کسری بودجه کویت تا سال 2019 ادامه می یابد

دولت کویت به رغم اتخاذ تدابیر گسترده برای صرفه جویی اقتصادی و کاهش هزینه های خود تا سه سال دیگر با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، آمار رسمی منتشر شده در سایت وزارت دارایی کویت حاکیست این کشور برای سه سال آینده بودجه انقباضی
5/ 63 میلیارد دلاری را برای هر سال تصویب کرده است، اما به دلیل بالا بودن هزینه ها در این کشور فشار دولت برای پایین آوردن ناگهانی مخارج نهادهای دولتی و خصوصی با موفقیت کامل همراه نیست.
کویت در همین راستا با افزایش قیمت بنزین و به دنبال آن گرانی آب و برق، سعی کرده است، بخشی از یارانه های حمایتی برای بیش از 5/ 2 میلیون تبعه خارجی مقیم را کاهش دهد، اما در نهایت باز هم مردم کویت به سیستم پرهزینه و مخارج بالای دوره نفت 150 دلاری عادت دارند و قوه مجریه باید به صورت پلکانی تدابیر ریاضتی را اتخاذ کند.
در همین راستا انس الصالح وزیر دارایی کویت اعلام کرده است که درآمد کشورش در سال مالی جاری 13.63 میلیارد دینار (45.5 میلیارد دلار) بوده که کاهش 45 درصدی را به ثبت رسانده و این در حالی است که هزینه کویت با کاهش 14.8 درصدی به 18.24 میلیارد دینار (60.5 میلیارد دلار) رسیده است.
وی همچنین تاکید کرد که درآمدهای نفتی کویت در سال مالی 2016/2015 کاهش 46.3 درصدی داشته و به رقم 10.075 میلیارد دینار معادل 40.1 میلیارد دلار رسیده است. این در شرایطی است که مطابق برنامه بودجه امسال کویت، درآمدهای نفتی 89 درصد مجموع درآمدهای دولت را تشکیل می دهد، که این میزان در سال گذشته 95 درصد بوده است.
کاهش بهای نفت در نیمه سال 2014 میلادی موجب شد کشورهای نفتی از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس زیان و کسری قابل توجهی را در بودجه عمومی خود تجربه کنند.
وزیر امور مالی کویت بیش از این خطاب به مجلس الامه این کشور اعلام کرده بود، دولت برای مواجهه با این میزان کسری بودجه اوراق قرضه با رقمی معادل 10 میلیارد دلار در بازارهای جهانی و 6.6 میلیارد دلار در بازار مالی داخلی عرضه خواهد کرد.
قیمت بالای نفت در سال های گذشته موجب شده بود موجودی صندوق ذخیره ارزی دولت کویت با داشتن مازاد درآمد مالی قابل توجه، به 66 میلیارد دلار رسید که بیشتر این مبلغ در آمریکا و اروپا سرمایه گذاری شده است.
دولت کویت همچنین در بازه زمانی اخیر طی اقدامی قابل توجه برای جبران کسری بودجه اقدام به افزایش 80 درصدی قیمت بنزین کرد که این طرح با مخالفت مجلس الامه روبرو شده و مذاکرات میان نمایندگان پارلمان و وزرای دولت در این زمینه جاری است.
به نوشته نشریه الانبا، شرکت خدمات مالی آمریکایی مودیز که اقدام به رتبه بندی اقتصاد و اعتبار مالی کشورهای می کند، اعلام کرد که افزایش قیمت بنزین در کویت به دلیل این که هزینه های دولت و وضعیت بودجه عمومی را بهبود می بخشد، موجب بالا رفتن جایگاه اعتباری این کشور خواهد شد.

منبع خبر: ایرنا

602/403

کد خبر: 687402

وب گردی

وب گردی