بها دادن به سلایق مختلف زمینه‌ساز اصلاح شرایط فرهنگی است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به فعالیت 15 کانون دانشجویی در این دانشگاه، گفت: در فعالیت‌های فرهنگی باید به سلایق مختلف بها داد زیرا وجود سلایق متفاوت می‌تواند زمینه اصلاح شرایط فرهنگی را فراهم کند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر عبدالرحیم هوشمند با بیان این‌که دانشگاه‌ها محل دانش‌پروری هستند،گفت: یکی از معانی فرهنگ، دانش و دانش‌پروری است؛ تمام فعالیت‌هایی که در دانشگاه انجام می‌شود ذیل فعالیت‌های فرهنگی قابل بیان هستند.

وی افزود: فعالیت‌هایی که در حوزه‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه انجام می‌شود را نیز می‌توان کار فرهنگی تلقی کرد؛ همه ما موظف هستیم که در دانشگاه‌ها شرایط را برای جامعه هدف یعنی دانشجویان به گونه‌ای فراهم کنیم تا در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، علمی و مذهبی فعالیت داشته باشند و بستر شکوفایی استعدادهای آن‌ها فراهم شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: ما به‌عنوان متولیان فرهنگی در دانشگاه‌ها تلاش می‌کنیم تا فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان را به عرصه ظهور برسانیم. دانشگاه بخشی از جامعه است و سلایق مختلفی در آن وجود دارد که باید در چارچوب قانون به این سلایق بها داده و آن‌ها را پرورش دهیم و در جهت بالندگی و شکوفایی نیروی انسانی خود تلاش کنیم.

هوشمند گفت: دانشگاه یک محیط فرهنگی است تا خلاقیت‌ها و توانایی‌های دانشجویان در این مکان بروز پیدا کند؛ به‌طور کلی بخشی از وقت دانشجویان را فعالیت‌های تعریف‌شده علمی به خود اختصاص می‌دهد اما بخش دیگری از زمان آن‌ها باید به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی دانشگاه تلاش می‌کند بسترسازی لازم را انجام دهد تا دانشجویان در مسیرهای علم‌اندوزی، کارهای فرهنگی و مذهبی، ارتباطات اجتماعی مناسبی را برقرار کنند. در این زمینه می‌توان به فعالیت انجمن‌های علمی موجود در دانشگاه اشاره کرد که بستر مناسبی برای بروز خلاقیت‌های علمی دانشجویان هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که هم‌اکنون 50 انجمن علمی دانشجویی رشته‌ای و بین‌رشته‌ای در این دانشگاه وجود دارد، تصریح کرد: دانشجویان با حضور در کارگاه‌های آموزشی و ابتکارات یا اختراعاتی که انجام می‌دهند، می‌توانند سطح علمی خود را با فعالیت در این انجمن‌ها ارتقاء دهند.

هوشمند تصریح کرد: در کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی علاقه‌مندان فرصت ارائه ایده‌های خود را دارند تا آنچه در ذهن دارند به عرصه عمل برسانند که این مسأله به‌معنای خودباوری برای دانشجویان خواهد بود و این افراد با حضور در کانون‌های مختلف می‌توانند توانایی‌های خود را در حوزه‌های مختلف افزایش دهند و ارتباطات اجتماعی خود را گسترش دهند؛ به عبارتی کانون‌ها موجب توسعه علمی برای فرد و جامعه می‌شوند.

وی افزود: هم‌اکنون 15 کانون دانشجویی شامل هشت کانون فرهنگی، هنری و مذهبی و هفت کانون اجتماعی در دانشگاه فعالیت می‌کنند. در صورت وجود تقاضا و عدم تداخل فعالیت، امکان اعطای مجوز برای تأسیس و فعالیت کانون‌های جدید نیز در دانشگاه وجود دارد؛ همچنین 90 نشریه مجوزدار در دانشگاه وجود دارد که از این تعداد 60 نشریه فعال هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: امروز نیازمند آن هستیم که جامعه فعالیت‌های فرهنگی سلایق مختلف را پذیرا باشد؛ این سلایق می‌توانند در جهت رشد جامعه مؤثر باشند زیرا اگر همه، هم‌جهت باشیم و یک حرف مشخص را بیان کنیم، ایرادات آن دیده نمی‌شود. باید به سلایق مختلف بها دهیم تا زمینه اصلاح شرایط فرهنگی را فراهم کنند.

103

منبع: ایسنا

کد خبر: 687949

وب گردی

وب گردی