خطر از بیخ گوش گنبد سلطانیه گذشت/ آثار تاریخی مقاوم‌سازی نشده‌اند

معاون حفظ، احیاء و ثبت آثار تاریخی استان زنجان با اشاره به اینکه گزارشی در مورد آسیب‌دیدگی آثار تاریخی به دلیل زلزله شب گذشته اعلام نشده‌است، گفت: مقاوم‌سازی آثار تاریخی این استان در حد مقاوم‌سازی سنتی خود این آثار است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا، زلزله‌ای که شب گذشته به بزرگی ۲. ۴ ریشتر شهر تاریخی سلطانیه در استان زنجان را لرزاند، این نگرانی را به وجود آورد که آثار تاریخی این منطقه از جمله گنبد سلطانیه که شاهکار معماری دوره اسلامی و از آثار ثبت شده کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو را دچار آسیب کرده باشد. البته مسئولان این استان عنوان می‌کنند که تاکنون گزارشی از آسیب دیدگی در بنا‌ها تاریخی این استان که در گستره این زمین لرزه قرار داشته‌اند؛ اعلام نشده است، اما دوباره بحث ضرورت مقاوم سازی آثار تاریخی در برابر زلزله را به خاطر می‌آورد که تاکنون هیچ اقدام جدی در مورد آن در کشور صورت نگرفته است، در حالی که آسیبی که در اثر زلزله به ارگ بم وارد شد، یکی از بزرگترین فقدان‌هایی بود که میراث فرهنگی ایران به خود دیده است.

مهرداد عسگریان (معاون حفظ، احیاء و ثبت آثار تاریخی) در مورد زمین‌لرزه شب گذشته در زنجان و آسیب‌های احتمالی آن برای آثار تاریخی این استان گفت: ما اعلام کرده‌ایم که آسیب‌های وارده را به ما اعلام کنند، اما تا به حال در مورد آسیب دیدن آثار تاریخی این استان به دلیل زلزله شب گذشته گزارشی به ما داده نشده‌است.

او در مورد مقاوم‌سازی آثار تاریخی استان زنجان در برابر زلزله گفت: در حال حاضر مقاومت آثار در‌‌ همان حد مقاوم‌سازی سنتی خودشان است و من گمان نمی‌کنم که بحث مقاوم سازی آثار تاریخی حتی در خود سازمان میراث فرهنگی اکنون مطرح باشد.

معاون حفظ، احیاء و ثبت آثار تاریخی استان زنجان افزود: ما در مرمت آثار، سعی خودمان را در این زمینه می‌کنیم، اما مقاوم‌سازی بحث اساسی خودش را می‌خواهد که باید به آن پرداخته شود.

703

کد خبر: 686245

وب گردی

وب گردی