صدور٨٠٠ ویزای جعلی  به کربلا/  کلاهبرداری از مسافران نجف و کربلا

رییس سازمان حج و زیارت گفت:مردم فریب ویزای کمتر از ۴۰ دلار اربعین را نخورند مرز سومار باز نمی‌شود، اما مهران، چزابه و مرز آبی خرمشهر پذیرای زائران است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند با نزدیک شدن موعد پیاده‌روی اربعین حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت، از صدور ٨٠٠ ویزای جعلی از سوی دفاتر غیرمجاز خبر داده است. این کلاهبرداری درحالی است که ‌سال گذشته هم در موسم اربعین بعضی از دفا‌تر غیرمجاز بیش از ۳‌هزار گذرنامه را از زائران گرفته و ادعا کرده بودند که ویزا صادر می‌کنند و بعد هم به جای صدور ویزا، فرار کرده بودند. مسئولان سازمان حج و زیارت بارها اعلام کرده‌اند که نداشتن ویزا، حبس‌های طولانی در کشور عراق را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر با افزایش درخواست‌ها از طرف مردم، کلاهبرداران هم در کمین نشسته‌اند و با صدور ویزاهای ارزان و جعلی، به ایجاد دردسر در برنامه زیارتی مردم دامن می‌زنند.
رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام صدور ۸۰۰ ویزای جعلی توسط دفا‌تر غیرمجاز گفت: «با هماهنگی‌هایی که با قوه قضائیه و نیروی انتظامی صورت گرفته، برخورد جدی با این دفا‌تر غیرمجاز در استان‌ها آغاز شده است.»
به گفته سعید اوحدی، این‌گونه موارد درحالی است که براساس مصوبات ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور و ابلاغ آن توسط وزیر کشور، تنها راه ثبت‌نام برای حضور در پیاده‌روی و حماسه اربعین سامانه سماح است و هرگونه اقدام برای ثبت‌نام و اخذ ویزا خارج از این سامانه درواقع فاقد وجاهت و ارزش قانونی است.
به گزارش «ایلنا»، با این حال او خبر داد که در هفته گذشته موجی از تبلیغات بسیار مشکوک و قابل تامل در برخی از استان‌ها ازجمله اصفهان، خوزستان، کرمانشاه و تا حدی تهران به راه افتاده و براساس آن چند مجموعه غیرمجاز با سوءاستفاده از احساسات مردم حتی با اعلام این‌که ویزای اربعین را به قیمت ارزان‌تر از نرخ مصوب دولت عراق (۴۰ دلار) صادر می‌کنند، کلاهبرداری کرده‌اند. این درحالی است که «مردم نباید فریب ویزای کمتر از ۴۰ دلار اربعین را بخورند.»
اوحدی درباره جزییات این موضوع گفت: «در راستای آگاه‌سازی مردم، هم از طریق وزارت محترم کشور و هم از سوی سازمان حج و زیارت اطلاع‌رسانی شد که مردم فریب این تبلیغات واهی را نخورند و تردید نداشته باشند که این ادعاهای واهی و غیرواقع چیزی جز کلاهبرداری نیست. وقتی دولت عراق قیمت ویزا را رسما ۴۰ دلار اعلام کرده و توافقنامه آن نیز با وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران امضا شده است؛ مگر ممکن است کسی بتواند، ویزا را کمتر از ۴۰ دلار صادر کند؟ لذا این بیانگر فعالیت یک مجموعه بسیار مشکوکی در داخل کشور بوده که به شکل یک سلسله زنجیروار در تلاش برای چنین کلاهبرداری‌هایی است.»
وجود ۲‌هزار و ۲۰۰ دفتر زیارتی مجاز در کشور
با وجود اطلاع‌رسانی‌های بسیار، اوحدی خبر داده است که طی ماه‌های گذشته صدور حدود ۸۰۰ مورد ویزای مخدوش توسط همین دفا‌تر غیرمجاز اتفاق افتاده و این موضوع در فرودگاه نجف باعث مشکل شده به‌طوری که زائران مجبور به بازگشت به شهرهای خودشان شدند.
او با بیان این توضیحات یادآوری کرد که حتما از طریق مجاری قانونی؛ یعنی بیش از ۲‌هزار و ۲۰۰ دفتر زیارتی در کشور که با مجوز سازمان حج و زیارت پیگیر ویزای زائران اربعین هستند، امور دریافت ویزا انجام شود.
بدقولی عراق در استقرار دفاتر کنسولگری
رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه با اشاره به موضوع افزایش و استقرار دفا‌تر کنسولی عراق در شهرهای کشور گفت: «بر اساس مصوبات ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور، جدول زمان‌بندی تنظیم و با توجه به دهه اول ماه محرم و مراسم تاسوعا و عاشورا، مقرر شد؛ از شنبه اول مهرماه کنسولگری عراق در ۱۲ شهر بزرگ کشور مستقر شده و اقدام به صدور ویزا کنند که این امر صورت نگرفت. البته شنیده‌های ما حاکی از این است که نمایندگان محترم کنسولگری عراق وارد کشور شده‌اند و امیدواریم که سفارت عراق و دولت عراق نسبت به راه‌اندازی این دفا‌تر هرچه سریع‌تر اقدام کنند، چرا که صدور ویزا درواقع یکی از گلوگاه‌های جدی برای ایجاد نظم در مرزهای کشور است.»
مرز سومار باز نمی‌شود
این‌طور که اوحدی توضیح داده، وزارت کشور در جلساتی که در ستاد اربعین تشکیل شد؛ تأکید داشته است که تسهیلات بهتر و بیشتری برای زائران فراهم شود و بازگشایی مرز سومار یکی از گزینه‌ها برای کم‌کردن بار تراکم جمعیت بود. با این حال؛ همان‌طور که سخنگوی ستاد اربعین نیز پیشتر اعلام کرد، به‌دلیل فراهم نشدن به‌موقع شرایط در مرز سومار، این بازگشایی برای امسال منتفی شد.
اما به گفته او، در حال حاضر مرزهای مهران، چزابه و شلمچه برای اربعین و عتبات پذیرای زائران است. همچنین از طریق مرز آبی آبادان - خرمشهر با همکاری کشتیرانی والفجر، زائران به بصره منتقل و از آن‌جا راهی شهرهای زیارتی می‌شوند. براساس آمار‌ سال گذشته حدود ۵۰‌درصد تردد به داخل کشور عراق از مرز مهران و ۵۰‌درصد دیگر از مرزهای چزابه و شلمچه صورت گرفت.
از طرف دیگر، رئیس سازمان حج و زیارت با یادآوری این‌که اربعین‌ سال گذشته مسئولیت اسکان، تغذیه و تدارکات زائران با سازمان حج و زیارت بود، گفت: «امسال با توجه به مصوبات ستاد مرکزی اربعین این مسئولیت به ستاد بازسازی عتبات واگذار شده است و سازمان حج و زیارت فقط مسئولیت ثبت‌نام زائران را در قالب سامانه سماح برعهده دارد و مسئولیت امور فرهنگی نیز برعهده مجموعه بعثه مقام معظم رهبری است.» براساس گفته‌های اوحدی، امسال کار ثبت‌نام زود‌تر آغاز شده و نزدیک به ۳۱۰‌هزار متقاضی (بیش از ۳۰۰‌هزار ثبت‌نام قطعی) در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند. پیش‌بینی شده است که این آمار به ٢‌میلیون زائر برسد.

105105

کد خبر: 687589

وب گردی

وب گردی