افزایش 2هزار هکتاری سطح کشت باغات زیتون در سال 95/ هشدار نسبت به مهار آفت مگس زیتون

مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری گفت: وزارت جهاد کشاورزی بنا دارد، سطح زیر کشت زیتون در سال 95 دو هزار هکتار افزایش یابد.

به گزارش ایسکانیوز، ابوالقاسم حسن‌پور در جمع خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت زیتون در کشور به این نکته اشاره کرد که از سال 70 اهمیت کشت زیتون در کشور بیشتر شده و معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی طرح‌های توسعه‌ای برای احداث باغ‌های زیتون را در دستور کار قرار داده است، حدی که سطح زیر کشت زیتون از 5 هزار و 600 هکتار به 104 هزار هکتار رسیده است.

وی 45 درصد سطح باغات زیتون کشور را در 3 استان گیلان، قزوین و زنجان اعلام کرد که سالانه حدود 600 هزار تن زیتون از آن برداشت می‌شود که بخشی از آن صرف تولید روغن خوراکی و بخش دیگر تولید کنسرو زیتون می‌شود.

حسن‌پور برنامه وزارت جهاد برای سال 95 را در حوزه این محصول زراعی توسعه سطح زیر کشت اعلام کرد و گفت: 2 هزار هکتار سطح زیر کشت را افزایش خواهیم داد و اصلاح باغات زیتون که اکثرا قدیمی هستند، در دستور کار قرار دارد، چرا که بسیاری از گونه‌های زیتون را درختان قدبلند تشکیل می‌دهند که برداشت از آن کار آسانی نیست و موضوع هرس اصولی را در برنامه داریم.

وی اضافه کرد: تغییر گونه درختان زیتون، عملیات پیوند،‌مدیریت کف باغ‌ها و تغذیه اصولی را از دیگر مواردی عنوان کرد که اگر به آن اهمیت داده شود، افزایش عملکرد در سطح بسیار بالا رفته و تولید زیتون مقرون به صرفه‌تر می‌شود. مضاف بر آنکه در بسیاری از باغات به دلیل همین موضوع تا 40 تن هم محصول برداشت شده است.

مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری از تولیدکنندگان زیتون خواست تا برای مهار آفت مگس زیتون در باغات خود همکاری کنند، چرا که این آفت بیشتر مربوط به مزارع سنتی و در مزارع مدرن به دلیل مدیریت آفات این موضوع کمتر دیده می‌شود، چرا که مگس زیتون بخش زیادی از محصولات را از رده خارج می‌کند.

موضوع دیگری که حسن‌پور به آن اشاره کرد این بود که باغداران برای تهیه نهال‌های جدید و جوان‌سازی باغات خود از نهالستان‌های مجاز وزارت جهاد نهال را تهیه کنند، تا ارقام بارور،‌پر محصول و بی‌آفتی را تهیه کنند.

وی تصریح کرد:‌ تا چه اندازه می‌خواهیم به اعتبارات دولتی تکیه کنیم و اگر عملکرد در هکتار را از 2 تن به 10 تن برسانیم، تنها 25 درصد هزینه خواهیم داشت که کار را برای کشاورزان مقرون به صرفه کرده و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

به گفته این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در راستای طرح اقتصاد مقاومتی در نظر داریم، تا با افزایش عملکرد بیولوژیک و کیفیت محصول زیتون تولید روغن این محصول را افزایش دهیم که هم در سلامت مردم جامعه و هم در درآمدزایی بسیار مؤثر است.

402/602

کد خبر: 688030

وب گردی

وب گردی