وزیربهداشت: مرگ نوزادان کاهش یافته است

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت توجه به کودکان و طب اطفال، گفت: در سال گذشته، تعداد موالید ۶۰ هزار مورد افزایش و تعداد مرگ‌ومیر نیز به میزان ۷۲ هزار مورد کاهش یافت که این اتفاق نشان‌دهنده موفقیت نظام سلامت است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در بیست‌وهشتمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان ایران و چهاردهمین همایش پرستاری کودکان که در مرکز طبی کودکان برگزار شد، گفت: در اوایل انقلاب ۲۵۰ هزار مرگ‌ومیر کودکان کمتر از پنج سال در کشور داشتیم که در حال حاضر میزان آن به حدود یک‌دهم اوایل انقلاب کاهش پیدا کرده است، اما همین تعداد هم زیاد است.

وی با اشاره به اهمیت کاهش مرگ ومیر کودکان، گفت: چرا که در سال حدود یک میلیون و ۵۷۰ هزار کودک متولد می‌شوند که بناست ۸۰ سال عمر کنند و باعث توسعه و پیشرفت کشور شوند. بنابراین باید تمهیدات بهداشتی و درمانی لازم برای ارتقای شاخص‌های سلامتی آنها انجام شود. باید توجه کرد که در سال ۹۲ مرگ کودکان کمتر از یکسال به ازای هر هزار تولد زنده، ۱۵ مورد بود که این آمار مورد قبول سازمان جهانی بهداشت بود. البته در سال گذشته این شاخص به ۱۳.۸ رسید و علاوه بر آن، سیستم ثبت مرگ‌ومیر کودکان در کشور هم تغییر یافت. به طوریکه از ۲۸ هفته سابق به ۲۳ هفته رسید.

هاشمی با بیان اینکه همچنین در سال ۹۲ مرگ‌ومیر کودکان کمتر از پنج سال ۱۷ مورد در هر هزار تولد بوده است که این آمار نیز مورد تایید سازمان بهداشت جهانی بود، ادامه داد: این درحالیست که این میزان امروز به کمتر از ۱۵.۶ در هر هزار نفر کاهش یافته است.

وی بر اهمیت استفاده از شیر مادر در تغذیه نوزاد تاکید کرد و گفت: علی‌رغم مشکلات اجتماعی، معیشتی و تغییر سبک زندگی در کشور، اما تغذیه با شیرمادر با رشد هفت درصدی مواجه شد؛ یعنی از ۵۳ به ۶۰ درصد رسید.

وزیر بهداشت از توسعه و تکمیل شبکه بهداشت در کشور و در دولت یازدهم ابراز خرسندی کرد و افزود: در روستاها از سال ۵۳، شبکه بهداشت شکل گرفت و پس از انقلاب اسلامی نیز توسعه یافت، اما این شبکه در همان روستاها متوقف شد. بنابراین تصمیم گرفتیم شبکه را به شهرها گسترش دهیم و تا کنون در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، شمالی، آذربایجان شرقی، یزد و قم کل استان تحت پوشش شبکه بهداشت قرار گرفته است. به این صورت که به ازای هر ۳۰۰۰ نفر یک مراقب سلامت همانند بهورزان در روستاها به مردم خدمات ارائه می‌دهد.

هاشمی افزود: به ازای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز یک پایگاه سلامت و به ازای هر سه پایگاه سلامت، یک مرکز جامع خدمات سلامت در شهرها راه‌اندازی شده که در آن علاوه بر مراقبان سلامت، کارشناسان سلامت روان، تغذیه، پزشک عمومی و دندانپزشک حضور دارند و علاوه بر این برای اجرای نظام ارجاع حدود ۶۵۰۰ مطب در قالب کلینیک‌های ویژه در ۲۷۰ شهر کشور در حال ساخت است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مقطع تخصصی پزشک خانواده در چندین دانشگاه علوم پزشکی، گفت: در سال‌های آینده ۷۰۰ متخصص پزشک خانواده در کشور تربیت می‌شوند تا با تکمیل نظام ارجاع، به کنترل بیماری‌ها و بار آنها در کشور کمک کنند. از طرفی در حال حاضر ۷۰۰ تختNICU جدید در کشور که معادل یک‌سوم تخت‌های موجود است، راه‌اندازی شد که در کاهش مرگ نوزادان موثر است.

وزیر بهداشت افزود: در سال گذشته، تعداد موالید ۶۰ هزار مورد افزایش و تعداد مرگ‌ومیر نیز به میزان ۷۲ هزار مورد کاهش یافت که این اتفاق نشان‌دهنده موفقیت نظام سلامت است؛ چرا که سلامت به عنوان اولویت در دستور کار دولت قرار گرفت و علاوه بر بیمه کردن رایگان ۱۱ میلیون نفر از مردم، مراجعه افراد نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) ۲۷ درصد افزایش یافت که این جزو افتخارات نظام سلامت است.

بنابر اعلام وبدا، هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: گروه کودکان و اطفال بر خلاف برخی از گروه‌های دیگر، در مدت مسئولیت ما همراهی ویژه‌ای با وزارت بهداشت داشتند و در طرح تحول سلامت، گروه متخصصین اطفال کمترین بهره‌مندی را داشت که نشان دهنده نجابت آنهاست. بر این اساس به تلاش دولت و مجلس برای کاستن نابرابری‌ها و اختلاف طبقاتی نیاز است تا ضمن بهبود وضعیت آموزشی، اشتغال، مسکن و تغذیه، رشد و تربیت کودکان نیز بهبود یابد.

105/110

کد خبر: 688023

وب گردی

وب گردی