برترین دانشگاه های کارآفرین دنیا کدامند؟/دانشگاه آزاد اسلامی؛ دانشگاهی  کارآفرین نه مصرف کننده

یکی از ضرورت های ایجاد دانشگاه کار آفرین، ایجاد سرمایه است، به همین دلیل کار آفرینان برای عملی ساختن ایده های خود با مشکل مواجه اند و از سوی دیگر سرمایه داران بزرگ فرصت شنیدن ایده های کار آفرینان و پرداختن به کار های کوچک را ندارند و سرمایه های خود را صرف پروژه های کلان می کنند در نتیجه وجود دانشگاه که نقش مرکز پشتیبانی از کار آفرینی را به عنوان پل ارتباطی بین کارآفرینان و سرمایه داران ایجاد می کند ، ضروری است .

ناهید سمیعی: طی سالهای اخیر ورود جوانان جویای کار و کاهش تقاضا برای نیروی کار بحران اشتغال را در کشور تشدید کرده است که باید به صورت بنیادی مورد توجه قرار گیرد همچنین با توجه به میزان رشد جمعیت دردو دهه گذشته بیکاری را می توان مهم ترین چالش اجتماعی چند دهه آینده به حساب آورد . در این بین ورود دانشگاهیان به این حیطه می تواند بسیار مؤثر باشد.

بعلاوه ایجاد مراکز دانشگاهی و جایگاهی برای کار آفرینان که منابع تولید ثروت اند به سود جامعه است. این در حالی است که ایجاد این مراکز ، انتقال فناوری از دانشگاها به بازار و استخدام دانشجویانی که ایده های خلاقانه دارند می تواند هم به سود جامع و هم به سود دانشگاه ها باشد. البته ناگفته نماند که یکی از ضرورت های ایجاد دانشگاه کار آفرین، ایجاد سرمایه است به همین دلیل کار آفرینان برای عملی ساختن ایده های خود با مشکل مواجه اند و از سوی دیگر سرمایه داران بزرگ فرصت شنیدن ایده های کار آفرینان و پرداختن به کار های کوچک را ندارند و سرمایه های خود را صرف پروژه های کلان می نمایند در نتیجه وجود دانشگاه که نقش مرکز پشتیبانی از کار آفرینی را به عنوان پل ارتباطی بین کارآفرینان و سرمایه داران ایجاد می کند ، ضروری است .

تعدادی از برترین دانشگاه‌های جهان در حوزه ی کارآفرینی شامل:

دانشکده MIT

دانشکده MIT اسلون در در کمبریج ماساچوست ایالت متحده آمریکا است، این دانشکده در سال 1914 تاسیس شده و در حوزه ام بی ای کارآفرینی بسیار قوی است به طوری‌که توسط Best Master رتبه ی سوم را در رشته کارآفرینی در جهان کسب کرده است. اسلون با تحقیقات بسیار گسترده و اساتید قوی تاریخ بسیار خوبی از خود به جای گذاشته است. دانشجویان این رشته مفاهیم کسب‌وکار و کارآفرینی را ادغام کرده و یک اکوسیستم کارآفرینی منحصر به فرد می‌سازند. مفاهیمی که در این دوره آموزش داده می‌شود برای آماده کردن افراد برای شروع یک کسب‌وکار و سپس تبدیل شدن به یک کارآفرین حرفه‌ای است.

مدرسه مدیریت رتردام

این دانشگاه یکی از مدارس کسب‌وکار بین‌المللی هلند است که در سال 1969 تاسیس شده است. این دانشگاه برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را عمدتا به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد و جزو یکی از بهترین مدارس کسب‌وکار اروپا است مخصوصا در حوزه کارآفرینی که توسط وب‌سایت best master رتبه یک جهانی را کسب کرده است.

بهترین راه برای یادگیری کارآفرینی فقط مطالعه‌ی تئوری‌ها نیست، بلکه داشتن تجارب عملی، بررسی و تحقیقات عظیم است. دانشگاه RSM به دانشجویانش می‌آموزد که فرصت‌ها را ایجاد، شناسایی و بهره‌برداری کنند و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده و شرکت‌های بزرگی را بنیان نهند.

نحوه آموزش در این دانشگاه بدین صورت است که علاوه بر سخنرانی‌ها، دانشجویان در گروه‌های کوچک کسب‌وکاری کار خواهند کرد. بسیاری از تمرینات در تیم‌ها انجام خواهد شد. مهارت‌های بسیاری توسط اساتید و متخصصان ارائه می‌شود و برای فارغ‌التحصیلی دانشجویان باید مهارت‌های تحلیلی را یاد گرفته باشند و پایان‌نامه‌های فردی فوق‌العاده‌ای را ارائه کرده باشند.

دانشگاه رتردام در حوزه کارآفرینی مدرک کارشناسی ارشد کارآفرینی استراتژیک را ارائه می‌دهد، این رشته یک برنامه تمام‌وقت یک‌ساله است که برای کارشناسان مدیریت بازرگانی، اقتصاد، امور مالی و طراحی صنعتی ارائه می‌شود.

از معیارهای پذیرش این دانشگاه در رشته کارآفرینی استراتژیک می‌توان به مدرک کارشناسی از یک دانشگاه تحقیقاتی با محتوای دوره‌ای مشخص، شرط زبان انگلیسی(TOEFL / IELTS) و معادل معدل 7 از 10 در نظام آموزش و پرورش هلندی نام برد.

این دانشگاه برنامه‌های MBA هم دارد که در رنکینگ‌ فایننشنال تایمز رتبه جهانی 12 را کسب کرده است، در رشته مدیریت هم رتبه 10 را کسب کرده است.

دانشگاه بابسون

دانشگاه بابسون یک مدرسه کسب‌وکار خصوصی واقع در ولزلی، ماساچوست در نزدیکی بوستون است. این دانشگاه در سال 1919 توسط راجر بابسون بنا نهاده شده است. دانشگاه بابسون در آموزش و پرورش دانشجویان برای فرهنگ کارآفرینی و شیوه زندگی بسیار شناخته شده و مشهور است. در حال حاضر این دانشگاه 55 درس کارشناسی مربوط به کارآفرینی ارائه می‌دهد. در طول پنج سال گذشته دانشجویان این دانشگاه توانسته‌اند حدود 118 شرکت موفق را راه‌اندازی کنند.همچنین دانشجویان این دانشگاه ملزم به پوشیدن لباس‌های حرفه‌ای هستند و باید در ساعت‌های معینی در دانشگاه باشند و دانشگاه روی این‌گونه مسائل بسیار حساس است.

برنامه‌های کارآفرینی بابسون بسیار جذاب و متنوع هستند، آن‌ها بیشتر روی کارهای عملی، کاربردی و تعاملی تکیه می‌کنند. آن‌ها ممکن است شبیه‌سازی یک کسب‌وکار را انجام دهند، سخنرانان مهمان داشته باشند و یا به شرکت‌های بزرگ برای بازدید و تحلیل بروند و بسیاری از فعالیت‌های خارج از دانشگاه دیگر که باعث می‌شود آن‌ها هر چه بیشتر با واقعیت‌ها و مشکلاتی که وجود دارد آشنا شوند.

دانشگاه آزاد اسلامی؛دانشگاهی کارآفرین نه مصرف کننده

دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این میان سعی خود را بر این داشته است که دانشگاهی کارافرین باشد نه مصرف کننده. در این خصوص رییس دانشگاه‌ آزاداسلامی دکتر حمید میرزاده چندی پیش کار آفرینی را یکی از روش های موثر در درآمدزایی برای دانشگاه دانسته و گفته بود: 75 درصد از درآمد دانشگاه های مطرح دنیا از طریق کارآفرینی تامین می شود.

وی همچنین می افزاید: تمامی استانها می بایست در راستای ایجاد شرکت های دانش بنیان حرکت کنند.

او با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه توسعه علمی کشور ادامه می دهد: ارزیابی بنده به عنوان یک فرد دانشگاهی این است که بزرگترین دغدغه ایشان، توسعه علمی، پژوهشی، فناوری و کارآفرینی ایران است و شاهد این مدعا در بیانات مقام معظم رهبری آن است که به توسعه علمی ایران تأکید فراوان شده است.

او می افزاید: خوشحالیم که در این مجموعه بزرگ ملی و کم نظیر خدمت می‌کنیم تا به امر توسعه علمی، پژوهشی، فناوری، کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان کشور کمک می‌کنیم.

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حال برقراری ارتباط هر چه بیشتر با صنعت هستند

دکتر میرزاده همچنین در جلسه هم اندیشی با اعضای فراکسیون دانشگاه آزاد با اشاره به برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای محصولات فرهنگی دانشجویان در اجلاس هفتاد و یکم دانشگاه می گوید: امروز واحدهای ما در حال برقراری ارتباط هر چه بیشتر با صنعت هستند تا واحدها ماموریت گرا شوند. و در اجلاس 71 دانشگاه محصولات دانش بنیان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در اواخر بهمن ماه 1395 عرضه می شود.

تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه جایگزینی برای شهریه دانشجویان

در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی سعی کرده با ترغیب پژوهشگران در این راه گام بردارد ، از فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی می توان به برگزاری نمایشگاه فناورانه که با حضورواحد های دانشگاهی تحت عنوان عرضه کننده و شرکت های خصوصی به عنوان بازدید کننده و خریدار، نمایشگاه فناوری نانو و همین طور به شناسایی و تقدیر از دانشجویان کار آفرین می پردازد. داوود ثمری مدیر دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی برای نخستین بار کارآفرین برتر دانشگاهی از میان دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه انتخاب و معرفی می‌شود گفته بود: دهه چهارم فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دهه کیفیت و تولید ثروت انتخاب شده است و در این دهه باید برنامه‌ریزی شود تا وابستگی به شهریه دانشجویان کاهش یافته و موضوع فناوری و تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.

101/103

کد خبر: 686508

وب گردی

وب گردی