سهم ایران در بازار اروپا، رایزنی های گسترده ای در کشورهای اروپایی انجام شده است و تلاش می شود با برقراری کامل مبادلات مالی و بیمه ای، شرایط برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این قاره فراهم شود.
به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، «علی محمد بساق زاده» مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این باره گفت: صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای مختلف از جمله مشتریان سنتی و دیرین صنعت پتروشیمی ایران بویژه کشورهای حوزه جنوب و جنوب شرق آسیا بر اساس برنامه ریزی ها در حال انجام است.
وی افزود: نکته مهم در صادرات 6 ماه نخست امسال، افزایش درخواست کشورهای مختلف اروپایی برای خرید محصولات پتروشیمی ایران است.
بساق زاده افزود: صادرات به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی نیز در حال افزایش است اما باید بر این نکته تاکید کرد که هرگونه صادرات، پس از تامین نیاز داخل انجام می شود.
وی یادآور شد: خوشبختانه امسال با بهره برداری از چند طرح پتروشیمی، تولید و صادرات انواع محصولات پلیمری و شیمیایی با رشد قابل قبولی مواجه شده است.
بساق زاده اضافه کرد: با رفع محدودیت های ناشی از تحریم ها برای صنعت پتروشیمی، اکنون شرکت های مختلفی علاقه مندی خود را برای همکاری در طرح های توسعه ای و انتقال فناوری و همچنین خرید محصولات پتروشیمی ایران با توجه به کیفیت مطلوب آن اعلام کرده اند و رایزنی های سازنده و خوبی با این شرکت ها انجام شده است.
عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در نیمه نخست امسال حدود 10 میلیون تن صادرات محصولات پتروشیمی به مقاصد مختلف صادراتی انجام شده که امید است در نیمه دوم سال 95 نیز روند صادرات افزایش بیشتری داشته باشد.
مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه تولید انواع محصولات پلیمری و شیمیایی متنوع از سوی مجتمع های پتروشیمی می تواند بسیاری از نیازهای داخل را تامین کند، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده، در آینده نزدیک، محصولاتی که از خارج از کشور وارد می شوند قابلیت تولید در داخل کشور را خواهند داشت.
عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: برای حضور پر قدرت در بازارهای جهانی مجتمع های پتروشیمی باید کیفیت فرآورده های خود را برای حضور در بازارهای بین المللی بیش از پیش ارتقا دهند و در این راستا، تولیدکنندگان ایرانی محصولات پتروشیمی با تغییر معیارها و افزایش سطح کمی و کیفی تولیدات می توانند افزون بر تامین کامل نیاز داخل، در بسیاری از بازارهای جهانی نیز حضوری گسترده داشته باشند.
بر پایه این گزارش، ایران اکنون ظرفیت تولید سالانه 61 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی را داراست که تا سال 1404 به 120 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
پارسال، حدود ١٩ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش حدود 9.5 میلیارد دلار صادر شد.
404/602