وزارت علوم اهتمام جدی  برای پیگیری و دفاع از حقوق دانشجویان ایرانی در هند دارد

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل گفت: وزارت علوم اهتمام جدی و ویژه ای برای پیگیری و دفاع از حقوق دانشجویان ایرانی در هند دارد.

به گزارش ایسکانیوز، دانشجویان ایرانی رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه های هند در آستانه اخراج و محرومیت از ادامه تحصیل در این کشور قرار دارند.
با رای دیوان عالی هند، همه کرسی های رشته های پزشکی و دندانپزشکی باید از طریق آزمون «نیت» - neet - تکمیل شود.
دانشجویان ایرانی در هند، شهریه کامل تحصیل را که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است به دانشگاه های هند پرداخت کرده اند و اکنون براساس این حکم دانشجویان باید نام نویسی خود را لغو کنند و شهریه پرداختی خود را پس گیرند.
با این حال دانشگاه های هند اعلام کرده اند از استرداد شهریه کامل، معذور هستند.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا در همین زمینه گفت: اکنون 2500 دانشجوی ایرانی در رشته های پزشکی مشغول به تحصیل در هند هستند و هیچ مشکلی نیز برای ادامه تحصیل ندارند.
حسین سالار آملی گفت: اخیرا قانونی در این کشور تصویب شده تا هر فردی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه های پزشکی را دارد باید حتما امتحان ورودی بدهد.
او ادامه داد: برای ورودی مهر ماه امسال دانشگاه های پزشکی هند، حدود 115 شهروند ایرانی به آن کشور برای ادامه تحصیل مهاجرت کرده بودند که 110 نفر آنان خواستار تحصیل در رشته دندانپزشکی و پنح نفر دیگر خواستار تحصیل در رشته پزشکی بودند.
رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم ادامه داد: متاسفانه از هر کدام از این افراد نیز شرکت های واسطه مبالغ کلانی همچون 2 یا 3 میلیارد ریال گرفته بودند.
او گفت: اغلب این افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور هند را داشتند، موفقیتی در آزمون های تحصیل در رشته های پزشکی داخل کشور را کسب نکرده بودند.
سالار آملی ادامه داد: دانشگاه های هند نیز موظف هستند برای افرادی که قصد ادامه تحصیل دارند امتحان ورودی بگیرند و این در حالیست که اغلب این 150 نفر آشنایی کاملی با زبان انگلیسی نداشته و پایه علمی بسیار قوی نیز در این امر وجود ندارد.
او گفت: اکنون دانشگاه های هند نیز در بلاتکلیفی هستند زیرا تا سال گذشته چنین قانونی برای پذیرش وجود نداشته است.
سالار آملی ادامه داد: البته باید تاکید کرد که این امر فقط مختص به دانشجویان امسال است و دانشجویان ادوار گذشته با مشکلی مواجه نخواهند شد.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل گفت: اکنون تلاش های فراوانی از جانب سفارت ایران و نیز نماینده وزارت علوم در این راستا صورت می گیرد و مذاکراتی نیز برای رفع مشکلات دانشجویان انجام شده است.
او ادامه داد: یکی از مباحث اصلی در این گفت وگوها بر این اساس است که این دانشجویان اطلاعی از قانون جدید نداشتند و حداقل انتظار داشتند از سال آینده این مقررات عملیاتی شود.
سالار آملی گفت: وزارت علوم تمام تلاش خود را برای شهروندان کشور انجام می دهد، هر چند که این معضل مختص ایرانیان نبوده و دانشجویان سایر کشورها نیز با آن دست بر گریبان هستند.
او در پاسخ به این سووال که آیا امکان بازپس گیری هزینه های این افراد وجود دارد، گفت: متاسفانه آن بخشی که به دلالان و واسطه های داخلی و خارجی ارائه شده را دیگر نمی توان بازپس گرفت اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، دانشجویان می توانند هزینه های ارائه شده به دانشگاه های مورد نظر را پس بگیرند.
رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم ادامه داد: وعده ای برای رفع همه مشکلات مطرح شده نمی دهم اما بطور حتم وزارت علوم موظف است از حق و حقوق تمامی شهروندان ایرانی مقیم خارج از کشور دفاع کند.
بر اساس این گزارش، اکنون اغلب دانشجویان ایرانی در دانشگاه های «ام جی آر» چنای، مانیپال ایالت کارناتاکا و دانشگاه پنجاب هند مشغول به تحصیل هستند.

منبع: ایرنا

101

کد خبر: 686829

وب گردی

وب گردی