اعدام شاهزادۀ سعودی به جرم قتل در ریاض

یک شاهزادۀ سعودی به جرم قتل یک مرد جوان در جریان یک درگیری در حومۀ ریاض، پایتخت عربستان، اعدام شده‌است.

به گزارش ایسکانیوز، وزارت کشور عربستان سعودی سه‌شنبه (27 مهر) بیانیه‌‎ای منتشر و اعلام کرد شاهزاده ترکی بن سعود الکبیر اخیراً به جرم قتل یک شهروند عربستانی به نام عادل بن سلیمان بن عبد الکریم المحیمید، اعدام شده‌است.

دادگاهی در عربستان سه سال پیش این شاهزاده را گناهکار شناخت.

در بیانیۀ وزارت کشور عربستان آمده است: «مقامات موفق به دستگیری مجرم مذکور شدند. پس از تحقیقات، مقامات وی را به ارتکاب جرم متهم کردند و اعلام جرم علیه او به دادگاه عمومی ارسال شد. سپس جرم وی ثابت و محکوم به مرگ شد.»

براساس اعلام این وزارتخانه، حکم شاهزادۀ سعودی پس از تأیید دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور اجرا شده‎‌است.

به خانوادۀ قربانی پیشنهاد شده‌بود که در ازای دریافت دیه، از قصاص مجرم بگذرند، اما آن‌ها این پیشنهاد را رد کردند.

رسانه‌ها از اعدام یک شاهزادۀ منتسب به خاندان آل‌سعود در عربستان به عنوان یک اتفاق نادر نام‌ برده‎‌اند. برخی ناظرین می‌گویند احتمال دارد این شاهزادۀ سعودی از مخالفان رژیم سعودی بوده‌باشد.

با این‎ حال گزارش‌های منابع خبری مختلف نشان می‌دهد در سال‌های اخیر، بسیاری از شاهزادگان سعودی به رغم محروم نگه‌داشتن مردم عربستان، با توسل به شیوه‌های غیرقانونی سعی در ایجاد یک زندگی مرفه‌تر برای خود دارند که همین امر سبب شیوع فساد و بی‌بند‌وباری شدید در میان این خاندان شده است.

سال گذشته شاهزاده ماجد عبدالعزیز آل‌سعود به جرم تلاش برای تجاوز به عنف به یک خدمتکار در منطقۀ بورلی‌هیلز در لس‌آنجلسِ امریکا دستگیر شد.

«اعدام‌های مخوف»

در بیانیۀ مقامات سعودی به نحوۀ اعدام شاهزاده ترکی بن سعود الکبیر اشاره نشده‌است. گردن‌‎زدن با شمشیر شیوۀ معمول مقامات عربستان برای اعدام مجرمان است، اما برخی منابع از احتمالِ به دار آویخته‌شدنِ این شاهزاده خبر داده‎اند.

عربستان سعودی از ابتدای سال 2016 میلادی، بیش از 100 نفر را به شیوۀ گردن‌زدن اعدام کرده است. سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به این اعدام‎ها از رژیم سعودی خواسته‎است که اعدام‌های «مخوف» خود را متوقف کند.

فیلیپ لوتر، مدیر سازمان عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، اخیراً اعلام کرد: «عربستان سعودی بی‌توجه به عدالت و حقوق‌بشر به استفادۀ خود از یک مجازات بی‌رحمانه و غیرانسانی سرعت بخشیده‌است.»

پادشاهی سعودی مدعی است که از مجازات گردن‌زدن در پرونده‎های قتل، قاچاق مواد مخدر، سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف و ارتداد استفاده می‎کند. با وجود این، دادگاه‌های عربستان طی سال گذشته برای تعدادی از فعالان تنها به جرم انتقاد از دولت در رسانه‌های اجتماعی حکم اعدام صادرکرده‌اند.

پرس تی‌وی

208/201

کد خبر: 687451

وب گردی

وب گردی