افسر اطلاعاتی سابق سیا: تصرف موصل بسیار دشوار خواهد بود

تونی شیفر درباره عملیات آزاد سازی موصل گفت: نیروهای آمریکایی نیز به همراه نیروهای عراقی وارد موصل خواهند شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما تونی شیفر افسر اطلاعاتی سابق سیا معتقد است عملیات آزادسازی شهر موصل در عراق از عملیاتی که چند ماه قبل برای خارج کردن شهر فلوجه از چنگ تروریست ها اجرا شد دشوارتر خواهد بود.

شیفر که هم اکنون به عنوان معاون بخش عملیات در مرکز تحقیقات سیاست در لندن فعالیت می کند در گفتگو با تلویزیون بی بی سی گفت: آزادسازی موصل از عملیات فلوجه کاملا سخت تر است. موصل یک منطقه بزرگ شهری است. تصرف این منطقه بسیار مشکل خواهد بود زیرا ستیزه جویان اقدامات فراوانی می توانند انجام دهند و به عنوان مثال روز شنبه شنیدیم که میادین نفتی شهر را به آتش کشیده اند و مناطق فراوانی را بمب گذاری کرده اند. علاوه بر این جنبه انسانی کار نیز اهمیت دارد. حدود یک میلیون و دویست هزار غیر نظامی ساکن این شهر تحت تاثیر جنگ خواهند بود، بنابراین عملیات تصرف موصل کار کوچکی نخواهد بود. این عملیات اقدامی اساسی است که برای بیرون انداختن داعش از عراق ضروری است. این شهر مهمترین پایگاه داعش در عراق است و پنتاگون از اوایل امسال سرگرم فعالیت روی یک برنامه زمانی بسیار دقیق است که بر اساس آن عراق تا ژانویه سال آینده از شر داعش خلاص خواهد شد.

پرسش: کدام بخش از نیروهای عراقی یا خارجی در عملیات آزادسازی موصل شرکت خواهند کرد؟ آیا نیروهای شبه نظامی شیعه یا نیروهای زمینی آمریکا در این عملیات شرکت خواهند کرد؟

تونی شیفر: هیچ نیروی آمریکایی به طور رسمی در این عملیات حضور ندارد. نیروهای مهاجم به صورت ائتلافی به فرماندهی عراق عمل خواهند کرد. نیروهای (به اصطلاح) ائتلاف در این عملیات شرکت خواهند کرد. یکی دیگر از متحدان ما در این عملیات پیشمرگه های کرد هستند. آنها قابل اتکا ترین متحد ما بوده اند. اما نیروهایی که قرار است وارد موصل شوند عراقی خواهند بود. اینکه آیا نیروهای آمریکایی نیز همراه آنها خواهند بود پاسخ مثبت است و ما تا همین جا چند سرباز خود را در عراق از دست داده ایم.

ما از مدتها سرگرم کار بوده ایم و برای عملیات آزادسازی موصل کار کرده ایم و 12 لشکر را برای این عملیات آموزش داده ایم. چهار لشکر پیشمرگه و هشت لشکر ارتش عراق برای ورود به موصل و تصرف آن آموزش دیده اند. این جنگ، دشوار اما در نهایت عراقی خواهد بود.

پرسش: نشانه هایی وجود دارد که بر اساس آنها این جنگ طولانی خواهد شد. تاثیر این وضع بر جمعیت غیر نظامی این منطقه چه خواهد بود؟

تونی شیفر: این یکی از مسائلی است که ما باید با کمک دولت عراق به آن رسیدگی کنیم. ما پیش از آغاز جنگ به غیر نظامیان هشدار دادیم، هر چند این کمترین کاری بود که ما توانستیم انجام دهیم. اکنون باید مقدماتی فراهم کنیم تا اطمینان یابیم با حرکت ما به درون شهر، غیر نظامیان تحت محافظت خواهند بود و این کار بسیار مهمی است. من نمی توانم بگویم این عملیات به آسانی و به سرعت انجام خواهد شد.

206/201

کد خبر: 686839

وب گردی

وب گردی