جزئیات تفاهم نامه چهار جانبه برای توسعه حفاظت از منابع‌طبیعی کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از توسعه اقدامات حفاظتی جنگل‌ها برای مبارزه با قاچاق چوب، آفات و بیماری‌ها و حریق در چارچوب تفاهم‌نامه اخیر با وزارت دفاع خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز از وزارت جهاد کشاورزی ،خداکرم جلالی با اعلام این خبر گفت: این تفاهمنامه چهارجانبه بین وزارت دفاع، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست امضا شده است.
وی خاطرنشان کرد: هدف از امضای این تفاهم‌نامه، توسعه حمایت و پشتیبانی وزارت دفاع از فعالیت‌های مرتبط با محیط زیست و منابع‌طبیعی کشور با هدف تأمین تجهیزات مورد نیاز در حفاظت از جنگل و پیشگیری از اطفای حریق است.
جلالی در تشریح مفاد این تفاهمنامه بیان کرد: در سازمان جنگل‌ها اعتباری معادل حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای تأمین خودروهای صحرایی، خودروهای آتش‌نشانی و سامانه‌های پایش و اطلاع‌رسانی مربوط به حریق همچنین تکمیل تجهیزات گروهی و انفرادی مربوط به آتش‌نشانی و... در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: بخش صنایع وزارت دفاع این تجهیزات را برای سازمان جنگل‌ها تولید کرده و مؤسسه مالی و اعتباری کوثر تأمین مالی اجرای مفاد تفاهمنامه را به عهده گرفته است. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز طی سه تا پنج سال از محل طرح‌های مربوطه بازپرداخت اعتبارات مؤسسه اعتباری کوثر را عهده‌دار شده است.
سازمان جنگل‌ها تفاهمنامه دیگری با وزارت دفاع در زمینه اطفای حریق دارد. در جریان وقوع حریق‌های امسال در استان فارس، تأخیر در اعزام بالگردها زمینه اعتراض رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور را فراهم کرده بود، اما جلالی درباره عملکرد کنونی وزارت دفاع افزود: وزارت دفاع در یک مورد برای اعزام بالگرد اطفای حریق مقداری تأخیر داشت و بعد این مسئله اصلاح شد.
وی اضافه کرد: در سال جاری در ۱۴ استان سایت‌های استقرار بالگرد ایجاد شد تا در صورت نیاز به استان‌های همجوار هم کمک کرده و پشتیبانی دهند.
جلالی یادآور شد: وزارت دفاع امسال نسبت به سال گذشته عملکرد بهتری برای تأمین بالگرد داشته است.
وی به این پرسش که تفاهمنامه دیروز آیا به توسعه استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای برای رصد جنگل‌ها و عکس‌العمل سریع برای اطفای حریق کمک خواهد کرد، این‌گونه پاسخ داد: مناطق بحرانی ما در رویشگاه زاگرس و جنگل‌های شمال بوده و در واقع در این دو رویشگاه از پنج رویشگاه، دچار مشکل هستیم.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تأکید کرد: در بقیه مناطق رویشی کشور آتش‌سوزی نداریم و پوشش به حدی نیست که در جریان حریق آسیب ببینند؛ بنابراین اولویت ما این دو رویشگاه است.
جلالی امیدوار است که با تجهیزات ساخت وزارت دفاع نیازهای سازمان جنگل‌ها برای مدت طولانی از طریق ناوگان زمینی تأمین شود.
وی عنوان کرد: با استفاده از رصد ماهواره‌ای و امکانات وزارت دفاع حفاظت از عرصه‌های جنگلی درباره تخریب، تصرف، قاچاق چوب و مبارزه با آفات و بیماری‌ها نیز وضعیت مطلوب‌تری خواهد یافت.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: با کمک وزارت دفاع و سامانه‌های پایشی که در اختیارمان قرار می‌گیرد، قادر خواهیم بود طغیان آفات را در مناطق مختلف جنگلی شناسایی کرده و به موقع وارد عمل شویم.
جلالی استفاده از هواپیماهای وزارت دفاع را برای محلول‌پاشی عرصه‌های جنگلی، همکاری مفیدی توصیف کرد.
به گفته وی، شرکت هواپیمایی خدمات ویژه وزارت جهاد کشاورزی نیز که قبلاً کار سم‌پاشی اراضی کشاورزی را انجام می‌داد، در محلول‌پاشی عرصه‌های جنگلی به‌کار گمارده شده‌اند.
جلالی در پایان گفت: دو فروند هواپیمای سمپاش شرکت هواپیمایی خدمات ویژه که قادر به پرواز در ارتفاعات پایین هستند در سال جاری برای اطفای حریق در استان گلستان مستقر شده و کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته‌اند.

402/602

کد خبر: 686857

وب گردی

وب گردی