رئیس سازمان بهزیستی کشور:  افزایش دوبرابری معتادان

«ناراحت نیستیم درحال‌حاضر ٢,٥ درصد جامعه معتاد هستند، بلکه ناراحتیم که ٩٧.٥ درصد دیگر جامعه در معرض آسیب شدید بوده و سال‌به‌سال به تعداد معتادان کشور اضافه می‌شود. در شیوع‌شناسی اعتیاد سال ٩٠، تعداد معتادان یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار نفر و در شیوع‌شناسی سال ٩٤، ٢.٥‌میلیون نفر ثبت شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شرق این در حالی است که برخی معتقد هستند این آمار حقیقی نبوده و آمار معتادان کشور بیش از اینهاست»؛ اینها بخشی از سخنان انوشیروان محسنی‌بندپی، ریاست سازمان بهزیستی، در آیین افتتاحیه طرح مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که روز گذشته برگزار شد و ریاست سازمان بهزیستی از دوبرابرشدن آمار معتادان کشور خبر داد. وی در ادامه ضمن بیان اینکه کنترل و مهار آسیب‌های اجتماعی درحال‌حاضر به دغدغه مسئولان کشور بدل شده است، گفت: امیدوارم در سال‌های آتی با کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظت‌کننده در برنامه زمانی مشخص نسبت به کنترل و مهار آسیب‌ها اقدام کنیم.


چهره شهر در مراکز انباشت آسیب‌های اجتماعی نیز مهر تأییدی بر صحبت‌های ریاست سازمان بهزیستی است. با وجود طرح‌های هرروزه و تکراری جمع‌آوری معتادان، گشت‌زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های محلاتی چون فرحزاد و هرندی مؤید این نکته است که اعتیاد هرروز با چهره جدیدی قربانیان تازه‌ای را در خود گرفتار می‌کند. اما این همه ماجرا نیست، صحبت‌های اخیر مسئولان دست‌اندرکار حوزه اعتیاد در روزهای اخیر از وضعیت نه‌چندان بسامان در حوزه اعتیاد خبر می‌دهد. چندی پیش نیز رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرده بود زمانی که محمود احمدی‌نژاد دولت را از رئیس‌جمهوری اصلاحات تحویل گرفت، تعداد مبتلایان به مواد مخدر صنعتی زیر 7 ‌هزار نفر بود؛ درحالی‌که طی آمارهای رسمی زمانی که وی دولت را به حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر روحانی تحویل داد، آمار مبتلایان به مواد مخدر صنعتی به ٣٣٠‌هزار و در آمارهای غیررسمی به ٤٥٠‌ هزار نفر رسیده بود.

درحال‌حاضر کشور ما یک‌میلیون‌و ۳۲۵‌ هزار معتاد دارد و سالانه بیش از ۵۰۰ تن مواد مخدر مصرف می‌شود که البته آمارهای غیررسمی رقمی بیش از این را نشان می‌دهد. همچنین در پنج سال گذشته روزانه ۷۰ نفر معتاد به جمعیت معتادان کشور اضافه شده و براساس تحقیقات انجام‌شده مواد مخدر به‌تنهایی بین ۶۳ تا ۶۵ درصد از جرائم و دستگیری‌ها را به شکل مستقیم و غیرمستقیم به خود اختصاص داده است

محسن روشن‌پژوه، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، با اشاره به برنامه‌های سازمان بهزیستی برای جلوگیری از شیوع اعتیاد در گفت‌وگو با «شرق» بیان کرد: «ما با این دیدگاه در سازمان بهزیستی برنامه‌هایی داریم که این سطوح را دربر می‌گیرد؛ به‌عنوان‌مثال در حوزه فردی برنامه آموزش مهارت‌های زندگی، ارائه آگاهی به روش‌های مختلف، فعالیت‌های رسانه‌ای، آگاهی‌سازی و کارزارهای رسانه‌ای داریم که همه‌وهمه برای بالابردن سطح دانش و قابلیت‌های فردی است. برنامه‌هایی هم مثل ارائه مشاوره به روش حضوری و غیرحضوری داریم که کمک می‌کنند چرخه اعتیاد و روند تولید اعتیاد سرعتش کند و عوامل کاهش‌دهنده اعتیاد تسریع شوند. قابلیت‌هایی مثل دانش و مهارت به عنوان قابلیت‌های محافظت‌کننده بروز اعتیاد عمل می‌کنند. ما علاوه بر سطوح فردی، در سطوح خانواده و سطوح دیگر هم برنامه داریم؛ مثلا برای خانواده مشاوره خانواده داریم، آموزش فرزندپروری داریم و مشاوره خانواده و تلفنی به شماره ٠٩٦٢٨ داریم و تنها خط ملی اختصاصی اعتیاد در اختیار ما قرار دارد. همچنین در کنار این خدمات مشاوره‌های غیرحضوری و اینترنتی داریم. علاوه‌برآن ما در محیط کار هم مداخلات پیشگیرانه داریم. یک بخشی از عوامل کاهش‌دهنده اعتیاد در تعاملات محیط کاری بین کارفرما و دیگران وجود دارد».


در برنامه اجتماع‌محور تلاش می‌کنیم که با کشف قابلیت‌های فردی و توانایی‌های افراد در ارتباطات محیطی و شناسایی مشکلات در مسیر توانمند‌سازی، این افراد قدرت پیدا کنند که بر شرایط زندگی خود مسلط شوند و بتوانند شرایط خود را در محله شناسایی و مسائل را اولویت‌بندی کنند و مطابق اولویت‌ها از حمایت‌گیری برخوردار شوند».معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تصریح کرد: «الگوی غالب ما در محیط‌های کاری، الگوهای اجتماع‌محور است، ولی الگوهای دیگری هم موجود است؛ مثلا ایجاد مراکز یاری‌رسان کارگران و کارمندان که در جهت مقابله با اعتیاد حرکت می‌کنند. مهم‌ترین برنامه پیشگیری از اعتیاد به نام پیشگیری اجتماع‌محور را هم در محلات شهری و روستایی داریم. به عبارتی ما فکر می‌کنیم یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که عوامل خطر یا محافظت‌کننده دارد همان جایی است که مردم در آن زندگی می‌کنند. ما در این محیط هم برنامه اجتماعی‌محور داریم. این فرایند فرایند توانمند‌سازی و اقتدارافزایی در جامعه را شامل می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد جرائم مرتبط با مواد مخدر و بیش از6 میلیون نفر در کشور تحت‌تأثیر مواد مخدر قرار دارند و روزانه هشت نفر در اثر مواد مخدر جان خود را از دست داده و ۷۰ نفر نیز معتاد می‌شوند

آمارها نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد جرائم مرتبط با مواد مخدر و بیش از6 میلیون نفر در کشور تحت‌تأثیر مواد مخدر قرار دارند و روزانه هشت نفر در اثر مواد مخدر جان خود را از دست داده و ۷۰ نفر نیز معتاد می‌شوند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که درحال‌حاضر کشور ما یک‌میلیون‌و ۳۲۵‌ هزار معتاد دارد و سالانه بیش از ۵۰۰ تن مواد مخدر مصرف می‌شود که البته آمارهای غیررسمی رقمی بیش از این را نشان می‌دهد. همچنین در پنج سال گذشته روزانه ۷۰ نفر معتاد به جمعیت معتادان کشور اضافه شده و براساس تحقیقات انجام‌شده مواد مخدر به‌تنهایی بین ۶۳ تا ۶۵ درصد از جرائم و دستگیری‌ها را به شکل مستقیم و غیرمستقیم به خود اختصاص داده است.
در گزارشی که از سوی معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با کمک کارشناسان این حوزه در سال جاری درباره مواد مخدر و جرائم در ارتباط با آن انجام شده بیانگر این است که مصرف مواد صنعتی از نیم‌درصد در سال ۸۴ به ۲۶ درصد در سال گذشته رسیده است؛ ازسوی‌دیگر سن اعتیاد نیز کاهش یافته و زنان در معرض آسیب بیشتری قرار گرفته‌اند و همچنین معضلات بهداشتی اعتیاد به‌ویژه ابتلا به ایدز نیز نگران‌کننده است.

105105

کد خبر: 686635

وب گردی

وب گردی