توافق سازمان جهانی گمرک و ایران برای افزایش تسهیل و کنترل تجارت

سازمان جهانی گمرک و گمرک ایران درباره تدوین برنامه استراتژیک و مدرن سازی فرآیندهای گمرکی با هدف افزایش تسهیل تجارت و نظارت ها در گمرکات ایران براساس استانداردهای جهانی به توافق رسیدند.

به گزارش ایسکانیوز، «سرجیو موجیکا» معاون سازمان جهانی گمرک در دیدار با «مسعود کرباسیان» رئیس کل گمرک ایران از پیاده سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی و گمرک الکترونیک در ایران استقبال کرد.
مهمترین محور گفت وگوهای دو طرف موضوع استانداردهای سازمان جهانی گمرک درباره روند انجام تشریفات گمرکی اختصاص داشت و درباره هر یک از استانداردها بحث و تبادل نظر شد.
رئیس کل گمرک ایران در این دیدار گزارشی از چگونگی پیاده سازی گمرک الکترونیک و فرآیندهای انجام تشریفات گمرکی، پنجره واحد تجاری، سامانه استعلام کالای قاچاق و فعالان مجاز اقتصادی (AEO) ارائه کرد.

** افزایش 65 درصدی درآمدهای گمرک ایران
کرباسیان گفت: با الکترونیکی شدن رویه های گمرکی در سال های گذشته، درآمدهای گمرک ایران در دو سال گذشته به طور میانگین 65 درصد افزایش داشته است.
کرباسیان همچنین از راه اندازی سامانه مانیتورینگ کالاهای ترانزیتی در گمرک ایران خبر داد و افزود: به این ترتیب، همه عملیات ترانزیت در گمرکات کشور به صورت برخط (آنلاین) در ستاد مرکزی گمرک ایران کنترل می شود.

** ضرورت اجرایی شدن برنامه بهبود فضای کسب وکار
سرجیو موجیکا معاون سازمان جهانی گمرک (WCO) نیز در این دیدار بر ضرورت اجرایی شدن برنامه بهبود فضای کسب وکار (Doing Bussiness) اشاره کرد و گفت: سازمان جهانی گمرک ابزارهایی برای افزایش تسهیل تجارت و کنترل های گمرکی تعریف کرده که در گمرکات کشورهای عضو اجرایی می شود.
به گفته وی، این ابزارها می تواند به بهبود فضای کسب وکار، تسهیل تجارت و بهتر شدن کنترل های گمرکی در ایران کمک کند.
این مقام مسئول اعلام کرد: سازمان جهانی گمرک آماده است تجربه های متخصصان خود را در اختیار گمرک ایران قرار دهد.
معاون سازمان جهانی گمرک افزود: تسهیل و کنترل تجارت علاوه بر الکترونیکی شدن فرآیندهای گمرکی نیازمند شناسایی فعالان اقتصادی مجاز (AEO)، تدوین برنامه جامع برای تعیین روابط گمرک با ترخیص کاران و استفاده از ابزارهای پیشنهادی سازمان جهانی گمرک از جمله ابزار بهبود فضای کسب وکار است.
در این دیدار معاون سازمان جهانی گمرک و رئیس کل گمرک ایران درباره اجرای استانداردهای جدید سازمان جهانی گمرک برای تسهیل و کنترل تجارت در گمرکات ایران توافق کردند.

** نهایی شدن برنامه تبادل اطلاعات الکترونیکی میان گمرکات ایران و ترکیه
برپایه گزارش گمرک، پیش از این دیدار، کرباسیان در دیدار معاون وزارت گمرک و تجارت ترکیه با اشاره به روابط تجاری دو کشور و تصویب طرح «دروازه مشترک الکترونیکی» در دولت و مجلس دو طرف، تبادل لکترونیکی اسناد گمرکی را بسیار مهم توصیف کرد.
وی گفت: اجرایی شدن این طرح مانع از ورود کالاهای دیگر کشورها با نام و برند ترکیه به ایران می شود.
کرباسیان با یادآوری معطلی کامیون ها در مرز دو کشور افزود: رئیسان جمهوری ایران و ترکیه برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور به 30 میلیارد دلار در سال توافق کرده اند؛ اما با وجود مشکلات مرزی و معطلی کامیون ها در گمرک ترکیه، این پرسش مطرح است که چگونه می توان به این رقم دست یافت؟

** ضرورت مدیریت هماهنگ در مرزها
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت مدیریت هماهنگ در مرزها اشاره کرد و گفت: اینکه در تست آزمایشگاهی برخی کالاهای ایرانی، نمونه کالا از مرز به شهرهای وان یا آنکارا فرستاده شود درست نیست.
به گفته این مقام مسئول، همچنین نمونه گیری کالاها در مرز و انجام تست آزمایشگاهی کالاهای ترکیه ای در تهران یا کرج موجب معطلی شده و روند تسریع در انجام تشریفات گمرکی را با مشکل مواجه می کند.
کرباسیان با بیان اینکه مرحله نخست تیر الکترونیکی (E-TIR) با موفقیت میان دو کشور اجرایی شده است، از پیاده سازی مرحله دوم این پروژه در آینده ای نزدیک خبر داد.
کنوانسیون تی.آی.آر(TIR) کنوانسیون گمرکی سازمان ملل متحد در رابطه با حمل و نقل بین المللی کالا تحت پوشش «کارنه» نیز از مهمترین و جامع ترین مقررات گمرکی در سیستم ترانزیتی جاده ای است که ناظر بر روابط بین حمل کننده، گمرک و سازمان ضامن است.

** برطرف شدن مشکل معطلی کامیون ها در مرز با تبادل الکترونیکی اطلاعات
«فاتح چیفتچی» معاون کل وزارت گمرک و تجارت ترکیه نیز در این دیدار گفت: موضوع تبادل الکترونیکی اطلاعات که زمینه های اجرایی شدن آن فراهم شده، مهمترین اولویت در همکاری های دوجانبه است.
وی افزود: اجرایی شدن برنامه تبادل الکترونیکی اطلاعات مشکل معطلی کامیون ها در مرز را برطرف می کند.
معاون کل وزارت گمرک و تجارت ترکیه همچنین از تبادل الکترونیکی تصاویر ایکس ری میان گمرکات دو کشور استقبال کرد.
«رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در تهران و «رمزی آکچین» معاون گمرکات ترکیه نیز در این حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، ارزش مبادلات تجاری دو کشور ایران و ترکیه در سال 2014 میلادی 15 میلیارد دلار بوده است و دو کشور بیشترین دروازه های تجاری را با یکدیگر دارند و از چهار دروازه، کالاها را صادر و وارد می کنند.
بیشترین صادرات ایران به ترکیه شامل نفت و گاز، کالاهای پتروشیمی و محصولات کشاورزی است و در مقابل، ایران از ترکیه ماشین آلات، قطعات ماشین آلات و مواد شیمیایی وارد می کند؛ این کالاها تحت لیسانس کشورهای اروپایی در ترکیه تولید می شود و ایران با توجه به کوتاهی مسافت، نیاز خود را از این کشور تامین می کند.

منبع خبر:ایرنا

602/403

کد خبر: 687037

وب گردی

وب گردی