تلاش برای صدور یکباره مجوز محصولات دانش‌بنیان/تسهیلات 5 میلیاردی برای تاسیس کارخانه

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه تاکنون برای تاسیس کارخانه تا سقف 30 میلیارد تومان از سوی این صندوق وام اعطا شده است، گفت: در صورتی که محصول دانش‌بنیانی نتواند سودی بالاتر از نرخ تورم داشته باشد، تولید آن به صلاح کشور نیست.

دکتر بهزاد سلطانی با تاکید بر اینکه محصولات دانش‌بنیان شرکت‌ها در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت بررسی و ارزیابی‌های اولیه است، ادامه داد: محصولات این شرکت‌ها برای استفاده از تسهیلات تولید و یا توسعه بازار صندوق باید مجددا از سوی کارگزاران صندوق مورد بررسی‌های فنی و اقتصادی قرار گیرند، ضمن آنکه این محصولات نیز از لحاظ اعتبار سنجی، مورد بررسی‌های دقیق و عمیقی قرار خواهند گرفت.

سلطانی با بیان اینکه بر اساس مصوبه دولت لازم است این محصولات از لحاظ قابلیت دسترسی به بازار مورد بررسی قرار گیرند، گفت: بر این اساس تنها تایید دانش‌بنیان شدن در معاونت علمی برای ما ملاک عمل نخواهد بود؛ بلکه علاوه بر آن باید بررسی‌های دیگری در این صندوق انجام شود.

وی درعین حال از انجام هماهنگی‌هایی با معاونت علمی برای تایید صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و در این باره توضیح داد: در این مذاکرات در تلاش هستیم با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا تنها یک بار مورد ارزیابی قرار گیرند تا این شرکت‌ها در این زمینه کمتر دچار زحمت شوند.

سلطانی خاطرنشان کرد: در این زمینه تاکنون موفقیتی حاصل نشده است.

استان ایلام فاقد طرح دانش‌بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این‌که حمایت‌های این صندوق تنها مشمول شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در تهران نیست، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر تهران در سایر استان‌های کشور مستقر شده‌اند؛ به گونه‌ای که از 1350 طرحی که در صندوق به تصویب رسیده است، تنها 595 طرح مربوط به استان تهران می‌شود و 755 طرح برای سایر استان‌ها هستند.

وی با بیان اینکه تنها استان «ایلام» است که تاکنون هیچ طرحی به صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه نکرده است، اظهار کرد: تسهیلات این صندوق برای تمام طرح‌های دانش‌بنیان همه استان‌های کشور است و در صورتی که طرحی در استانی از این تسهیلات بهره‌مند نشده است، به دلیل بی‌اطلاعی آنها از عملکرد صندوق است.

سلطانی با اشاره به اقدامات ترویجی این صندوق در کشور، خاطرنشان کرد: برای اطلاع‌رسانی در زمینه فعالیت‌های صندوق، سالی دو بار به استان‌های کشور سفر می‌کنیم؛ یک بار در سفرهای استانی و یک بار مشاور صندوق با حضور در استان‌ها و برگزاری جلساتی با شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به تسهیلات صندوق اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، بر اساس برنامه زمان‌بندی شده با برگزاری ویدئو کنفرانس‌هایی، شرکت‌ها فرصت خواهند داشت تا پاسخ سوالات خود را از مسؤولان صندوق جویا شوند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: با اقدامات ترویجی که در نظر گرفته شده است، تمام پارک‌های علم و فناوری و استانداری‌ها با تسهیلات صندوق آشنایی دارند و این امر را روند افزایشی طرح‌های ارسالی به این صندوق تایید می‌کند.

حمایت صندوق نوآوری از تولید صنعتی

سلطانی با اشاره به حمایت‌های این صندوق از راه‌اندازی خط تولید و کارخانه برای تولید صنعتی محصولات دانش‌بنیان شرکت‌ها، توضیح داد: راه‌اندازی کارخانه و خط تولید مشروط بر آنکه طرح دانش‌بنیان شرکت‌هایی که دانش‌بنیان بودن آنها احراز شده باشند و مورد تایید فنی و اقتصادی صندوق قرار گیرند، مشمول وام این صندوق با نرخ 11 درصد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون برای تاسیس کارخانه تا سقف 30 میلیارد تومان وام اعطا شده است و این کارخانه‌ها در حال تاسیس هستند، اظهار کرد: علاوه بر آنها شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از وام سرمایه در گردش تا سقف 5 میلیارد تومان و با نرخ 11 درصد برخوردار شوند.

سلطانی، تسهیلات لیزینگ را از دیگر تسهیلات این صندوق ذکر کرد و یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه بازار محصولات خود می‌توانند از تسهیلات لیزینگ پیش‌بینی شده در این صندوق بهره‌مند شوند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این‌که نرخ سود تسهیلات صندوق نسبت به بانک‌ها بسیار پایین است، گفت: نرخ تسهیلات صندوق برای طرح‌های در حال ساخت نمونه فنی 4 درصد و تسهیلات سرمایه در گردش و صادرات 11 درصد است، ضمن آن‌که نرخ سود لیزینگ تا سقف 500 میلیارد تومان 9 درصد تعیین شده است که این اعداد بیانگر پایین بودن نرخ سود تسهیلات صندوق است.

سلطانی، نرخ تسهیلات بانک‌ها را 18 درصد ذکر کرد و افزود: این در حالی است که عملا متقاضیان، وام‌های بانکی را با نرخ 23 تا 24 درصد پرداخت خواهند کرد؛ ولی نرخ 11 درصد صندوق نرخ واقعی است.

وی در عین حال تاکید کرد: در صورتی که بانک‌ها نرخ وام‌های خود را کاهش دهند، ما نیز آمادگی کاهش نرخ تسهیلات را داریم.

تضمین برگشت سرمایه صندوق

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر ضرورت تضمین برگشت سرمایه این صندوق، گفت: در صورتی که محصول دانش‌بنیانی نتواند سودی بالاتر از نرخ تورم داشته باشد، این محصول اقتصادی نیست؛ از این رو چه این محصول از اعتبارات صندوق استفاده کرده باشد و چه با سرمایه شخصی، به صلاح کشور نیست تولید شود؛ چراکه تولید آن اقتصادی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه چنین محصولاتی قادر به پوشش تورم سالیانه کشور نیستند، اضافه کرد: بر این اساس نرخ سود تسهیلات صندوق 11 درصد که نزدیک به میزان تورم کشور (10 درصد) است، در نظر گرفته شد.

سلطانی همچنین تاکید کرد: در صورتی که نرخ سود محصولات تولید شده نتواند تورم سالیانه را پوشش دهد، پس از 3 تا 4 سال اعتبارات صندوق تمام خواهد شد و پولی برای اعطای تسهیلات باقی نمی‌ماند.

تلاش برای توسعه صادرات دانش‌بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی به بیان تسهیلات این صندوق در حوزه صادرات دانش‌بنیان پرداخت و یادآور شد: برای این منظور در صندوق بسته‌های ویژه در نظر گرفته شده است که شامل تسهیلات توانمندسازی صادراتی، توسعه صادرات، ضمانت‌نامه‌های بانکی و حمایت از انتقال حمایت و با نرخ 11 درصد می‌شود.

وی تاکید کرد: شرکت‌های متقاضی باید مستندات خود را قبل و بعد از صادرات به صندوق ارائه دهند.

آمار تسهیلات اعطا شده به شرکت‌های دانش‌بنیان

سلطانی در ادامه با ارائه آمارهایی از اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، خاطرنشان کرد: از 2717 شرکتی که تاکنون دانش‌بنیان شده‌اند، 2557 طرح به این صندوق ارسال شده است. برخی از شرکت‌ها 2 و یا 3 طرح به صندوق ارائه کرده‌اند.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد این تعداد طرح از حدود 1500 تا 1700 شرکت به صندوق ارسال شده باشند، ادامه داد: این عدد نشان می‌دهد که درصد بالایی از شرکت‌های دانش‌بنیان به این صندوق طرح ارائه کرده‌اند.

به گفته این مقام مسؤول، برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان به معافیت‌های گمرکی و یا مالیاتی نیاز بیشتری دارند تا اخذ تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی و به همین دلیل به صندوق طرح ارائه نمی‌کنند.

سلطانی تعداد طرح‌های رد شده در این صندوق را 700 طرح ذکر کرد و یادآور شد: برخی از این شرکت‌ها طرح‌های خود را اصلاح کرده یا تغییر می‌دهند و در مقابل برخی از طرح‌ها فاقد قابلیت دریافت تسهیلات صندوق به دلیل اقتصادی نبودن هستند.

منبع: ایسنا

108/108

کد خبر: 687057

وب گردی

وب گردی