نمایشگاهی از زیور آلات متفاوت/تهران به روایت «آغامحمدخان دمت گرم»!

گروهی از هنرمندان در تجربه ای متفاوت،زیورآلات ساخته ی خود را در نمایشگاهی با محوریت "تهران" به نمایش گذاشتند.

به گزارش ایسکانیوز، امسال به پیشنهاد شورای شهر چهاردهم مهرماه به عنوان روز تهران انتخاب شد. اولین بار در سال ١٢٨٤در چنین روزی در مجلس شورای ملی، تهران به عنوان دارالخلافه انتخاب شد. از سال آینده این تاریخ در تقویم به این عنوان نامگذاری می شود.

به گفته لیلا هدایت پور مدیر آرت شاپ گنجه و از برگزارکنندگان این نمایشگاه " ابتدا ایده نمایشگاه با افراد کمتر و در محیط آرت شاپ گنجه پیشنهاد شد. اما پس از شروع کار تعداد هنرمندان به شصت و دو نفر رسید و تعداد آثار بسیار بیشتر از آنچه انتظار می رفت بود،به همین دلیل با آقای فرهاد آذرین مدیر گالری آتبین،برای برگزاری این نمایشگاه صحبت شد و برای اولین بار نمایشگاه زیورآلاتی با طراحی یک استند برای هر هنرمند در این گالری برگزار شد. نهم مهرماه به عنوان نزدیکترین تاریخ به روز "تهران" برای شروع این نمایشگاه انتخاب شد" و تا تاریخ بیست و هفتم مهرماه ادامه دارد.

مصطفی اسداللهی نمایشگاه گردان این مجموعه در گفت و گو با ایسکانیوز در مورد انتخاب اسم این نمایشگاه می گوید: " اصولا ما عادت نداریم از کسی تقدیر کنیم، اما از یک جهت که تهران را برای ما خاطره انگیز کرد از او تقدیر می کنیم. مسئله دیگر اینکه این نام یک کنایه است. یعنی ما خواستیم از تهران یادی کنیم اما نه ظلم کردیم و نه چشم در آوردیم."

او همچنین می گوید: " مزیت انتخاب زیور آلات برای این موضوع، این است که تابلو، مجسمه و ... آثاری است که همیشه همراه شخص نیست ولی زیور آلات همیشه و در همه جا همراه شخص است."

انتخاب موضوع تهران برای برگزاری یک نمایشگاه ایده ی جدیدی نیست. به خصوص در این سال ها رویداد های زیادی با این موضوع برگزار شده است اما همانطور که اشاره شد برتری این نمایشگاه نسبت به رویداد های دیگر انتخاب موضوع نیست بلکه نوع نگاه به تهران و شیوه پرداختن به آن است. دیگر مزیت آن نیز جنس آثار و قالب و محتوای آن است.

در این نمایشگاه هر هنرمند علاوه بر آثار خود یک استند طراحی کرده است و آثار خود را بر روی این استند به نمایش می گذارد. زیور آلات و استند هر شخص نشانگر نوع نگاه و برداشت هنرمند نسبت به موضوع تهران است. مرضیه بهرامی از هنرمندان این نمایشگاه گفت: "کارهای او برداشتی از قطعات موسیقی مرتضی احمدی است که دوره ای خاص از تهران را در بر می گیرد. به همین دلیل پایه گرامافون را برای خود انتخاب کرده است."

آیدین محمودی کیا از دیگر هنرمندان این مجموعه در مورد پایه ای که برای نمایش آثارش استفاده کرده می گوید: "برخی مفاهیم در شهر تهران در حال فراموشی است. نمادهایی هست که برای نسل ما یکی از مهمترین نوستالژی هاست اما نسل جدید تا به حال آن ها را ندیده اند و تصوری از آن ندارند. باجه های تلفن همگانی یکی از این نمادهاست که برای ویترین کارهایم از آن استفاده کردم اما برای شماره گیر آن تنها از اعداد صفر و یک استفاده شده است که کنایه ای نسبت به مدرن شدن شهری است که باطن آن همچنان سنتی است و به هم ریخته بودن اعداد نشان دهنده ی این است که انگار در تهران چیزی سر جای خود نیست." او در آثار خود از کاریکاتورهای پرویز شاپور بهره گرفته است.

سپیده حسامی در مورد انتخاب برج آزادی برای درونمایه کارهایش گفت: "از آن جایی که مصطفی اسداللهی در روزهایی که در حال جمع آوری آثار نمایشگاه بود به من گفت ما نمی خواهیم مثلا برج آزادی را کوچک کنیم و به عنوان زیور آلات از آن استفاده کنیم، تصمیم گرفتم برج آزادی را انتخاب کنم چون هیچ وقت آن را به عنوان نماد تهران شخصا دوست نداشتم اما با ترکیب آن با مفاهیمی مثل "زن" به ایده ای که می خواستم رسیدم.

محمد مروستی از شروع کار و حضور در این نمایشگاه گفت و افزود که: "مدیریت مجموعه تا به حال چنین نمایشگاهی را برگزار نکرده بود اما وقتی ایده و آثار را دید تصمیم گرفت این آثار را در نمایشگاه خود پذیرا باشد." او معتقد است خانواده ی او در ظاهر خیابان ولیعصر تاثیرات زیادی گذاشته اند. او در ادامه از پلاک های برنزی خیابان ولیعصر می گوید و اینکه: " این پلاک ها به نوعی شناسنامه این شهر هستند و به همین دلیل آثار خود را با الهام از همین پلاک ها و تاریخ و عبارات حک شده روی آن ساختم."

در این نمایشگاه آیلین ابریشمی، حسنا اربابی، مهسا ارزانی، حنانه سفیدآبی شارماق اسکندریان، شهرزاد افشاری، بهارک امیدفر، فوژان امیری، مونا امیری، مهروز بلادی، مرضیه بهرامی، ساینا پور حسینی، مونا پور حسینی، فاطمه ترکی، مهتاب جاوید، سیاوش جرایدی، افسون جعفری، سوگل جمعدار، خورشید جولایی، غزاله حبیبی، سپیده حسامی، زهرا حسین پور، سارا حسینس، سعید حسینی، درنا حمیدیان، امیرحسین دلبری، علی ذرات نوری، ریحانه راعی، سعیده رحمتی، مهسا خیرخواه، تینا رستگار، بهزاد ریاضی، هانیه زادسر، ناز مریم شیخ ها، علیرضا صادقی، نیلوفر صالحی، فائزه فرجادنیا، رامش طاهریان، مریم طبایی، گلناز عابدی، فرنوش عبدلی، هما علی پور، مهری غفاری، الهام علیرضایی، حمیده کبیری، سپیده کشاورزی، ترگل کیوان، طناز ماکاراچی، آیدین محمودی کیا، محمد مروستی، منترا معراجی، نیکو منعم، مهدی میر باقری، ندا نادر پژوه، غزاله ناصری، پریناز نورایی، سارا نوری، نازنین وحیدی راد، نیلوفر وحیدی راد و هلیا هاتفی آثار خو را به نمایش گذاشتند.

لیلا هدایت پور و مصطفی اسداللهی برگزار کنندگان این نمایشگاه هستند و گالری آتبین به مدیریت فرهاد آذرین میزبان این نمایشگاه است. برگزاری این نمایشگاه تنها تا تاریخ 27 مهر ماه ادامه دارد.

گزارش از پارسا فرخوی

108

کد خبر: 686323

وب گردی

وب گردی