ورود اولین ناو جنگی آمریکا به آب‌های نیوزلند

یکی از ناوهای جنگی آمریکا قرار است ماه آتی میلادی و برای نخستین بار از دهه 80 میلادی به نیوزلند برود تا به بن بست نظامی 30 ساله میان دو کشور پایان داده شود.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کی، نخست وزیر نیوزلند امروز (سه شنبه) اعلام کرد که از حضور این ناو جنگی آمریکا موسوم به "USS Sampson" در کشورش آگاهی کامل دارد و این ناو قرار است در جریان هفتاد و پنجمین سالگرد فعالیت نیروی دریایی سلطنتی نیوزلند به آبهای این کشور وارد شود.

این حضور باعث کاهش تنش های نظامی میان دو کشور می شود که از دهه 80 میلادی تاکنون روابط نظامی نداشته‌اند. در اواسط دهه 80 میلادی نیوزلند سیاست منع ورود ناوهای اتمی (چه مجهز به سلاح اتمی باشند و چه از سوخت اتمی استفاده کنند) به کشور خود را به اجرا درآورد. چون آمریکا رسما تایید یا رد نکرد که ناوهایش قابلیت اتمی دارند یا خیر، نیوزلند ورود ناوهای آمریکایی به این کشور را منع کرد.

اما نخست وزیر نیوزلند اکنون گفته، کاملا مطمئن است که این ناو آمریکایی با انرژی هسته‌ای کار نمی کند مجهز به سلاح اتمی هم نیست.

وی ادامه داد:‌ معتقدم که روابط میان آمریکا و نیوزلند بهتر از گذشته است. همه آنچه در گذشته و از زمان تصویب آن قانون در اواسط دهه 80 میلادی میان دو کشور رخ داده، مناقشاتی بوده که ما الان می‌توانیم کنارشان بگذاریم.

نخست وزیر نیوزلند همچنین گفت که انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا بر روند روابط میان دو کشور اثری نمی گذارد.

مناقشات میان دو کشور در 1985 و زمانی آغاز شد که دولت ولینگتون اجازه ورود یک ناوشکن آمریکایی به آبهای خود را نداد و آمریکا با کاهش روابط نظامی خود با نیوزلند به این مساله واکنش نشان داد.

ژنرال جان مارتین، فرمانده نیروی دریایی نیوزلند نیز گفت: روابط میان دو کشور پس از 2001 و زمانی که کشور تصمیم گرفت تا نیروهای ویژه و سپس تیم بازسازی به افغانستان اعزام کند، بهبود یافت.

وی ادامه داد: ما با نیروی دریایی آمریکا چندین دهه همکاری داشته‌ایم و به دنبال میزبانی از آنها در نیوزلند هستیم.

مارک گیلبرت، سفیر آمریکا در نیوزلند نیز گفت:‌ حضور این ناو آمریکایی در نیوزلند باعث بهبود روابط می شود. آمریکا و نیوزلند ارزش های یکسانی دارند و ما از این مساله بسیار خوشحالیم.

ایسنا

208

کد خبر: 687113

وب گردی

وب گردی