دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در هندوستان در رشته های پزشکی و دندان پزشکی، ثبت نام نکنند

رایزن علمی ایران در شبه قاره هند توصیه کرد که دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در هندوستان در رشته های پزشکی و دندان پزشکی به دلیل تفاوت سیستم آموزشی با ایران و همچنین هزینه های سرسام آور و وجود مشکلات زیاد ثبت نام نکنند.

به گزارش ایسکانیوز، سید محمد رضا خلیلی روز دوشنبه در دهلی نو افزود: دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته های پزشکی به دلیل تفاوت سیستم آموزشی هند با ایران با سختی های فراوانی جهت تحصیل در این کشور روبرو می شوند. وی اظهار داشت: همچنین پس از بازگشت به ایران، دانشجویان این رشته ها باید در آزمون ها و دوره های تکمیلی شرکت کنند که این امر سبب ایجاد فشار مضاعف بر دانشجویان می شود.
خلیلی گفت: وضع قانون جدید کنکور سراسری از سوی دیوان عالی هند تمام دانشجویان رشته های پزشکی و دندان پزشکی را موظف به شرکت در آزمون سراسری(نت) می کند.
خلیلی ادامه داد: دیوان عالی هند هنوز تصمیمی برای مستثنی کردن دانشجویان خارجی از شرکت در این آزمون نگرفته است بنابراین ورود دانشجویان به رشته های پزشکی در هند توصیه نمی شود.
رایزن علمی ایران توصیه کرد: متقاضیان تحصیل در هند به جای رشته های پزشکی و دندانپزشکی، می توانند در رشته های علوم مهندسی ، فنی، انسانی و تجربی در دانشگاه های معتبر هند ثبت نام کنند.
او گفت: همچنین ورود دانشجویان در رشته هایی مانند داروسازی در دانشگاه های معتبر بلامانع است.
خلیلی گفت: بخاطر ایجاد قوانین جدید مانند کنکور سراسری که سبب ایجاد مشکلاتی برای دانشجویان ایرانی شده است میزان استقبال دانشجویان ایرانی تحصیل در هند به شدت در حال کاهش است و در صورت بی توجهی دولت هند برای تامین شرایط مناسب تحصیل، روند نزولی دانشجویان ایرانی ادامه خواهد یافت.
تعداد دانشجویان ایرانی در هند در سال های گذشته حدود 15 هزار نفر اعلام شد اما اکنون این آمار به شش هزار و 300 نفر کاهش پیدا کرده است.
رایزن علمی ایران در مورد احتمال بدرفتاری تعدادی از دانشگاه های هندی با دانشجویان ایرانی گفت: دانشگاه های معتبر و شناخته شده در هند هیچگاه با دانشجویان ایرانی بد رفتاری نمی کنند اما در دانشگاه های خصوصی و کم اعتبار، وجود دلال ها و موسسات و تجمع دانشجویان در این دانشگاه ها، سبب می شود که گاه دانشجویان از سوی این دلال ها مورد سوء استفاده قرار گیرند.
خلیلی در مورد اقدامات انجام شده از سوی ایران جهت رفع مشکل دانشجویان رشته های پزشکی گفت: ایران اعتراض های سیاسی و دولتی خود را در مورد مشکل دانشجویان رشته های پزشکی در هند با دولت این کشور مطرح کرده و تلاش های زیادی در این زمینه انجام داده است اما از آنجایی که مساله شرکت اجباری در کنکور سراسری از سوی دیوان عالی هند مطرح شده است، تلاش های ایران در این زمینه هنوز به نتیجه نرسیده است.
او گفت: دانشجویان نیز لازم است برای رفع مشکلات خود اقدام کنند و با طرح شکایت حق خود را بگیرند.
به گزارش ایرنا دیوان عالی هند اخیرا در حکمی تمامی متقاضایان شرکت در رشته های پزشکی را موظف به شرکت در آزمون سراسری (نت) کرده است. این درحالی است که پیش از صدور این حکم حدود 120 دانشجوی ایرانی به دانشگاه های خود شهریه های سنگین پرداخت کرده اند. میزان هزینه و شهریه دانشجویان رشته های پزشکی گاه به سه میلیارد ریال نیز می رسد.

101

منبع: ایرنا

کد خبر: 686803

وب گردی

وب گردی