یک میلیارد گرسنه در جهان/ لزوم کاهش ضایعات غذایی در دنیا

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، با اشاره به وجود حدود یک میلیارد نفر گرسنه در جهان، گفت:در حال حاضر معادل ۳۰ درصد غذای تولیدی در جهان ضایع و از دسترس استفاده انسان خارج می شود که بازگشت آن به چرخه مصرف می‌تواند بخش عمده‌ای از نگرانی گرسنگی و امنیت غذایی را در جهان رفع کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر هدایت حسینی، در پیامی به مناسبت روز جهانی غذا آورده است: «امروزه دسترسی به مواد غذایی کافی و سالم یکی از نگرانی‌های اصلی جوامع بشری است. از آنجا که در حال حاضر توزیع مواد غذایی در سراسر جهان بطور عادلانه نیست، علیرغم آنکه نزدیک به یک میلیارد نفر در جهان گرسنه وجود دارد، افزایش وزن و چاقی همزمان یکی از مشکلات پیش روی کشورها است.
تغییرات آب و هوایی بدلیل عدم استفاده صحیح از منابع طبیعی که سبب گرم شدن کره زمین، خشکسالی، افزایش بروز بلایای طبیعی مانند سیل و طوفان‌های شدید شده، از یک طرف و تأمین غذای کافی و سالم برای جمعیت جهان که رو به افزایش است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به ۹.۶ میلیارد نفر برسد از سوی دیگر سبب شده است تا انسان به بکارگیری تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید تولید غذا و کشاورزی توجه بیشتری کند و تغییر در روش‌های معمول تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی را براساس تغییرات بوجود آمده در شرایط جوی و آب و هوای کره زمین مورد توجه جدی قرار دهد؛ زیرا برای تامین ۹.۶ میلیارد نفر ساکنان کره زمین در سال ۲۰۵۰ نیاز به تولید ۶۰ درصد غذای بیشتر است.
توجه به تعالیم الهی و دستورات الهی همواره راهگشای بشر در طول عصرها و زمان‌های مختلف بوده است. در قرآن کریم بر پرهیز از اسراف و تضییع مواد غذایی تاکید فراوان شده است و در احادیث و روایات نیز بر مصرف بهینه غذا، پرهیز از اسراف و دور ریز آن و توزیع عادلانه بین افراد جامعه تأکید شده است که توجه به آنها می‌تواند در حل این مشکل جدی پیش رو کارساز باشد.
بر همین اساس شاید یکی از موثرترین و سهل‌الوصول‌ترین روش‌ها برای تامین غذای کافی و سالم، کاهش ضایعات مواد غذایی باشد؛ زیرا در حال حاضر ۱.۳ میلیارد تن معادل ۳۰ درصد غذای تولیدی در جهان ضایع و از دسترس استفاده انسان خارج می شود که بازگشت آن به چرخه مصرف می‌تواند بخش عمده‌ای از نگرانی گرسنگی و امنیت غذایی را در جهان رفع کند.
برای نیل به این هدف همکاری و همفکری تمام اجزاء زنجیره تولید و عرضه مواد غذایی از مزرعه تا سفره و حتی فراتر از آن برای نیل به امنیت غذایی پایدار در جهان و کشور عزیزمان ضروری است.»

105/106

کد خبر: 687329

وب گردی

وب گردی