ارزیابی یک کارشناس بین الملل از نشست لوزان/ وضعیت سوریه تغییر می کند؟

یک تحلیل گر مسائل بین‌الملل با اشاره به برگزاری نشست لوزان درباره وضعیت سوریه گفت: از یک طرف روسیه و ایران مایل هستند که امتیازی به تروریست‌ها ندهند از طرف دیگر آمریکا در شرایطی نیست که یا به نفع متحدین خودش موضع بگیرد و یا اینکه متحدین خودش را وادار کند که انعطاف بیشتری داشته باشند؛ بنابراین تا ماه ژانویه وضعیت سوریه کماکان به همین شکل فعلی باقی می ماند.

علی خرم تحلیلگر مسائل بین‌الملل و نماینده سابق ایران در سازمان ملل در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به برگزاری مذاکرات لوزان گفت: مذاکرات در مورد سوریه مذاکراتی است که قبلاً هم بین آمریکا و روسیه انجام شده است این بار با حضور طرف‌های بازیگر دیگری مثل ایران و عربستان و همچنین ترکیه و قطر انجام گرفت. باید ببینیم که این مذاکرات چقدر تضمین کننده صلح در سوریه و جلوگیری از کشتار مردم است.
وی در ادامه بیان کرد: قطعاً هر مذاکراتی می‌تواند دیدگاه‌های طرفین را به هم نزدیک کند؛ گروهایی که پشت سر گروه‌های تروریستی هستند مثل عربستان، قطر و آمریکا و از طرفی دیگر کشورهایی مثل ایران و روسیه که با این گروه‌ها می‌جنگند که تمامیت ارضی سوریه را حفظ کنند.

قطعاً این دو گروه در مقابل هم سعی می‌کنند که قدری به هم نزدیک‌تر شوند. برگزاری این گون مذاکرات باعث می شود که شاید کشورهایی که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند از تروریست‌ها کمتر حمایت کنند و ایران و حزب‌الله هم بتوانند جایگاه سوریه و صلح و ثباتش در منطقه بهتر تشریح کنند. و یک نقطه مشترک در بین آنها به وجود بیاورند.
وی در مورد به بن‌بست خوردن مذاکرات لوزان بیان کرد: به بن بست خوردن این مذاکرات به این دلیل است که طرف هایی مانند عربستان، ترکیه و قطر دارند که از گروه‌های تکفیری حمایت می‌کنند. آمریکا هم به دلیل این که متحد این کشورها هست فعلا از این موضوع حمایت می‌کند و خودش هیچ اقدام خاصی انجام نمی‌دهد تا دولت جدید سرکار بیاید.

وی در مورد موضع روسیه در این مذاکرات گفت: روسیه و ایران مایل هستند که امتیازی به تروریست‌ها ندهند که از این طریق آنها نتوانند بار دیگر بخش‌هایی از حلب را بگیرند و مردم را به گروگان بگیرند. به همین علت چون دو طرف مواضع خودشان را دارند و از طرف دیگر آمریکا در شرایطی نیست که یا به نفع متحدین خودش موضع بگیرد و یا اینکه متحدین خودش را وادار کند که انعطاف بیشتری داشته باشند؛ بنابراین تا تقریباً 15 ماه ژانویه وضعیت سوریه کماکان به همین شکل فعلی باقی بماند.
علی خرم در ادامه درباره سطح حضور ایران در این مذاکرات اظهار کرد: ایران قطعاً ضرورت دارد که در این مذاکرات حضور داشته باشد زیرا که می‌خواهد از تمامیت ارضی سوریه و همچنین سرنوشت مردم سوریه دفاع کند . پس بایستی در این مذاکرات حضور داشته باشد تا بتواند آن حقوق را احقاق کند.

خرم در ادامه گفت: روسیه نیز خودش را متحد ایران می‌داند بنابراین از روسیه هم انتظار می‌رود که از این قضیه حمایت کند ضمن اینکه مسکو هم منافع خودش را دارد و شاید او جدیتی را که ایران در مساله سویه دارد نداشته باشد بنابراین جایگاه ایران در این مذاکرات حایز اهمیت است.
وی همچنین با اشاره به استقرار دایمی پایگاه هوایی روسیه در سوریه گفت: روسیه با قراردادهایی که قبلاً با سوریه داشته در پایگاه- نیروی هوایی و نیروی دریایی هم دارد به همین خاطر سعی می‌کند این پایگاه‌ها را در داخل سوریه حفظ می‌کند این بر می‌گردد به انتخاباتی که در سوریه انجام می‌شود و دولت بعدی می‌آید با چه حد و چگونه با این پایگاه‌ها یا خود روسیه کار کند.

گفت و گو از : شایان دنیا دیده

206/201

کد خبر: 686627

وب گردی

وب گردی