بزرگترین مشکل سیستان و بلوچستان خشکسالی و ریزگردها است

وزیر کشور با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بهترین سال های امنیت خود را سپری می کند، گفت: خشکسالی و ریزگردها بزرگترین مشکلی است که مردم این استان با آن دست و پنجه نرم می کند و برای رهایی این مشکلات باید برنامه های بلند مدتی تدوین شود.

به گزارش ایسکانیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنجشنبه در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر و بررسی آسیب های اجتماعی، ستاد مبارزه با گرد و غبار و ستاد بازآفرینی پایدار شهری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: باید یک سند راهبردی در حوزه محیط زیست و ریزگردها برای این استان تدوین شود تا وظایف هر دستگاه در این زمینه مشخص و شفاف باشد.
وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید و نظام جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی برای تامین حق آبه تالاب بین المللی هامون فروگذار نیستند.
وی با اشاره به اینکه در زمینه تامین حق آبه تالاب بین المللی هامون با کشور افغانستان وارد مذاکره خواهیم شد، ادامه داد: البته در داخل کشور نیز باید مدیریت دقیق آب و تغییر الگوی کشت را در پیش گیریم تا بتوانیم از حداقل آب حداکثر استفاده را ببریم.
وی با اشاره به ریزگردها در منطقه سیستان که زندگی بسیاری از مردم را با اختلال روبه رو کرده، خاطر نشان کرد: طرح 46هزار هکتار آبیاری دشت سیستان طوری باید اجرا شود که جلوی بخش اعظمی از ریزگردها گرفته شود.
وزیر کشور با بیان اینکه انسجام و وحدت شکل گرفته در سیستان و بلوچستان مثال زدنی است، گفت: همه باید تلاش کنیم تا این وحدت و انسجام شکل گرفته از بین نرود.
رحمانی فضلی اظهار داشت: دشمنان نظام جمهوری اسلامی برای از بین بردن وحدت و انسجام شکل گرفته میان مردم سیستان وبلوچستان برنامه ریزی کرده و می خواهند آن را از بین ببرند که نیاز است همه در این زمینه هوشیاری خودمان را افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: در 6ماهه نخست امسال تحرکات ضد امنیتی بسیار زیادی در جنوب شرق کشور توسط دشمنان نظام جمهوری اسلامی انجام شده اما هیچ گاه با هوشیاری نیروهای امنیتی و انتظامی و مردم به اهداف شوم خود نرسیده اند.
وی افزود: به برکت نظام جمهوری اسلامی و تلاش های بی وقفه نیروهای امنیتی و انتظامی سیستان و بلوچستان و هوشیاری مردم امروز ما در زمینه تامین امنیت در این استان با هیچ مشکلی رو به رو نیستیم.
وی ادامه داد: مشکلات امنیتی که پیش از این در سیستان و بلوچستان حاکم بوده امروز پشت سر گذاشته شده و اکنون باید به فکر مهار ریزگردها و بحران خشکسالی باشیم.
وزیر کشور گفت: سیستان و بلوچستان از محرومیت تاریخی رنج می برد و مردم آن زمانی در آسایش زندگی می کنند که امکانات لازم برای حیات بهتر آنان فراهم باشد.
رحمانی فضلی با اشاره به اینکه زمانی می توانیم مطالبه گر باشیم که حداقل امکانات رفاهی را برای مردم فراهم کنیم، اظهار داشت: با وجود اینکه سیستان و بلوچستان با حجم عقب افتادگی بسیار زیادی در منطقه مواجه است اما از نیروی انسانی و امکانات بسیار خوبی برخوردار است.
وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان ظرفیت های بسیار زیادی برای پیشرفت و توسعه دارد که باید از این پتانسیل ها به خوبی استفاده شود.
وی افزود: دولت تدبیر و امید طرح های بسیار کلانی در سیستان و بلوچستان در حال اجرا دارد که زمینه توسعه و پیشرفت این استان را فراهم می کند.
وی با بیان اینکه بزرگترین اولویت حضور من در سیستان و بلوچستان بازدید از مرز و ساماندهی منطقه مرزی است، خاطر نشان کرد: به نظر می رسد شرایط کنترل مرز برای پاکستان و افغانستان دشوار است که باید این 2 کشور وظایف خود را در خصوص تامین امنیت در مرز ایفا کنند.
وزیر کشور با اشاره به عواید به دست آمده از کشفیات مواد مخدر در سیستان و بلوچستان گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع را در مجلس پیگیری و ما نیز در دولت تلاش می کنیم 100 درصد از عایدات کشفیات مواد مخدر را در قالب یک قانون به خود استان تخصیص بدهیم.
رحمانی فضلی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان باید در زمینه اقتصاد مقاومتی برنامه مستقلی داشته باشد.
وی تصریح کرد: نقش دستگاه ها در تحقق اقتصاد مقاومتی باید مشخص شود و بر اساس قانون حرکت کنند.
وی افزود: سپاه و بسیج علاوه بر تامین امنیت سیستان و بلوچستان ورود بسیار خوبی در زمینه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کرده که قابل تقدیر است.
وی با اشاره به معضل حاشیه نشینی در سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: این استان بعد از خراسان رضوی بیشترین حاشیه نشینی را در سطح کشور دارد لذا بررسی، رفع و ساماندهی معضل حاشیه نشین ها باید در اولویت تمام دستگاه های دست اندکار باشد.
وزیر کشور گفت: تا زمانی که روستاها تامین نشوند مشکل حاشیه نشینی حل نخواهد شد بنابراین نیاز است توجه ویژه ای به مناطق روستایی شود.
رحمانی فضلی اظهار داشت: طرح توسعه مناطق روستایی باید در سیستان و بلوچستان تدوین شود تا این مناطق از حداقل امکانات رفاهی برخوردار شوند.

202/201

کد خبر: 687827

وب گردی

وب گردی