اعتراض نمایندگان پارلمان افغانستان به کمک‌های عربستان به طالبان

نفوذ فزاینده عربستان در افغانستان سرانجام نمایندگان پارلمان این کشور را بر آن داشت تا به سیاست های رژیم سعودی در این کشور اعتراض کنند. نمایندگان افغان از اقدام عربستان به پرداخت صدها میلیون دلار به ستیزه جویان طالبان برای پیشبرد اهداف ریاض در افغانستان خشمگین هستند. این نمایندگان گفته اند عربستان سالانه 300 میلیون دلار به ستیزه جویان طالبان که با دولت افغانستان نبرد می کنند پرداخت می کند.

به گزارش ایسکانیوز،جمال فکوری بهشتی یکی از نمایندگان پارلمان افغانستان گفت: همکارانش از دولت افغانستان خواسته اند در روابط خود با عربستان تجدید نظر کند، زیرا پادشاهی سعودی همواره از گروه های تروریستی نه تنها در افغانستان بلکه در پاکستان و بسیاری دیگر از کشورهای خاور میانه پشتیبانی کرده است.
وی گفت: کاملا مشخص است که عربستان از گروه های افراطی و تروریستی فعال در جهان از جمله در افغانستان و پاکستان حمایت می کند. بنابراین نمایندگان پارلمان افغانستان از دولت در کابل خواسته اند در روابط خود با این کشور تجدید نظر کند.
غلام حسین ناصری دیگر نماینده پارلمان افغانستان در پاسخ به این سؤال که عربستان چه انگیزه ای برای این سیاست دارد گفت: سران سعودی با پرداخت میلیون ها دلار به ستیزه جویان طالبان اهداف مختلفی را دنبال می کنند. یکی از این اهداف ایجاد جنگ های فرقه ای و تنش های قومی است. اما نباید فراموش کنیم که ریاض خود مورد حمایت برخی بازیگران مهم بین المللی مانند انگلیس و آمریکاست. بنابراین می توان نتیجه گرفت آمریکا و انگلیس از حامیان اصلی تروریسم هستند و به این کار خود ادامه خواهند داد.
در این شرایط پرتنش، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان این هفته برای دیداری رسمی راهی عربستان شد. بر اساس بیانیه ای که دفتر عبدالله منتشر کرد وی در دیدار با مقامات ارشد سعودی در مورد مسائلی مانند فرایند صلح با طالبان و مقابله با تروریسم گفتگو خواهد کرد.
با توجه به نشانه های رو به فزونی پشتیبانی عربستان از گروه های تروریستی، مردم افغانستان سیاست های عربستان در کشور خود را ضد اسلامی می دانند زیرا آنها با حمایت از تروریسم و خشونت ایدئولوژی وهابی را گسترش می دهند و چهره ای تاریک از اسلام به نمایش می گذارند.

خبرگزاری صداوسیما

208/201

کد خبر: 687505

وب گردی

وب گردی