مریخ‌نشین اسکیاپارلی هنوز به خانه زنگ نزده است

سازمان فضایی اروپا هفت ماه را صرف فرود آوردن مریخ‌نشین «اسکیاپارلی» (Schiaparelli) بر سطح مریخ کرد، اما درست در لحظه‌ای که قرار بود این کاوشگر روی مریخ بنشیند، ارتباطش با این سازمان قطع شد. وقتی چترهای فرود اسکیاپارلی باز شد و به فرودش ادامه می‌داد؛ سیگنالش با مرکز کنترل سازمان فضایی اروپا قطع شد.

به گزارش ایسکانیوز، با توجه به اینکه فرود آوردن چیزی روی مریخ به شدت سخت است، این احتمال وجود دارد که اسکیاپارلی به یک سنگ قبر گران‌قیمت مریخی تبدیل شده باشد و کاملا از دست رفته باشد.

سازمان فضایی اروپا دقیقا نمی‌داند چه اتفاقی افتاده و از رسیدن به هرگونه نتیجه‌گیری عجولانه هم خودداری می‌کند. و هنوز احتمالش هست که اسکیاپارلی با موفقیت روی مریخ فرود آمده و عملیاتی باشد. این سازمان همچنان منتظر برقراری مجدد ارتباط با این مریخ‌نشین باقی مانده، در این میان در نظر دارد تا ساعاتی دیگر برای صدور یک بیانیه رسمی، کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند.

سازمان فضایی اروپا در هفت ماه گذشته تا ۱۹ اکتبر روزشماری کرده است. این روز خاص، تاریخ مورد نظر ESA برای فرود آوردن کاوشگر اسکیاپارلی بر سطح مریخ بود. این دستگاه بخشی از ماموریت «اگزومارس» (Exomars) و مرحله اول آن بود. اسکیاپارلی با «مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس» (Trace Gas Orbiter) به مدار مریخ برده شده و سپس از آن جدا شده بود تا در مریخ فرود بیاید. تمام مراحل این فرایند بدون هیچ مشکلی انجام شد و مسوولان پروژه اختلالی مشاهده نکردند. این مدارگرد برای این طراحی شده بود که نه تنها مریخ‌نشین اروپایی را منتقل کند، بلکه هنگام رسیدن، در مدار مریخ هم بچرخد. قرار بود با قرار گرفتن این مدارگرد در مدار مریخ، داده‌های مربوط به اتسمفر و دما را به سازمان فضایی اروپا ارسال کند.

منبع: دیجی کالا

108

کد خبر: 687771

وب گردی

وب گردی