برگزاری نشست تخصصی "سال های زندگی امام حسین(ع)" در واحد علوم و تحقیقات

نشست تخصصی "سال های زندگی امام حسین(ع)" به همت پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات دکتر احمد پاکتچی استاد دانشگاه و دین شناس در این نشست به ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت : متاسفانه فقط یک برهه از زندگی ایشان مورد توجه ویژه قرار گرفته است در حالی که باید همه ابعاد زنگی آن امام همام را مورد بررسی و توجه قرار داد.

وی بیان کرد: امام حسین(ع) در سال چهارم هجری متولد شد . ایشان در سال 11 هجری رسول اکرم(ص) و کمی بعد مادر گرامیشان را از دست دادند. ایشان در دوره فتوحات اسلام 9 سال داشتند و تا پایان فتوحات به سن مناسب برای مشارکت در جنگ رسیده بودند لیکن هیچ شاهدی مبنی بر اینکه ایشان در جنگ شرکت کرده باشند موجود نیست.

دکتر پاکتچی افزود: امام حسین (ع)در دوره خلافت عثمان (که دوره ای پر تنش بود)، در فاصله سنی 19 تا 31 سالگی قرار داشتند و اولین ردپای ظلم ستیزی که ازآن امام دیده شد، مخالفت با تبعید ابوذر بود. زیرا که ابوذر در این دوره با خلیفه به مخالفت پرداخت که به تبعید وی منجرشد . امام حسین (ع) از همان آغاز جوانی به مبارزه با ظلم ستیزی پرداخته است.

این دین شناس خاطر نشان کرد: در همان برهه زمانی شاهد حضور تاریخی دیگری از امام حسین (ع) بوده ایم و آن اقدام به مجازات عاصم بن عمرو ، پسر خلیفه دوم بود. چرا که او مرتکب خطا شده و امام حسین (ع) بعنوان شاهد خواستار مجازات او شدند و این گویای تاکید امام حسین (ع) در اجرای عدالت بوده است.

دکتر پاکتچی ادامه داد: به علت تقسیمات ناعادلانه بیت المال در دوره خلیفه وقت موجی از اعتراضات توسط مردم صورت گرفت و جمعی از معترضین در مدینه تجمع کردند . اگرچه امیرالمومنین(ع) و فرزندانش از منتقدین خلیفه بودند اما مایل به تهدید جان خلیفه نبودند .

وی تصریح کرد: امام علی(ع) به امام حسن و امام حسین دستور دادند تا برای محافظت از جان خلیفه به خانه ایشان بروند ولی به دلیل عصبانیت بیش از اندازه مخالفین این حفاظت با خوبی و خوشی به پایان نرسید چرا که خلیفه در حمله ای که به آن شده بود جان باخت و امام حسین (ع) نیز زخمی شدند.

دکتر پاکتچی افزود: پس از خلیفه سوم ، امام علی(ع) به خلافت رسید . همانطور که انتظارش را داریم در این دوره امام حسین (ع) در کنار پدرش در جنگ ها حضور داشته و این دوره مصادف با خلافت جعلی معاویه در شام بوده است.

وی با اشاره به شروع دوره خلافت امام حسن(ع) گفت: پس از بیعت مردم با امام حسن (ع) ، در خطبه ای که از آن بوی صلح به مشام میرسید ،بسیاری از مردم معترض و خواستار جنگ با معاویه بودند . پس به امام حسین مراجعه کردند تا بلکه نظر ایشان را در این خصوص جلب کنند ولی امام حسین (ع) نیز فرمودند" من هم پیرو راه برادرم هستم" .

این استاد دانشگاه ادامه داد: دوره خلافت امام حسین (50-60ق) شروع شد و خلیفه همچنان معاویه بود. در این دوره امام حسین (ع)خواستار به خاک سپاری برادرگرامیشان در کنار آرامگاه پیامبر(ص) بودند که با ایشان مخالفت می شود . عده ای از مردم در حمایت از امام حسین (ع) و بر علیه معاویه اعتراض کردند لیکن امام برای جلوگیری از بوجود آمدن جنگ و قیام نسبت به این اعتراض مخالفت کردند و در هنگام دفن برادرشان سخنانی درباره حق طلبی، حق خواهی و تقیه ایراد فرمودند.

وی بیان کرد: در این زمان جمعی از مردم کوفه به امام نامه تسلیتی نوشتند و از ایشان حمایت کردند ولی امام(ع) سکوت کردند . در آن دوران معاویه آزار شیعیان را آغاز و جمعی از آن ها را به شهادت رساند که این باعث نارضایتی مردم کوفه شد.

دکتر پاکتچی با اشاره به شروع خلافت یزید گفت: عده ای در این مورد مقاومت کردند و امام هم مخالف خلافت یزید بود چرا که یزید صلاحیت نداشت . معاویه در آخرین وصیت خود به یزید گفت که با امام حسین(ع) وارد جنگ نشو.

وی در پایان افزود: محورهای موضوعی احادیث امام حسین (ع) دو موضوع اصرار بر محوریت قرار دادن پیامبر اکرم(ص) و آمادگی مقابله با مصائب و محور سخنان ایشان در چهار موضوع پیامبر محوری و قرآن محوری، صبر بر مصائب، تکیه بر برادری دینی و ظلم ستیزی بوده است.

101

کد خبر: 687446

وب گردی

وب گردی