خانه‌های تاریخی یزد  یکی یکی کم می‌شوند

شهر تاریخی یزد کم آورده است. خانه‌های تاریخی‌اش یکی یکی کم می‌شوند، اما هیچ‌کس نیست که آن‌ها را بشمارد، در حالیکه پرونده‌ آن به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران به یونسکو رفته تا سال آینده شانس‌اش را برای جهانی شدن بیازماید و حتی کارشناسان یونسکو شهر تاریخی را ارزیابی کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا ،محله‌های «امامزاده جعفر» و «امامزاده ملا اسماعیل»، «گلچینان»، «خلف‌باغ» و حسینیه «نقشین»، میدان «بعثت» یا بلوار «بسیج»، در دومین شهر تاریخی جهان و اولین شهر خشتی دنیا هر کدام به بهانه‌های مختلف در حال از دست دادن ارزش‌های تاریخی‌شان هستند؛ و تنها کاری که از دست مسئولان برمی‌آید، انتخاب یک خط قرمز برای شهر تاریخی یزد است.

اواسط سال ۹۳ بود که محمدمهدی شرافت، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد به واسطه‌ تخریب‌هایی که در محدوده‌ی بافت تاریخی یزد رخ می‌داد، بلوار بسیج یزد را نقطه آغاز خط قرمز میراث فرهنگی یزد دانست، محدوده‌ای که آغاز بخشی از بافت تاریخی یزد بود، اما کاسب‌کاران بناهای قدیمی و تاریخی یزد به بهانه‌های مختلف و با هدف ساخت پارکینگ بخش‌های مختلف بافت را تخریب می‌کردند.

تا این‌که «شرافت» به علت بروز این نابسامانی‌ها و ساخت‌وسازهای خلاف ضوابط در محدوده بلوار بسیج - که منجر به تخریب و از بین رفتن ارزش بافت این منطقه شده است - وضعیت قرمز در منطقه اعلام و آن محدوده را خط قرمزی برای میراث فرهنگی دانست، خطی که به نظر می‌رسد امروز باید تا بخش‌های دیگر میراث فرهنگی کشیده شود.

درست از نقطه‌ ابتدایی آغاز پروژه‌ تخریب بناهای تاریخی در بافت تاریخی یزد یعنی محله‌ی «خلف‌باغ» در دل بافت تاریخی که پنج سال پیش در سال ۹۱ موتور تخریب‌های جدید در بافت تاریخی یزد از آن‌جا روشن شد، بار دیگر بیل و کلنگ‌ها و در نیمه‌های شب لودرها خانه‌های تاریخی را نشانه رفته‌اند تا پروژه‌ پارکینگ‌سازی در بافت تاریخی یزد را ادامه دهند و شاید آن را به پایان برسانند.

حدود ۱۰ بنای تاریخی در محله تاریخی «خلف‌باغ» تخریب شدند

امیر ترقی‌نژاد، فعال میراث فرهنگی شهر یزد ، با هشدار نسبت به تخریب‌های ناگهانی که بافت تاریخی یزد در محله‌ی ارزشمند «خلف‌باغ» با آن‌ها مواجه می‌شود، گفت: محله‌ «خلف‌باغ» یکی از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین محله‌های تاریخی یزد است که با توجه به شرایط امروزش باید آن را به عنوان محدوده‌ی خط قرمز برای حفاظت از میراث فرهنگی اعلام کرد.

او با اشاره به صحبتی که یکی دو سال پیش شرافت، مدیرکل میراث فرهنگی یزد نسبت به اعلام خط قرمز میراث فرهنگی در محدوده‌ی بلوار بسیج مطرح کرده بود، اظهار کرد: معتقدم محدوده‌ «باغ خلف» باید به عنوان یک خط قرمز در میراث فرهنگی در اولویت قرار بگیرد، چون متاسفانه تخریب‌ها و ساخت‌وسازهای زیادی در حال حاضر در آن در حال وقوع است.

او با اشاره به وجود آثار تاریخی زیادی که در این محدوده‌ی تاریخی وجود دارد، افزود: حمام‌های تاریخی، حسینیه «خلف‌باغ»، «حسینیه صفوی نقشین» و بناهای دیگری دارای ارزش و قدمت زیادی وجود دارند، اما متاسفانه در ابتدا و انتهای این محله تخریب‌های زیادی رخ داده و هنوز هم در حال وقوع است، به اندازه‌ای که در سه ماه گذشته حدود ده خانه‌ تاریخی از دوره‌های مختلف تاریخی که بیشتر قاجاری را شامل می‌شوند با خاک یکسان شده و حالا برای پارک ماشین‌ها آماده‌اند.

در طول سه ماه گذشته بخش‌هایی تاریخی از «خلف‌باغ» یزد با خاک یکسان شد

همه‌ تخریب‌های انجام شده در بافت گسترده و تاریخی یزد از پنج سال پیش دو بهانه بیشتر نداشته‌اند یا برای ایجاد پارکینگ در دل بافت تاریخی بوده‌اند یا تخریب شده‌اند تا فضای بیشتری برای گسترش بناهای مذهبی باز شود! و به نظر می‌رسد آغاز تخریب‌های دوباره در محله «خلف‌باغ» یزد برای ایجاد پارکینگ‌های بیشتر در این محله باشد، منطقه‌ای که ارزش‌های تاریخی‌اش از صفوی تا قاجار می‌تواند نقش مهمی در امضای جهانی شدن‌اش باشد .

در این شرایط ای کاش بار دیگر مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در نامه‌ای پیرو همان نامه‌ی قبلی در دو سال گذشته برای اعلام وضعیت قرمز و خط قرمزها دربلوار بسیج یزد؛ محله‌ «باغ خلف» را نیز در این محدوده بداند و از «سید محمد رضا سید حسینی» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری به‌عنوان یکی از علاقه‌مندان و دلبستگان ارزش‌های بافت‌های تاریخی بخواهد تا با قاطعیت هرچه تمام‌تر دستور رسیدگی به این موضوع را صادر کند.

704

کد خبر: 687492

وب گردی

وب گردی