آمادگی راه‌آهن برای عقد قرارداد تولید ۱۰۰ هزار تن ریل

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: از آنجا که این کارخانه ذوب‌آهن توانایی تولید ریل U۳۳ را دارد، این شرکت تا پایان سال ماهانه ۱۰ هزار تن از این قرارداد را تحویل دهد و شرکت راه‌آهن نیز به‌صورت نقدی آن را خریداری کند.

مدیرعامل راه‌آهن در مراسم عقد قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل با شرکت ذوب‌آهن اصفهان بابیان اینکه تمام همت دولت در مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی استفاده از توان داخلی است اعلام کرد: امروز اولین قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل با ذوب‌آهن منعقد شد و ازآنجایی‌که این کارخانه توانایی تولید ریل U۳۳ را دارد مقرر شد این شرکت تا پایان سال ماهانه ۱۰ هزار تن از این قرارداد را تحویل دهد و شرکت راه‌آهن نیز به‌صورت نقدی آن را خریداری کند تا شاهد راه‌اندازی این خط در ذوب‌آهن باشیم و پس‌ازاین قرارداد نیز آماده عقد قرارداد برای ۱۰۰ هزار تن ریل ۶۰ UIC هستیم.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: در دولت یازدهم توجه بسیاری جدی به راه‌آهن شد به‌طوری‌که امروز راه‌آهن در صدر مسائل توسعه کشور قرار دارد. همچنین مقام معظم رهبری بر این موضوع تأکید داشتند و در سیاست‌های کلی برنامه ششم دو بند از ۴۰ بند اقتصادی به راه‌آهن اختصاص دارد.

پورسیدآقایی بابیان اینکه همه مسئولان یکدل به دنبال توسعه راه‌آهن هستند، تصریح کرد: توسعه کشور بدون توسعه راه‌آهن امکان‌پذیر نیست و در تمام کشورهای توسعه‌یافته به توسعه راه‌آهن توجه شده چراکه توسعه صنعتی کشورها در گرو توسعه راه‌آهن بوده است.

وی افزود: توسعه راه‌آهن یک کشور لازم و ملزوم توسعه صنعتی و همه‌جانبه آن کشور است و بحث فولاد بدون توجه به راه‌آهن نمی‌تواند توسعه یابد.

مدیرعامل راه‌آهن خاطرنشان کرد: برای توسعه خطوط راه‌آهن کشور همه امکانات و فنّاوری‌ها مانند زیرساخت‌ها و سامانه‌های علائم وجود دارد، اما تنها نقطه‌ضعف، نبود تولید ریل داخلی بود و همچنین به دلیل وابستگی به خرید خارج از کشور و تحریم‌ها و تأمین منابع ارزی و ال سی با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه بودیم و برای ما بهتر است ریل موردنیاز خود را از یک کارخانه داخل کشور تهیه کنیم.

پورسیدآقایی اظهار کرد: خوشبختانه شرکت ذوب‌آهن این همت را داشت که شروع به تولید ریل کند و سال‌های بسیاری قرار بود راه‌آهن و ذوب‌آهن اصفهان این ریل را تولید کنند ولی این امر محقق نشد تا در زمان مدیرعامل سابق ذوب‌آهن این تصمیم گرفته شد و اگر این کارخانه به تولید برسد، قطعاً نیاز کشور توسط ذوب‌آهن تأمین می‌شود و بازار مناسبی در کشور خواهد داشت.

وی گفت: در حال حاضر این خط تولید ریل نصب‌شده و آماده تولید است. همچنین تولید آزمایشی نیز انجام شده است. اگرچه به‌ظاهر کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما در عمل این خط در کارهای فنی نیازمند توانایی و تخصص مهندسین ذوب‌آهن است و حتماً شدنی است.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: امروز اولین قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل با ذوب‌آهن منعقد شد و این کارخانه توانایی تولید ریل ۳۳ Uرا دارد و قرار شد به‌جای خرید این نوع ریل از خارج کشور، این ریل از ذوب‌آهن خریداری شود.

پورسیدآقایی گفت: مطمئن هستیم این ریل باکیفیت و استاندارد مناسب تولید می‌شود و تمام همت دولت در مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و ... استفاده از توان داخلی است.

وی ادامه داد: در این دولت باوجود تمام مشکلات مالی در صنعت فولاد و راه‌آهن به این سمت حرکت کردیم و امیدواریم این صنعت تقویت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه برای خریدهای بعدی که دارای حجم بزرگ‌تری است؛ نیازمند همکاری بانک‌ها و تأمین منابع مالی از این طریق هستیم، گفت: مقرر شد تا پایان سال ذوب‌آهن ماهانه ۱۰ هزار تن از این قرارداد را تحویل دهد و راه‌آهن نیز به‌صورت نقدی آن را خریداری کند تا شاهد راه‌اندازی این خط در ذوب‌آهن باشیم و پس‌ازاین قرارداد نیز آماده عقد قرارداد برای ۱۰۰ هزار تن ریل ۶۰ UIC هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه باید برای راه‌آهن مزیت‌های اقتصادی ایجاد شود گفت: رئیس‌جمهور یکی از برنامه‌های اساسی خود را توجه به راه‌آهن اعلام کرده و امیدواریم توسعه راه‌آهن یکی از یادگارهای این دولت باشد.

مدیرعامل راه‌آهن بابیان اینکه مجلس نیز در برنامه ششم به این موضوع توجه کرده است، گفت: امیدواریم در برنامه ششم توسعه راه‌آهن مسیر روشن و مشخصی داشته باشد.

602/401

کد خبر: 687770

وب گردی

وب گردی