ارایه خدمات اولیه بهداشتی مثل واکسیناسیون در مناطق حاشیه نشین

وزیر بهداشت با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال 93 حداقل 10 میلیون و 300 هزار نفر حاشیه نشین هستند گفت: در حال حاضر تقریبا 58 میلیون نفر شهری داریم و بقیه روستایی و حاشیه نشین هستند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید حسن هاشمی که در برنامه "پایش" با موضوع حاشیه نشینی و خدمات حوزه سلامت حضور پیدا کرده بود، گفت: نمی‌توان با الفاظ بازی کرد و منکر حاشیه نشینی شد؛ همه کسانی که از روستاها آمده‌اند یا به خاطر فقر مجبور شده اند به خارج از بافت شهری رانده شوند، حاشیه نشین هستند.
دکتر هاشمی گفت: اول انقلاب 70 درصد مردم در روستاها بودند و الان کمتر از 23 میلیون نفر هستند و حاشیه نشینی محدود بود.
وزیر بهداشت گفت: بیشترین مشکلات از نظر بهداشت و بار بیماری‌ها از حاشیه نشینی است و در مقاطع مختلف دولت‌ها و شهرداری‌ها با این تحلیل که اگر به حاشیه شهرها بپردازیم جمعیتشان روز به روز بیشتر خواهد شد، ترجیح دادند که امکاناتی را برای این افراد فراهم نکنند.

سراغ چرایی ایجاد حاشیه نشینی نرفته ایم

دکتر هاشمی گفت: هیچ‌وقت سراغ این بحث نرفتیم که چرا حاشیه نشینی به وجود آمد؛ بخشی به خاطر جنگ بود، اما به جز آن بی‌تدبیری و سو مدیریت هم نقش مهمی در این موضوع داشته که مردم را به حاشیه شهرها کشانده است.
وزیر بهداشت عمده مشکل حاشیه نشین‌ها را بحث اشتغال، مسایل فرهنگی، تحصیل، بهداشت، درمان، بیمارستان، پزشک و به تبع آن جرم و جنایت عنوان کرد.
دکتر هاشمی بر ضرورت همت خود مردم به مسایل بهداشتی تاکید کرد و گفت: خود مردم باید همت داشته باشند و البته این به معنای فرافکنی و رفع مسئولیت از دستگاهها نیست .

آب و برق و خدمات حوزه های مختلف؛ مهمترین مشکلات حاشیه نشین ها
وزیر بهداشت با بیان این که مهمترین مشکل حاشیه نشین‌ها آب و برق و خدمات حوزه های مختلف است، گفت: بهداشت محیط و بهداشت عمومی هم جزو مشکلات جدی حاشیه نشین‌ها به حساب می‌آید.
دکتر هاشمی افزود: البته بحث خدمات اولیه بهداشتی مثل واکسیناسیون در مناطق حاشیه نشین خوب است و موضوع بیمه این افراد به جز برای افرادی که خودشان نخواسته‌اند، حل شده است.
وزیر بهداشت گفت: خود موضوع سلامت هم در دولتها جزو موضوعات حاشیه ای بوده است، زیرا موضوع سلامت در بهترین شرایط ، اولویت نهم بوده است و قبل از این دولت ، حدود دو سال مدیریت عالی این حوزه دچار مشکل بود.
دکتر هاشمی افزود: به اندازه‌ای که پول در اختیار حوزه سلامت و وزرای سابق قرار می‌گرفت، این بخش را توسعه می‌دادند و نگاه بهداشتی‌ها بسیار انسانی‌تر از بخش‌هایی است که نگاه صنعتی دارند.

پمپاژ بار بیماری ها از حاشیه شهر به داخل شهر
وزیر بهداشت گفت: بار بیماری‌هایی که از حاشیه شهر به داخل شهر پمپاژ می‌شود زیاد است و شاید به دلیل کمبود امکانات مشکلات بیشتر هم شده است.
دکتر هاشمی گفت: وقتی یک خانم ژاپنی را با یک خانم آفریقایی مقایسه می‌کنیم که حداقل 42 سال تفاوت عمر و امید به زندگی دارند، در نتیجه، رابطه مستقیمی بین نداری و فقر و طول عمر زندگی وجود دارد.

مشهد اولین شهرهای موفق در ارایه خدمات به حاشیه شهر
وزیر بهداشت در ادامه با بیان این که در مشهد یک میلیون و دویست هزار نفر حاشیه نشین داریم که تعداد آنها رو به افزایش است، افزود: اما یکی از اولین شهرهای موفق ما در ارایه خدمات به حاشیه شهر، مشهد است و پیامی که از روستای خین عرب در این باره آمد می‌دانم که صحیح نیست و برخی از این پیام‌های رسیده ممکن است مهندسی شده و صحت نداشته باشد و شما می‌توانید درباره همین روستای خین عرب سوال کنید و خدمات ارائه شده را هم بپرسید.
دکتر هاشمی خطاب به مجری برنامه پایش گفت: شما برنامه‌ای درباره آسیب اجتماعی اجرا می‌کنید و آن‌چه مقام معظم رهبری در جلسه ای که خدمتشان بودیم به ما گفتند که این خدمات استثنایی بوده است، حالا همکار شما به شکلی سوال می‌کنند که منصفانه نیست.
وزیر بهداشت گفت: قضاوت‌ها صحیح نیست و اعلام می‌کنید که هر کسی ناراضی است تماس بگیرد؛ حالا شما از کجا تشخیص می‌دهید که این افراد سوگرایی ندارند و دنبال اصلاح هستند.
دکتر هاشمی تاکید کرد: تا وقتی حاشیه‌ها را در اعمال و گفتار کنار نگذاریم نمی‌شود مشکلات مردم را حل کرد. باید نگاه کرد که وزارت بهداشت چه کمکی به حاشیه نشین‌ها کرده است.
او گفت: بعضی از موضوعات گزارشهای تصویری که در این برنامه نشان می‌دهید مربوط به وزارت بهداشت نیست و یا دستگاههای دیگر مقصر هستند.

دولت بخشی از مردم است
وزیر بهداشت افزود: نگاهی که شما مبنی بر پیدا کردن مقصر در دولت دارید صحیح نیست، زیرا دولت بخشی از مردم است و تا می‌توانیم باید سرمایه اجتماعی خود را نگاه داریم، نه این‌که نماینده و وزیر را محکوم به خلاف‌گویی کنیم.
دکتر هاشمی افزود: وقتی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان از وزارت کشور، وزارت بهداشت و شهرداری تهران قدردانی کردند و این نشان می‌دهد که گزارش‌هایی که خدمت ایشان رسیده ثابت می کند که در این حوزه‌ها کار شده است.

رضایت نسبی است
وزیر بهداشت گفت: هیچ نظام سلامتی در دنیا وجود ندارد که مردم کاملا از آن راضی باشند،‌ بلکه رضایت نسبی است.
دکتر هاشمی با بیان این که ما 916 پایگاه ویژه حاشیه نشین‌ها درست کردیم و عدد کلی آن 1955 پایگاه است، گفت: برای تعدادی از حاشیه نشین‌ها پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده که حدود 30 درصد است. به ازای هر سه پایگاه، یک مرکز جامع خدمات سلامت درست شده است و چیزی حدود 4 هزار مراقب سلامت هم در این مراکز داریم.

اجازه استخدام یک نیرو هم به ما نداده اند

دکتر هاشمی گفت: در همه این موارد خرید خدمت انجام شده و حتی دولت اجازه استخدام یک نیرو هم به ما نداده است . ما در حال حاضر در سیستان و بلوچستان 570 پروژه عمرانی داریم.
وزیر بهداشت گفت : این همه مسکن مهر ساخته شد، یک جا به من نشان بدهید که در آن بیمارستان وجود داشته باشد؛ به طور مثال در پرند دنبال جایی برای درمانگاه هستیم که بتوانیم خدمات ارایه دهیم.
دکتر هاشمی گفت: حتی اگر بودجه محدود هم داشته باشیم باید کاری کنیم که حاشیه نشینی اتفاق نیفتد.
وزیر بهداشت گفت: به خاطر داریم در دوره دانشجویی قبل از انقلاب می‌گفتیم که چرا مهاجرت از روستا به شهر اتفاق می‌افتد. اگر توجه ویژه‌ای به اقتصاد مقاومتی شود، مشکل حاشیه نشینی کمتر خواهد شد.
دکتر هاشمی یادآور شد: هم حضرت امام و هم مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای به ذخایر استراتژیک کشاورزی داشته‌اند.

مشکلات ناشی از فقر را به سختی می توان حل کرد
او افزود: در جاهایی خشک‌سالی وجود ندارد و می‌توان جلوی مهاجرت مردم را با مکانیزه شدن آب کشاورزی گرفت. وقتی مردم به حاشیه شهرها کوچ می‌کنند در معرض صدها آسیب خواهند بود و مشکلات ناشی از فقر که عمده آن به خشونت، طلاق، اعتیاد و بیماری‌های اعصاب و روان باز می‌گردد را به سختی می توان حل کرد و وقتی نیاز به درمان پیدا می کنند، می‌بینیم بستری شدن آن‌ها و داروی آن‌ها تحت پوشش بیمه نیست.
دکتر هاشمی گفت: حتی اگر پول نامحدود وجود داشته باشد، باید عقل و تدبیر هم وجود داشته باشد و توجه همه باید به شعارهای انقلاب و فرمایشات رهبری باشد تا بتوان این مشکلات را حل کرد.
وزیر بهداشت تاکید کرد: در جامعه اسلامی نباید فقیر داشته باشیم؛البته گفتن این حرف ساده است، اما رسیدن به آن نیاز به عقل و تدبیر دارد.

بخشی از دستگاه‌های نظام هنوز حاشیه نشینی را قبول ندارند
دکتر هاشمی گفت: بخشی از دستگاه‌های نظام هنوز حاشیه نشینی را قبول ندارند و مسئولین نظام تعاریف مختلفی از حاشیه نشینی دارند و وقتی این‌طور فکر می‌کنند، خدمات لازم را هم برای آن ارائه نمی‌کنند.
وزیر بهداشت با بیان این که در روستاها از 30 سال پیش شبکه بهداشت و بهورز داریم که افراد روستا را به اسم می‌شناسند و می‌دانند هر شخص چه بیماری دارد، گفت: تجربه ارزشمند بهورزها حتی از پزشک خانواده هم بهتر است که هم بیماری‌های بومی را می‌شناسند و هم با شرایط منطقه آشنایی دارند.
دکتر هاشمی با اشاره به کمبودهای باقی مانده از گذشته گفت: استان البرز یکی از استان‌های مهم است و به این دلیل که سال‌ها زیر سایه تهران بوده در حق آن‌ها ظلم شده، تعداد تخت‌های آن‌ها به ازای هر هزار نفر به طور متوسط 0.6 است که از متوسط کشوری بسیار کمتر است.

نزدیک به 700 تخت را در استان البرز افتتاح کردیم
او با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در دو سال گذشته در این استان افزود: نزدیک به 700 تخت را در استان البرز افتتاح کردیم که کار بزرگی بود و از آن، همان صحبت نادرست زایمان روی زمین را بیرون آوردند که من چنین حرفی نزدم.
دکتر هاشمی با اشاره به محدودیتهای مالی و اعتباری دولت گفت: در جلسه ای که با رییس جمهور و مشاورین اقتصادی داشتیم ، گفتم وقتی دولت منابع ندارد باید حتما مدل جدیدی را ارائه کنیم و خوشبختانه کلیات آن تصویب شد که از مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای جبران کمبود تخت های بیمارستانی استفاده کنیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: تعداد تختی که بین سال‌های 84 تا 94 تعهد کردند 32 هزار تخت بود که 5400 تخت تحویل داده شد و اگر همین وضعیت بخواهد پیش برود، بحران ایجاد می‌شود.

طرح تحول سلامت را با چنگ و دندان پیش می‌بریم
دکتر هاشمی با بیان این که ما طرح تحول سلامت را با چنگ و دندان پیش می‌بریم گفت: وقتی پول نداریم که بیمارستان و مراکز درمانی بزرگ با نیروی انسانی مورد نیاز در این مناطق درست کنیم، بودن مرکز مراقبت سلامت برای انجام مراقبتهای اولیه مثل واکسیناسیون و مراقبت از مادر باردار بهتر از نبودن آن است.
وزیر بهداشت با اشاره به نقش مهم آموزش که به صورت عام می‌تواند به توانمند شدن افراد کمک کند، افزود: وقتی مردم به خاطر سلامت، پول ندارند ممکن است به ورطه فقر بیفتند و این در حالی است که می توان با توانمند سازی مردم از برخی بیماریها پیشگیری کرد.
دکتر هاشمی با بیان این که آموزش‌های ما سراسری نیست، در عین حال افزود: در بعضی مراکز حاشیه شهرها برای کسانی که در آستانه ازدواج هستند، معتادهای تزریقی که نزدیک به 250 هزار نفر هستند، واکسیناسیون و غیره کلاس‌های آموزشی فراخور توانمندی برگزار می‌شود.
او افزود: در بعضی استان‌ها امکانات خوبی برای خانم‌هایی که در معرض آسیب بوده‌اند، فراهم شده است تا از مسیر نامناسبی که در آن قرار گرفته بودند خارج شوند.
وزیر بهداشت با ذکر نمونه ای گفت: در یک خانواده 4 نفری که بیماری خونی دارند و پدر هم کارگر است، هزینه ها را از کجا می‌تواند تامین کند.

نیاز به وجود سازمان رفاه اجتماعی

دکتر هاشمی گفت: نیاز به سازمان رفاه اجتماعی وجود دارد که بتوانیم از درون آن آرمان مقام معظم رهبری را که پشت دفترچه‌ها نوشتیم حاصل کنیم تا بیماران دغدغه ای به جز درد و رنج بیماری نداشته باشند.
وزیر بهداشت افزود: کشور نیاز به سازمان رفاه اجتماعی قوی دارد و این با وزارت رفاه فعلی تفاوت دارد.
دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به تعداد انگشتان دو دست پزشکانی داریم که حدود 15 میلیون دریافتی دارند و جاهایی می‌روند که هیچ‌کس حاضر نیست برود و شخصا به آن‌ها افتخار می‌کنم.
وزیر بهداشت گفت: قولی که روز اول طرح تحول سلامت به ما در زمینه تجهیزات، دارو و دریافت خدمات ارائه شده داده شد این بود که فاصله پرداخت یک ماه باشد اما کسری بودجه دیده نشد و حالا با انباشت بدهی مواجه شدیم.
دکتر هاشمی گفت: سه شب پیش بود که یکی از عزیزان در تلویزیون گفت دریافتی پزشکان ایران هفت برابر امریکا است و کسی مدرکی نخواست و متاسفانه در موضع گیریها سرمایه های اجتماعی را مورد هجمه قرار می دهیم.

49 میلیون نفر پرونده سلامت الکترونیک دارند

وزیر بهداشت با اشاره به عملکرد وزارت بهداشت در خصوص تشکیل پرونده الکترونیک سلامت یادآور شد: در این زمینه، نرم افزار برنامه‌ای تدوین و تست شد که نزدیک به 49 میلیون نفر پرونده سلامت الکترونیک در سراسر کشور دارند.
او افزود: در این نرم افزار همه چیز با ساعت مشخص می‌شود و اگر بتوانیم در این دولت شبکه بهداشتی و درمانی که در طول سی سال فقط در روستاها اجرا شده بود را به شهرها بیاوریم و هر ایرانی یک مراقب سلامت داشته باشد، بار بیماری‌ها را در نقاط مختلف کشور می‌توان به سادگی تشخیص داد و در جهت پیشگیری حرکت کرد.
وزیر بهداشت تاکید کرد: نرم افزار و الکترونیک شدن خدمات بسیار مهم است و سال‌ها قول داده شد و اتفاقی صورت نگرفته بود که در این دولت در حال اجرایی شدن است .

نباید اجازه بدهیم حاشیه نشینی اتفاق بیفتد
دکتر هاشمی با بیان این که آرزو می‌کنم حاشیه نشینی در کشور توسعه پیدا نکند، زیرا معتقدیم پیشگیری مهم‌تر از درمان است، گفت: نباید اجازه بدهیم حاشیه نشینی اتفاق بیفتد و باید به مناطق محروم توجه ویژه شود.
توجه ویژه به مناطق محروم
دکتر هاشمی تاکید کرد: به مناطق محروم باید توجه ویژه شود؛ به طور مثال موضوع آب بسیار مهم است و خطر و تهدید بزرگی به حساب می‌آید.
وزیر بهداشت در پایان با بیان این که نباید هیچ تفاوتی بین حاشیه نشین‌ها و شخص اول و دوم کشور وجود داشته باشد، گفت: اولین هدف‌گذاری ما حاشیه شهرها بود، هرچند اعتبارات به موقع نیامد و درست تغذیه نشدیم و حاشیه نشینی حاصل سومدیریت و بی‌تدبیری است.

105/106

کد خبر: 687248

وب گردی

وب گردی